SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie i opisywanie różnicy między potrzebą a zachcianką/pragnieniem,
- rozumienie różnicy między ubóstwem absolutnym a względnym.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- tworzenie i poszerzanie definicji terminów (np. ubóstwo).
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- równość,
- potrzeby,
- zachcianki/pragnienia.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- sześć kompletów kart z obrazkami znajdującymi się na karcie pracy pt. "Potrzeby i zachcianki",
- sześć kart pracy z tabelą pt. "Potrzeby i zachcianki: tabela",
- karta pracy z definicjami ubóstwa względnego, absolutnego i skrajnego pt. "Definicje ubóstwa",
- arkusze papieru, na których dzieci będą mogły zapisać definicje ubóstwa.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Podziel klasę na sześć grup i rozdaj każdej pocięte 24 karty z obrazkami znajdujące się na karcie pracy pt. "Potrzeby i zachcianki". Poproś dzieci, by wybrały 12 kart, które następnie będą musiały ułożyć w dwóch kategoriach na karcie pracy z tabelą pt. "Potrzeby i zachcianki: tabela".
Poproś każdą grupę o komentarz. Pamiętaj, by liczyć, ile razy dany przykład pojawiał się w każdej kategorii. Wraz z dziećmi stwórz listę 8–10 najczęściej wymienianych potrzeb. Następnie, analizując każdą potrzebę z osobna, poproś dzieci, by zastanowiły się nad tym, jak niezaspokojenie potrzeby może wpłynąć na ludzkie życie i do czego może to doprowadzić.
Jest dość prawdopodobne, że dzieci podczas dyskusji wymienią termin „ubóstwo”.
TWORZENIE DEFINICJI UBÓSTWA
Poproś dzieci, by zastanowiły się nad znaczeniem słowa „ubóstwo”, a następnie by przedyskutowały swoje przemyślenia w grupach. Po kilku minutach dyskusji zasugeruj, że może być trudno ustalić jedno znaczenie tego terminu, gdyż potencjalnie jest wiele jego definicji. Poproś dzieci, by zapisały swoje definicje na tablicy lub arkuszu papieru. Niech każda grupa odczyta swoje definicje.
Następnie poproś dzieci, by w grupach zastanowiły się nad przykładami ubóstwa i przedyskutowały te przykłady w kontekście różnych definicji ubóstwa (względnego, absolutnego/skrajnego). Odwołaj się do karty pracy "Definicje ubóstwa". Możesz rozdać karty pracy dzieciom.
Przykład 1. Jeżeli dzieci zasugerują, że ubóstwo to brak pieniędzy, porozmawiajcie o różnicy między nieposiadaniem pieniędzy w ogóle (ubóstwo absolutne/skrajne), a nieposiadaniem pieniędzy w takiej ilości jak osoby w ich otoczeniu (ubóstwo względne).
Przykład 2. Jeżeli ktoś nie ma wystarczająco dużo jedzenia, by przetrwać, to jest to przykład ubóstwa absolutnego/skrajnego. Natomiast jak określić sytuację, kiedy ktoś ma wystarczająco dużo jedzenia, ale jest ono niskiej wartości odżywczej, co w konsekwencji nie pozwala tej osobie zachować zdrowia?
Na koniec przedyskutujcie kwestię ubóstwa w kontekście społecznym – biorąc pod uwagę skalę krajową i skalę miasta (ubóstwo względne). Podsumuj komentarze i opinie dzieci oraz wytłumacz im (nawiązując do ich wcześniejszych spostrzeżeń) różnice między dwoma definicjami ubóstwa. Powróćcie do definicji ubóstwa stworzonych przez poszczególne grupy na początku zajęć; spytaj dzieci, czy chciałyby cokolwiek dodać lub zmienić. Stwórzcie definicję, na którą cała klasa musi się zgodzić.
- Ta część zajęć może stanowić punkt wyjścia do sesji dociekań filozoficznych.
- Czy w twoim kraju istnieje ubóstwo?
- Czy wszyscy mają w życiu takie same marzenia?
- Jeżeli ktoś jest ubogi, czyja to wina?
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś grupy o prezentację wyników pracy. Poświęć chwilę na refleksję nad podobieństwami i różnicami w odpowiedziach. Zapytaj, czy są rzeczy, o których grupy chciałyby porozmawiać. Czy nasunęły im się jakieś skojarzenia, pytania? Czy ktoś z klasy pomyślał o swojej szkole i nauce?
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Przedyskutuj z dziećmi inne definicje ubóstwa, by pogłębić wiedzę na ten temat.
- Poproś dzieci, żeby sprawdziły inne definicje ubóstwa w internecie i porównały je ze sobą.