SCENARIUSZE

Kosmiczne wieści – część druga

Opis: Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej, których celem jest zdobycie wiedzy na temat nierówności społecznych w kontekście tematu żywności i głodu, w tym zrozumienie podstawowych faktów dotyczących przyczyn głodu na świecie. Część publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Redakcja merytoryczna: Anna Kucińska, Gabriela Lipska-Badoti



SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- motywacja.

CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie nierówności społecznych w kontekście tematu żywności i głodu na świecie,
- rozumienie podstawowych faktów dotyczących przyczyn głodu na świecie.

CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- praktyczne wykorzystanie umiejętności pisania tekstów na komputerze,
- rozpoznawanie formy wypowiedzi – artykułu prasowego,
- poszerzanie słownictwa – używanie synonimów.

PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- prawa,
- obowiązki,
- potrzeby,
- pragnienia i zachcianki.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- konspekty artykułu opracowane na poprzedniej lekcji,
- cytat z Ghandiego,
- kartki papieru A4,
- sznurek lub taśma malarska,
- flamastry.

CZAS: 45 minut.

WPROWADZENIE
Przypomnij uczniom i uczennicom cytat Gandhiego. Jeśli na poprzedniej lekcji zapisałaś(eś) go na plakacie, możesz ponownie rozwiesić plakat. Rozdaj wszystkim kartki z konspektem artykułu, jaki stworzyli na poprzednich zajęciach. Używając swojego konspektu, pokaż uczniom i uczennicom, jak na podstawie paru zdań tworzy się pełen tekst. Poproś uczniów i uczennice o pomoc w redagowaniu artykułu prasowego. Nie bój się zmian i poprawek. Redakcja i poprawianie własnego tekstu to cenne doświadczenie. Pokaż, że w czasie pisania tekstu można zmieniać zdanie, inaczej formułować myśli. Szukajcie wspólnie synonimów, bawcie się słowami.

ARTYKUŁ DLA GAZETY "KOSMICZNE WIEŚCI"
Poproś dzieci, aby w podobny sposób pracowały nad własnymi konspektami i na ich podstawie stworzyły artykuły prasowe. Powiedz uczniom i uczennicom, że mogą wprowadzać tyle zmian, ile potrzebują, mogą kreślić i poprawiać tekst. Poproś uczniów i uczennice o przypomnienie idei i problemów, jakie pojawiają się w ich tekstach np. niesprawiedliwość, marnowanie żywności, głód, prawo do godnego życia itp. Poproś, by zastanowili się, o czym według planu miał być tekst, o czym jest teraz, czy przekaz jest wyraźny. Monitoruj pracę uczniów i uczennic, porównuj wersje.
Jeśli macie dostęp do sali komputerowej, a teksty są gotowe, daj uczniom i uczennicom czas na zapisanie ich na komputerze. Wydrukujcie gotowe testy.

PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Rozwieś teksty na ścianie, rozdaj uczniom i uczennicom długopisy lub flamastry. Zapowiedz, że teraz nadszedł czas decydowania, które teksty ukażą się w gazecie. Każdy uczeń i uczennica mają po jednym głosie. Głosowanie odbywa się poprzez postawienie kropki przy ulubionym tekście. Przypomnij uczniom i uczennicom, że nie wolno głosować na własne teksty.
Jeśli ty lub uczniowie i uczennice potraficie obsługiwać prosty darmowy program graficzny, złóżcie swoją gazetę w klasie. Jeśli nie, poproś o pomoc szkolnego informatyka.