SCENARIUSZE

Zagadki czekolady (Dlaczego Afia może teraz chodzić do szkoły?)

Opis: Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej, których celem jest zrozumienie wpływu, jaki Sprawiedliwy Handel ma na życie ludzi produkujących żywność oraz ich rodziny i społeczność lokalną. Część publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Redakcja merytoryczna: Anna Kucińska, Gabriela Lipska-Badoti



SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- empatia,
- umiejętności społeczne.

CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie wpływu, jaki Sprawiedliwy Handel ma na życie ludzi produkujących żywność oraz ich rodziny i społeczność lokalną.

CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- układanie informacji w logiczny ciąg przyczynowo-skutkowy,
- streszczanie wydarzeń na podstawie podanych informacji.

PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- sprawiedliwość,
- prawa,
- obowiązki.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- mapa świata,
- kartki papieru A4,
- karty pracy "Zagadki czekolady" dla każdej z grup, powielone i pocięte w zestawy.

CZAS: 45 minut.

WPROWADZENIE
Zapisz na tablicy pytanie: „Dlaczego Afia może teraz chodzić do szkoły?”. Wyjaśnij, że Afia to dziewczynka, która mieszka w Ghanie, w zachodniej Afryce. Poproś ochotnika lub ochotniczkę o pokazanie Ghany na mapie. Poproś uczniów i uczennice, aby zastanowili się, co mówi im to pytanie. Jakiego rodzaju informacje można uzyskać, patrząc tylko na pytanie. Kluczowym słowem jest słowo „teraz”, które sugeruje, że wcześniej Afia z jakiegoś powodu nie chodziła do szkoły. Zapytaj, jakie mogą być ich zdaniem powody nieobecności Afii w szkole.

ROZWIĄZYWANIE ZAGADKI
Zadaniem uczniów i uczennic jest rozwiązanie zagadki nieobecności Afii w szkole. Przygotuj zestawy karty pracy "Zagadki czekolady". Podziel uczniów i uczennice na grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw pociętych kartek ze zdaniami, należy je ułożyć w odpowiedniej kolejności. Pomogą one dzieciom znaleźć odpowiedź na pytanie: „Dlaczego Afia może teraz chodzić do szkoły?”. W ćwiczeniu nie ma złych ani dobrych odpowiedzi. To od grup zależy, w jaki sposób ułożą podpowiedzi i jak podsumują swoje dochodzenie. Grupy mogą zapisywać wyniki dochodzenia na kartce papieru. Możesz wspierać grupy przy odtwarzaniu chronologii wydarzeń lub przy ustalaniu innych kategorii, według których będą układane podpowiedzi, np. wskazówki dotyczące Afii, Kwesi, wioski, szkoły itp.
- Ta część zajęć może stanowić punkt wyjścia do sesji dociekań filozoficznych.

PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś grupy o prezentację wyników pracy. Poświęć chwilę na refleksję nad podobieństwami i różnicami w odpowiedziach. Zapytaj, czy są rzeczy, o których grupy chciałyby porozmawiać. Czy nasunęły im się jakieś skojarzenia, pytania? Czy ktoś z klasy pomyślał o swojej szkole i nauce?

DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Wyszukajcie informacje na temat organizacji pozarządowych zajmujących się kwestią równości dziewcząt i chłopców w szkołach. Sprawdź, jakie prowadzą działania.
- Wejdźcie na stronę Milenijnych Celów Rozwoju: http://www.un.org.pl/rozwoj/doc/pol_Goals_MDG.pdf. Sprawdźcie, który cel mówi o edukacji i sytuacji dziewcząt i chłopców, następnie zbadajcie, ile udało się osiągnąć w tym temacie (informacje o postępach w realizacji Celów na stronie: http://www.unic.un.org.pl/aktualnosci.php?news=2185&wid=18).