Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach, związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), pamiętnik i dziennik (pisane z perspektywy bohatera literackiego lub własnej), list oficjalny, proste sprawozdanie (np. z wycieczki, z wydarzeń sportowych), opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, ogłoszenie, zaproszenie, prosta notatka;
8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
7) tłumaczy, odwołując się do przykładów, na czym polega postępowanie sprawiedliwe;
8) wyjaśnia, w czym przejawia się uprzejmość i tolerancja;
9) podaje przykłady konfliktów między ludźmi i proponuje sposoby ich rozwiązywania.
5. Społeczeństwo. Uczeń:
1) wyjaśnia znaczenie pracy w życiu człowieka i dostrzega jej społeczny podział;
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
2)opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka;
PRZYRODA
5. Człowiek a środowisko. Uczeń:
2) wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska;
3) proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
4) podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka;
5) podaje przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu środowiska na zdrowie człowieka.
ETYKA
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
5. Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania, w tym także w ruchu drogowym.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach, związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- samoświadomość,
- empatia.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie, jak powiązanie między ludźmi i środowiskiem naturalnym wpływa na rozwój społeczności ludzkich.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- wymyślenie i napisanie alternatywnego zakończenia tekstu.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- zrównoważony rozwój,
- zmiana.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- rysunki przedstawiające kolejne wydarzenia z lekcji w oparciu o scenariusz pt. "Jaś i Małgosia: emocje i empatia",
- ewentualnie kopie opowieści o Jasiu i Małgosi (karta pracy do scenariusza pt. "Jaś i Małgosia: Zrównoważony rozwój".
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Odwołaj się do rysunków ilustrujących wydarzenia z opowieści o Jasiu i Małgosi, które uczennice i uczniowie wykonali podczas lekcji poświęconej emocjom postaci tej opowieści. Przypomnijcie sobie główne wątki i zmiany. Zwróć uwagę dzieci na moment, w którym Małgosia decyduje się zacząć sprzedawać swoje plony (warzywa i owoce). Powiedz dzieciom, że ich zadaniem będzie wymyślenie i zapisanie alternatywnego zakończenia historii począwszy od tego momentu.
Zapytaj uczniów i uczennice, czy obecne zakończenie opowieści jest szczęśliwe czy smutne. Poproś, żeby przez 30 sekund samodzielnie pomyśleli o innych możliwych zakończeniach, np. takich, w których wszyscy byliby szczęśliwi i zadowoleni. Poproś, aby pomyśleli o tym, co sprawia, że czujemy się szczęśliwi i zadowoleni. Zanotuj pomysły i spostrzeżenia zgłaszane przez dzieci, zadawaj pytania dotyczące tych pomysłów, by zachęcić dzieci do dalszego kreatywnego myślenia. Pomysły te i kryjące się za nimi większe idee (np. solidarność, sprawiedliwość, równość) mogą zostać wykorzystane i rozwinięte w nowych zakończeniach.
ALTERNATYWNE ZAKOŃCZENIE OPOWIEŚCI
Poproś uczennice i uczniów, żeby indywidualnie, podobnie jak na wcześniejszej lekcji, narysowali na kartkach kolejne wydarzenia, tworzące alternatywne zakończenie opowieści. To od nich zależy nowe zakończenie historii, ale poruszane w nim tematy i zagadnienia muszą być zbieżne z przedyskutowaną wcześniej tematyką tekstu (rozwój, zmiany, ubóstwo itp.). Rysunki wykonane przez dzieci pomogą im w napisaniu własnego zakończenia historii.
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś ochotników lub ochotniczki, żeby zaprezentowali na forum klasy swoje pomysły na alternatywne zakończenia. Zwróć uwagę na zagadnienia, które wybrali, zapytaj, czy wybrali do opisania w zakończeniu inny model rozwoju niż ten opisany w pierwotnym zakończeniu itp.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH
- Uczennice i uczniowie mogą napisać fragment pamiętnika z perspektywy jednej z postaci, koncentrując się na ich uczuciach w miarę rozwoju historii i przytaczając alternatywne zakończenie.
- Dzieci mogą także napisać list, jaki Małgosia mogłaby napisać do Jasia lub Jaś do Małgosi, biorąc pod uwagę nowe, alternatywne zakończenie opowieści.