SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- samoświadomość,
- motywacja,
- empatia,
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozpoznanie cech charakteru potrzebnych do tego, by być aktywnym obywatelem świata,
- zastanowienie się nad potencjalnymi działaniami, które można podjąć w celu rozwiązania problemów na świecie.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- rozwijanie umiejętności skutecznej pracy zespołowej.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- prawa,
- obowiązki,
- zmiany.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- cztery komplety kart pracy "Co mogę zmienić? – role",
- arkusze papieru A3 i długopisy,
- trzy pytania na dużych plakatach lub w formie slajdów w programie PowerPoint,
- liny i naklejki do wykorzystania przy robieniu koncentrycznych kręgów na podłodze,
- karta pracy "Diagram: co mogę zmienić?" z koncentrycznymi kręgami (lub rzutnik, biała tablica itp.),
- arkusze papieru i masa klejąca lub taśma malarska,
- karta pracy "Cytaty na temat globalnego obywatelstwa".
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Nawiąż do zajęć na podstawie scenariusza pt. "Jestem obywatelem/obywatelką świata" oraz scenariusza pt. "I ty możesz zmieniać świat", omów wnioski wyciągnięte z tych zajęć. Odwołaj się do plakatów przedstawiających umiejętności, wiedzę i cechy doskonałego obywatela lub obywatelki świata oraz do sylwetek młodych aktywistek i aktywistów, przedstawionych w scenariuszu pt. "I ty możesz zmieniać świat". Powiedz dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach będą zastanawiać się nad tym, w jaki sposób one same mogą podjąć działania i dokonać zmian, które będą prowadziły do rozwiązania problemów światowych.
PRACA ZESPOŁOWA
Podziel klasę na cztery grupy. Powiedz dzieciom, że ich pierwsze zadanie polega na przydzieleniu sobie następujących czterech ról: kronikarz/kronikarka, rzecznik/rzeczniczka, moderator/-ka, osoba pilnująca czas. Odczytaj opisy poszczególnych ról na głos i przydziel każdej grupie po jednym komplecie kart pracy z opisami ról. Następnie wytłumacz, że to pomoże im nauczyć się, jak pracować efektywnie w zespole.
Rozdaj każdej grupie trzy arkusze papieru A3, które będą im potrzebne w tym zadaniu. Wytłumacz dzieciom, że będą miały pięć minut na przedyskutowanie każdego z trzech pytań. Pytania i odpowiedzi kronikarz ma zapisywać na arkuszach. Przypomnij dzieciom, że podczas dyskusji wszystkie opinie i odpowiedzi są ważne – nie ma lepszych lub gorszych odpowiedzi, a to ćwiczenie ma im pomóc myśleć kreatywnie i wpaść na wiele pomysłów.
Pokaż następujące trzy pytania, jedno po drugim, w odstępie 5–10 minut przeznaczonych na dyskusję:
- Co to znaczy być obywatelem/obywatelką świata?
- Jakie problemy w szczególny sposób Ciebie/Was interesują?
- Jakie pomysły chcesz/chcecie wprowadzić w życie?
Kronikarz powinien zapisać każde z pytań pośrodku arkusza, a następnie zapisywać odpowiedzi członków grupy wokół niego. Poproś dzieci, żeby przeszły się po klasie i obejrzały wyniki pracy innych grup – pomysły na działanie (pyt. 3). Czy pomysły innych grup są podobne do pomysłów ich grupy? Czy chcą podchwycić i wykorzystać pomysł innej grupy? Kronikarz lub kronikarka powinna zabrać ze sobą długopis i papier do notowania ewentualnych inspirujących pomysłów. Poproś dzieci, żeby wróciły do swoich grup i wybrały pięć ulubionych pomysłów, które chciałyby wprowadzić w życie oraz by zapisały je na kartkach papieru – jeden pomysł na kartkę.
Narysuj duże, koncentryczne kręgi (karta pracy "Diagram: Co mogę zmienić?") na ogromnym arkuszu papieru. Możesz również wykorzystać do tego celu liny, układając je na podłodze i tworząc koncentryczne kręgi lub przedstawić diagram na ścianie lub białej tablicy przy użyciu rzutnika. Poproś dzieci, aby przy pomocy masy klejącej lub taśmy malarskiej nakleiły kartki papieru z pomysłami w odpowiednim miejscu na diagramie, tak by pokazać na co wpłynie zaproponowana zmiana – na ich własne zachowanie, zachowanie społeczeństwa, kraju czy też całego świata.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Na początku omówcie, czy zdał egzamin podział na role:
- Co się udało?
- Co okazało się trudne?
- Czy przydzielenie ról pomogło grupie pracować sprawniej i efektywniej?
- Omówcie zajęcia na forum klasy. Czy teraz dzieci uświadamiają sobie, że ich działania mogą wpłynąć na zmiany, poczynając od zmian w ich własnym zachowaniu, po te dotyczące całego świata?
- Zakończ zajęcia, czytając uczniom i uczennicom cytaty o globalnym obywatelstwie.
- Zachowaj diagram z pomysłami uczniów i uczennic – będzie on Wam potrzebny na przyszłej lekcji pt. "Ludzie i władza".