SCENARIUSZE

Jaś i Małgosia: szczęśliwe zakończenie?

Opis: Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej, których celem jest ukazanie, jak powiązanie między ludźmi i środowiskiem naturalnym wpływa na rozwój społeczności ludzkich. Część publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Redakcja merytoryczna: Anna Kucińska, Gabriela Lipska-Badoti



SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- samoświadomość,
- empatia.

CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie, jak powiązanie między ludźmi i środowiskiem naturalnym wpływa na rozwój społeczności ludzkich.

CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- wymyślenie i napisanie alternatywnego zakończenia tekstu.

PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- zrównoważony rozwój,
- zmiana.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- rysunki przedstawiające kolejne wydarzenia z lekcji w oparciu o scenariusz pt. "Jaś i Małgosia: emocje i empatia",
- ewentualnie kopie opowieści o Jasiu i Małgosi (karta pracy do scenariusza pt. "Jaś i Małgosia: Zrównoważony rozwój".

CZAS: 45 minut.

WPROWADZENIE
Odwołaj się do rysunków ilustrujących wydarzenia z opowieści o Jasiu i Małgosi, które uczennice i uczniowie wykonali podczas lekcji poświęconej emocjom postaci tej opowieści. Przypomnijcie sobie główne wątki i zmiany. Zwróć uwagę dzieci na moment, w którym Małgosia decyduje się zacząć sprzedawać swoje plony (warzywa i owoce). Powiedz dzieciom, że ich zadaniem będzie wymyślenie i zapisanie alternatywnego zakończenia historii począwszy od tego momentu.

Zapytaj uczniów i uczennice, czy obecne zakończenie opowieści jest szczęśliwe czy smutne. Poproś, żeby przez 30 sekund samodzielnie pomyśleli o innych możliwych zakończeniach, np. takich, w których wszyscy byliby szczęśliwi i zadowoleni. Poproś, aby pomyśleli o tym, co sprawia, że czujemy się szczęśliwi i zadowoleni. Zanotuj pomysły i spostrzeżenia zgłaszane przez dzieci, zadawaj pytania dotyczące tych pomysłów, by zachęcić dzieci do dalszego kreatywnego myślenia. Pomysły te i kryjące się za nimi większe idee (np. solidarność, sprawiedliwość, równość) mogą zostać wykorzystane i rozwinięte w nowych zakończeniach.

ALTERNATYWNE ZAKOŃCZENIE OPOWIEŚCI
Poproś uczennice i uczniów, żeby indywidualnie, podobnie jak na wcześniejszej lekcji, narysowali na kartkach kolejne wydarzenia, tworzące alternatywne zakończenie opowieści. To od nich zależy nowe zakończenie historii, ale poruszane w nim tematy i zagadnienia muszą być zbieżne z przedyskutowaną wcześniej tematyką tekstu (rozwój, zmiany, ubóstwo itp.). Rysunki wykonane przez dzieci pomogą im w napisaniu własnego zakończenia historii.

PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś ochotników lub ochotniczki, żeby zaprezentowali na forum klasy swoje pomysły na alternatywne zakończenia. Zwróć uwagę na zagadnienia, które wybrali, zapytaj, czy wybrali do opisania w zakończeniu inny model rozwoju niż ten opisany w pierwotnym zakończeniu itp.

DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH
- Uczennice i uczniowie mogą napisać fragment pamiętnika z perspektywy jednej z postaci, koncentrując się na ich uczuciach w miarę rozwoju historii i przytaczając alternatywne zakończenie.
- Dzieci mogą także napisać list, jaki Małgosia mogłaby napisać do Jasia lub Jaś do Małgosi, biorąc pod uwagę nowe, alternatywne zakończenie opowieści.