SCENARIUSZE

Kto ile zarabia?

Opis: Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej przedstawiających, jak złożony jest problem nierówności społecznych na świecie. Zajęcia pokazują kwestię sprawiedliwości i równości na przykładzie różnych zawodów i wynagrodzeń. Część publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Redakcja merytoryczna: Anna Kucińska, Gabriela Lipska-Badoti



SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- empatia.

CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie, jak złożony jest problem nierówności społecznych na świecie,
- pokazanie kwestii sprawiedliwości i równości na przykładzie różnych zawodów i wynagrodzeń.

CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- napisanie raportu,
- formułowanie i grupowanie pytań.

PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- sprawiedliwość,
- równość,
- praca.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karta pracy "Zawody",
- karta pracy "Zarobki",
- karta pracy "Raport",
- sznurek i klamerki do bielizny lub taśma malarska i plastelina mocująca.

CZAS: 45 minut.

WPROWADZENIE
Usiądźcie w kręgu. Rozłóż na podłodze pociętą kartę pracy "Zawody", tak by każdy mógł je widzieć. Rozwieś na sali sznurek z klamerkami do bielizny. Poproś uczniów i uczennice o rozwieszenie na sznurku obrazków przedstawiających różne zawody w kolejności od najwyższych do najniższych zarobków.

WRAŻENIA, IDEE, PROBLEMY DO DYSKUSJI
Rozdaj uczniom i uczennicom karty z zapisanymi liczbowo zarobkami wymienionych na obrazkach osób. Poproś, żeby ułożyli karty przedstawiające zawody w kolejności od najmniejszych do największych zarobków w oparciu o rzeczywiste dane. Zapytaj uczniów i uczennice, co myślą na temat różnic w dochodach osób wykonujących różne zawody. Czy przewidywaliście, że tak będzie? Czy coś was zaskakuje?
- Ta część zajęć może stanowić punkt wyjścia do sesji dociekań filozoficznych.

WYJAŚNIANIE ZNACZENIA
Skup uwagę uczniów i uczennic na sformułowaniu „ciężka praca”. Zapytaj, co przez to rozumieją. Jeśli dzieci zdecydują, że za ciężką pracę powinno się dostawać więcej pieniędzy, zapytaj, po czym poznać, że dana praca jest ciężka. Zapisuj pomysły uczniów i uczennic na kartce papieru, dodaj nagłówek „ciężka praca”. Upewnij się, że wszyscy w grupie rozumiecie ten termin tak samo i zgadzacie się co do proponowanych wyjaśnień. Kwestionuj odpowiedzi uczniów i uczennic, by pobudzić ich myślenie. Np. na stwierdzenie: „Ciężka praca oznacza, że cały dzień jestem zajęty”, odpowiedz pytaniem „A co, jeśli nawet jestem zajęty(a) cały dzień, ale moja praca nie przynosi żadnych efektów? Czy zasługuję na więcej pieniędzy, bez względu na to co robiłem(-am) w tym czasie? W tym momencie możesz przywołać dane mówiące o tym, że 20% ludzi na świecie zarabia 80% wszystkich pieniędzy. To zdanie pojawiało się w lekcji wprowadzającej do niniejszej publikacji, powinno więc być znane uczniom i uczennicom.

PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Zapewne w czasie dyskusji pojawiło się więcej pytań niż odpowiedzi. Przypomnij uczniom i uczennicom, że zwłaszcza przy skomplikowanych zagadnieniach trudno jest znaleźć proste odpowiedzi. Stwórzcie wspólnie bank pytań, które pojawiły się w czasie dyskusji. Pytania te możecie przedyskutować na kolejnych zajęciach, np. podczas sesji dociekań filozoficznych.

DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Uczniowie i uczennice badają dane, a następnie piszą raport zawierający informacje o:
  • zarobkach w Polsce, Czechach, Ghanie i Wielkiej Brytanii,
  • wydatkach na jedzenie w ww. krajach,
  • wydatkach na zabawki i książki dla dzieci w ww. krajach,
  • różnicach między osobami wykonującymi różne zawody w obrębie tego samego kraju,
  • różnicach między wynagrodzeniem osób na tych samych stanowiskach, ale w czterech wyżej wspomnianych krajach.
- Raport ten mogą następnie przedstawić innym uczniom i uczennicom, np. podczas apelu szkolnego.