SCENARIUSZE

Jestem obywatelem/ obywatelką świata

Opis: Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej, których celem jest uświadomienie sobie własnych możliwości wprowadzania pozytywnych zmian na świecie oraz kształtowanie poczucia własnej wartości i skuteczności działania. Część publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Redakcja merytoryczna: Anna Kucińska, Gabriela Lipska-Badoti



SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- samoświadomość,
- umiejętności społeczne.

CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- uświadomienie sobie własnych możliwości wprowadzania pozytywnych zmian na świecie,
- kształtowanie poczucia własnej wartości i skuteczności działania,
- uświadomienie sobie, że jednostki mogą zmieniać świat.

CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- rozwijanie umiejętności dyskutowania, argumentowania i podejmowania decyzji w grupie,
- refleksja nad własnym postępowaniem,
- refleksja nad wiedzą, umiejętnościami i przekonaniami, potrzebnymi, żeby być obywatelem/obywatelką świata.

PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- prawa,
- odpowiedzialność,
- zmiana.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karty pracy pt. Stwierdzenia o „obywatelu/obywatelce świata”,
- duże arkusze papieru do plakatów, przybory do pisania i rysowania.

CZAS: 45 minut.

WPROWADZENIE
Zapytaj dzieci, czy znają słowa „globalny” i „obywatel/obywatelka” oraz co one znaczą. Przeprowadź krótką dyskusję, by poznać opinie dzieci. Następnie zapytaj, czy wiedzą, co znaczy wyrażenie „obywatel/ obywatelka świata”. Wspomnij, że na najbliższych lekcjach będziecie się zajmować tym tematem.

DYSKUSJA I PRACA W GRUPACH
Podziel klasę na cztery małe grupy dyskusyjne. Każdej z grup wręcz karty pracy zawierające stwierdzenia na temat „obywatela/obywatelki świata” i poproś, by ułożyły je według ważności. Dzieci mają za zadanie ułożyć karty w kształt diamentu: najważniejsze, zdaniem ich grupy, stwierdzenia umieszczają na górze, najmniej istotne – na dole, a te o jednakowej ważności – obok siebie. Przeznacz na to ćwiczenie 15 minut. W jego trakcie dzieci powinny ze sobą współpracować oraz umieć bronić swoich opinii i poglądów. Przedyskutujcie swoje spostrzeżenia na forum klasy, a następnie przekaż głos każdej z grup, by pokazała ułożone przez siebie stwierdzenia i przedstawiła swoją argumentację.

Następnie poproś dzieci, by ponownie pracowały w grupach i zastanowiły się nad tym, co mogą zrobić, by pokazać, że te stwierdzenia są ważne. Np. przy stwierdzeniu „Staram się zrozumieć, co czują inni”, można słuchać innych, pytać innych, czy coś jest nie w porządku, porozmawiać z kimś, kto czuje się samotny itp.

Najtrudniejsze dla dzieci może być stwierdzenie: „Jestem równie ważna/ważny jak każdy inny”, więc możesz im podać kilka przykładów, takich jak: „Jestem szczególnie dobra/dobry w...” lub „Pomagam w klasie poprzez...”. Pomysły mogą być spisane w formie deklaracji złożonych przez dzieci, które uroczyście obiecują ich dopełnić, by pokazać, że i one mogą być obywatelami/obywatelkami świata. Deklaracje te możecie umieścić na ścianie na wystawie klasowej.

TWORZENIE PLAKATU W GRUPACH
Wręcz każdej z grup duży arkusz papieru (50 cm x 150 cm) i powiedz, by narysowały sylwetkę dziecka (jedno z dzieci w każdej grupie może się położyć na papierze i posłużyć jako model). Zatytułujcie plakaty: Doskonały obywatel/Doskonała obywatelka świata. Powiedz dzieciom, by napisały bądź narysowały na plakacie zdolności, umiejętności i cechy, które powinien/powinna posiadać według nich doskonały obywatel/doskonała obywatelka świata. Możesz zasugerować, by zaznaczyły na plakacie zdolności, umiejętności i atrybuty obok następujących części ciała:
  • głowa – to, co obywatel/obywatelka świata musi wiedzieć,
  • ręce – to, co musi umieć zrobić,
  • serce – to, co musi czuć lub w co musi wierzyć.

Powieście plakaty na ścianie na wystawie klasowej (szkolnej). Każda z grup niech opisze swój plakat, wyjaśniając, co na nim zamieściła (napisała i narysowała).