SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- samoświadomość,
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie, że można się przyczynić do wprowadzania pozytywnych zmian w życie innych ludzi.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- dyskutowanie nad pytaniami i formułowanie odpowiedzi na nie w grupach.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- odpowiedzialność,
- zmiana,
- władza.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- arkusze papieru,
- flamastry.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Poproś dzieci, by zamknęły oczy i spróbowały pomyśleć o osobie lub grupie osób, które wprowadziły pozytywną zmianę w życie (swoje lub innych). Może być to osoba, którą dzieci znają osobiście, ktoś z telewizji bądź osoba, o której słyszały lub czytały. Nieistotna jest zmiana, której ta osoba dokonała.
Po kilku minutach danych na zastanowienie, poproś dzieci, by – pracując w parach – wymieniły się informacjami odnośnie osób, o których pomyślały. Poproś dzieci, by podały kilka przykładów osób, które przyszły im na myśl, oraz ich dokonania; zapisz te informacje na tablicy. Jeżeli uważasz, że byłoby to pomocne, podaj kilka swoich przykładów, wspomnij o pozytywnych dokonaniach młodych ludzi. Możesz w tym celu wykorzystać informacje z ramki.
ĆWICZENIE
Podziel klasę na grupy 3- lub 4-osobowe i poproś dzieci, by wykonały następujące polecenie:
- na dużym arkuszu papieru dzieci mają odrysować sylwetkę jednego z członków lub członkiń grupy.
Jeżeli ta opcja nie jest właściwa lub możliwa, dzieci rysują ludzika na papierze. Dzieci mają zastanowić się nad cechami charakteru osób wymienionych we wprowadzeniu do tej lekcji – jakie cechy stanowią o tym, kim te osoby są i co osiągnęły. Dzieci mają za zadanie zapisać cechy charakteru na ludziku (cechy takie, jak np.: aktywność, opiekuńczość, pracowitość, motywacja, wytrwałość, wiara w sukces, wrażliwość). Dzieci, zachęcone przez nauczyciela, rozważają inne czynniki, które mogły pomóc tej osobie dokonać pozytywnych zmian. Poproś dzieci, by zapisały swoje wnioski na arkuszu z ludzikiem (czynniki takie jak np.: praca w zespole, wsparcie rodziny i przyjaciół, pomoc, pieniądze, odpowiednie przeszkolenie, sława, władza, wpływy i kontakty, praca), a następnie przedstawiły je na forum klasy.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Na forum klasy zainicjuj dyskusję o tym, jak każdy z nas jest w stanie dokonać pozytywnych zmian. W dyskusji warto poruszyć następujące kwestie:
- by dokonywać zmian, nie wystarczy tylko mieć pieniądze, sławę czy dobre oceny w szkole,
- każdy jest w stanie wprowadzić pozytywne zmiany,
- następujące cechy są ważne, by być w stanie dokonywać zmian:
- ciężka praca,
- zdobywanie umiejętności i informacji,
- praca zespołowa,
- pomoc nauczycieli lub innych dorosłych,
- nawiązywanie kontaktów (ang. networking),
- wynajdywanie lokalnych projektów i inicjatyw.
Severn Cullis-Suzuki: kanadyjska aktywistka zajmująca się ochroną przyrody i klimatu, córka znanego działacza na rzecz ochrony przyrody. Jeździ po całym świecie i wygłasza przemówienia oraz prezentacje, zachęcając ludzi, aby przyjrzeli się swoim wartościom, przyjęli indywidualną odpowiedzialność za zachodzące na świecie zmiany klimatyczne i zatroszczyli się o swoje dzieci i przyszłe pokolenia na Ziemi. Świat usłyszał o niej w 1992 r., kiedy w wieku 12 lat uzbierała pieniądze, aby razem z innymi nastoletnimi aktywistkami i aktywistami z organizacji Environmental Children’s Organization (ECO) wyjechać na organizowany przez Organizację Narodów Zjednoczonych Szczyt Ziemi w Rio de Janeiro w Brazylii. Na Szczycie wygłosiła do wszystkich delegatek i delegatów przemówienie o kwestiach związanych z ochroną Ziemi i klimatu, widzianych z perspektywy dzieci i młodych ludzi. Jej sześciominutowe wystąpienie można znaleźć na portalu YouTube. Więcej informacji o Severn można znaleźć na jej stronie internetowej: http://severncullissuzuki.com/.
Thandiwe Chama: pochodząca z Zambii w Afryce laureatka Międzynarodowej Dziecięcej Nagrody Pokojowej w 2007 r. W 1999 r. szkoła Thandiwe w jednej z uboższych dzielnic stolicy Zambii, Lusace, została zamknięta, ponieważ brakowało nauczycieli i nauczycielek. Ośmioletnia wówczas Thandiwe nie chciała zaakceptować tej sytuacji. Zmobilizowała inne dzieci ze szkoły i stanęła na czele marszu dzieci w celu znalezienia innej szkoły. W wyniku tych działań wszystkie dzieci zostały przyjęte do innej szkoły. Wzmocniona przez to doświadczenie Thandiwe zaangażowała się na rzecz egzekwowania prawa dzieci do edukacji oraz przeciwdziałania AIDS – napisała i własnoręcznie zilustrowała książkę dla dzieci o zagrożeniach związanych z AIDS, wygłasza także przemówienia na ten temat w kościołach. Więcej informacji o Thandiwe można znaleźć na jej blogu: http://thandiwechama.blogspot.com/.
Kesz Valdez: filipiński aktywista pracujący z dziećmi ulicy, laureat Międzynarodowej Dziecięcej Nagrody Pokojowej w 2012 r. Pochodzący z Cavity City Kesz został dzieckiem ulicy w wieku dwóch lat, zmuszony był szukać pożywienia na wysypiskach śmieci. Jego własne trudne doświadczenia dały mu siłę, by działać na rzecz innych. Na swoje siódme urodziny Kesz w prezencie postanowił dać od siebie coś innym dzieciom z ulicy – tego samego roku założył własną organizację wspierającą dzieci ulicy (Championing Community Children). Każdego tygodnia razem z przyjaciółmi wyrusza do biednych dzielnic naucza mieszkające w nich dzieci na temat higieny, żywności i praw dziecka. Uczy także dzieci, jak uczyć inne dzieci i w ten sposób przekazywać informacje, które mogą polepszyć ich warunki życia. Do tej pory Kesz pomógł ok. 10 tys. dzieci w swoich okolicach. Więcej informacji o Keszu można znaleźć na jego stronie na Facebooku: https://www.facebook.com/kesziam.