Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
4) identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), pamiętnik i dziennik (pisane z perspektywy bohatera literackiego lub własnej), list oficjalny, proste sprawozdanie (np. z wycieczki, z wydarzeń sportowych), opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, ogłoszenie, zaproszenie, prosta notatka;
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
7) tłumaczy, odwołując się do przykładów, na czym polega postępowanie sprawiedliwe;
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4)opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
4) identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- motywacja.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie nierówności społecznych w kontekście tematu żywności i głodu na świecie,
- rozumienie podstawowych faktów dotyczących przyczyn głodu na świecie.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- praktyczne wykorzystanie umiejętności pisania tekstów na komputerze,
- rozpoznawanie formy wypowiedzi – artykułu prasowego,
- poszerzanie słownictwa – używanie synonimów.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- prawa,
- obowiązki,
- potrzeby,
- pragnienia i zachcianki.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- konspekty artykułu opracowane na poprzedniej lekcji,
- cytat z Ghandiego,
- kartki papieru A4,
- sznurek lub taśma malarska,
- flamastry.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Przypomnij uczniom i uczennicom cytat Gandhiego. Jeśli na poprzedniej lekcji zapisałaś(eś) go na plakacie, możesz ponownie rozwiesić plakat. Rozdaj wszystkim kartki z konspektem artykułu, jaki stworzyli na poprzednich zajęciach. Używając swojego konspektu, pokaż uczniom i uczennicom, jak na podstawie paru zdań tworzy się pełen tekst. Poproś uczniów i uczennice o pomoc w redagowaniu artykułu prasowego. Nie bój się zmian i poprawek. Redakcja i poprawianie własnego tekstu to cenne doświadczenie. Pokaż, że w czasie pisania tekstu można zmieniać zdanie, inaczej formułować myśli. Szukajcie wspólnie synonimów, bawcie się słowami.
ARTYKUŁ DLA GAZETY "KOSMICZNE WIEŚCI"
Poproś dzieci, aby w podobny sposób pracowały nad własnymi konspektami i na ich podstawie stworzyły artykuły prasowe. Powiedz uczniom i uczennicom, że mogą wprowadzać tyle zmian, ile potrzebują, mogą kreślić i poprawiać tekst. Poproś uczniów i uczennice o przypomnienie idei i problemów, jakie pojawiają się w ich tekstach np. niesprawiedliwość, marnowanie żywności, głód, prawo do godnego życia itp. Poproś, by zastanowili się, o czym według planu miał być tekst, o czym jest teraz, czy przekaz jest wyraźny. Monitoruj pracę uczniów i uczennic, porównuj wersje.
Jeśli macie dostęp do sali komputerowej, a teksty są gotowe, daj uczniom i uczennicom czas na zapisanie ich na komputerze. Wydrukujcie gotowe testy.
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Rozwieś teksty na ścianie, rozdaj uczniom i uczennicom długopisy lub flamastry. Zapowiedz, że teraz nadszedł czas decydowania, które teksty ukażą się w gazecie. Każdy uczeń i uczennica mają po jednym głosie. Głosowanie odbywa się poprzez postawienie kropki przy ulubionym tekście. Przypomnij uczniom i uczennicom, że nie wolno głosować na własne teksty.
Jeśli ty lub uczniowie i uczennice potraficie obsługiwać prosty darmowy program graficzny, złóżcie swoją gazetę w klasie. Jeśli nie, poproś o pomoc szkolnego informatyka.