Jaś i Małgosia: ludzie i środowisko
Opis:
Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej, których celem jest opisywanie i analizowanie zmian przedstawionych w opowieści o Jasiu i Małgosi – określanie, jakiego obszaru życia te zmiany dotyczą – środowiska, ludzi i relacji społecznych czy finansów, a także kto za te zmiany jest odpowiedzialny. Zajęcia ukazują także różne modele rozwoju społeczności ludzkich. Część publikacji "Zrozum świat".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Redakcja merytoryczna: Anna Kucińska, Gabriela Lipska-Badoti
Wydawca:
Instytut Globalnej Odpowiedzialności
Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
2)opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka;
PRZYRODA
5. Człowiek a środowisko. Uczeń:
3) proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
4) podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka;
5) podaje przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu środowiska na zdrowie człowieka.
ETYKA
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
5. Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania, w tym także w ruchu drogowym.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych na poziomie małej grupy, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- opisywanie i analizowanie zmian przedstawionych w opowieści – określanie, jakiego obszaru życia te zmiany dotyczą – środowiska, ludzi i relacji społecznych czy finansów, a także kto za te zmiany jest odpowiedzialny,
- świadomość różnych modeli rozwoju społeczności ludzkich.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- wyodrębnianie, nazywanie i układanie w porządku chronologicznym wydarzeń w opowieści,
- prezentowanie argumentów.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- zrównoważony rozwój,
- zmiana.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karta pracy "Róża wiatrów",
- karta pracy "Modele rozwoju".
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Przedstaw uczennicom i uczniom metodę pracy – różę wiatrów. Możesz narysować różę na tablicy lub dużym arkuszu papieru. Objaśnij dzieciom, do czego odnoszą się poszczególne litery – N, E, S i W (na karcie pracy znajdują się informacje o poszczególnych aspektach metody róży wiatrów).
RÓŻA WIATRÓW
Poproś, żeby dzieci dobrały się w pary lub kilkuosobowe grupy, rozdaj im karty pracy z różą wiatrów. Poproś, żeby każda z grup pomyślała o dwóch, trzech spostrzeżeniach bądź refleksjach nad wydarzeniami i zmianami, które miały miejsce w opowieści o Jasiu i Małgosi, a następnie zapisała je w odpowiednich punktach (N, E, S lub W) na karcie pracy. Uczniowie i uczennice powinni rozważyć, jaki wpływ na te cztery obszary (pieniądze, ludzi, środowisko naturalne oraz relacje władzy) miały zmiany opisane w opowieści. Omówcie na forum klasy refleksje dzieci.
RÓŻNE MODELE ROZWOJU
Powiedz uczniom i uczennicom, że główny temat opowieści o Jasiu i Małgosi – rozwój i zmiany – jest złożony, a społeczności i kraje na świecie rozwijają się i zmieniają nieustannie. O rozwoju można myśleć na wiele różnych sposobów. Zapowiedz, że zadaniem dzieci będzie przyjrzenie się w grupach opisom różnych modeli rozwoju i zastanowienie się, który lub które z nich są przedstawione w opowieści.
Rozdaj wszystkim grupom karty pracy z opisem jednego z czterech modeli rozwoju. Każda grupa ma dwa zadania: zastanowić się, czy ten model rozwoju pasuje do wydarzeń i zmian opisanych w historii o Jasiu i Małgosi, a następnie przygotować argumenty, które przekonają inne grupy, że ich model rozwoju jest najkorzystniejszy dla ludzi i przyrody, nawet jeśli osobiście mają co do tego inne zdanie. Dzieci mogą zanotować argumenty na kartce, ponieważ później będą je przedstawiać innym grupom.
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś każdą z grup, żeby przedstawiła wyniki swojej pracy innym. Grupy odpowiadają na pytania, wątpliwości lub komentarze innych dzieci. Po wysłuchaniu argumentów wszystkich grup zapytaj dzieci, który z modeli rozwoju wydaje im się osobiście najkorzystniejszy dla ludzi i przyrody. Według którego z modeli chcieliby, żeby świat się dalej rozwijał?