Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
5. Społeczeństwo. Uczeń:
3) podaje przykłady ważnych problemów współczesnej Polski, korzystając z różnych źródeł informacji (od osób dorosłych, z prasy, radia, telewizji, Internetu).
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
1)wyjaśnia, co oznacza powiedzenie: „świat stał się mniejszy” i wskazuje przyczyny tego zjawiska;
2)opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka;
3)wymienia pożytki i niebezpieczeństwa korzystania z mediów elektronicznych;
4)opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe;
PRZYRODA
5. Człowiek a środowisko. Uczeń:
2) wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska;
3) proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
ETYKA
1. Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób.
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
5. Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania, w tym także w ruchu drogowym.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
7. Wolność i jej różne rozumienie, autorytety i wzory osobowe.
8. Praca i jej wartość dla człowieka.
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych na poziomie małej grupy, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
5. Społeczeństwo. Uczeń:
3) podaje przykłady ważnych problemów współczesnej Polski, korzystając z różnych... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- uświadomienie sobie, jakie są aktualne wyzwania na świecie i na kogo mają one wpływ,
- uświadomienie sobie, jak nasze własne działania i wybory wpływają na kształt świata.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- kształtowanie umiejętności współpracy w zespole,
- kształtowanie umiejętności prezentowania rzeczowych argumentów wspierających własny punkt widzenia.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- odpowiedzialność,
- współzależność.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karta pracy "Wyzwania dla świata" – jedna na grupę,
- karta pracy "Wykres zagadnień" – jedna na grupę.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Pokaż dzieciom kartę pracy przedstawiającą wyzwania, jakim ludzie na świecie muszą obecnie stawić czoła. Zaprezentuj je albo na dużym plakacie na forum klasy, albo w małych grupach, rozdając dzieciom karty pracy. Przeprowadź głosowanie, by dowiedzieć się, ile dzieci z klasy obecnie jest zaangażowanych w projekty związane z danymi wyzwaniami, problemami światowymi.
Następnie zachęć dzieci, żeby zastanowiły się nad innymi problemami, zarówno lokalnymi, jak i światowymi, którymi są zainteresowane lub w które są zaangażowane.
Przedstaw wyniki głosowania:
- Czy widzicie jakieś podobieństwa?
- Czy więcej dzieci jest zaangażowanych w projekty dotyczące zagadnień lokalnych (zapewne tak będzie)? Dlaczego tak jest?
- Czy bardziej przejmujemy się sprawami lokalnymi, bo są nam (fizycznie) bliższe?
- Czy jesteśmy bardziej przejęci problemami światowymi, ponieważ dużo się o nich mówi w mediach (telewizji, radiu, prasie)?
- Z którymi problemami jesteśmy związani?
Po dyskusji zaprezentuj "Wykres zagadnień"; możesz go narysować na tablicy lub na dużych arkuszach i rozdać grupom. Pozioma oś odnosi się do tego, kogo dotyczą dane zagadnienia (od nas samych po cały świat), pionowa oś odnosi się do okresu, jaki jest potrzebny, by problem rozwiązać.
PRACA W GRUPIE - WYKRESY
Wskaż kilka zagadnień zamieszczonych na kartach pracy i poradź się dzieci, gdzie je umieścić na wykresie, np.: karta pracy z napisem "zmiany klimatyczne" może być umieszczona tak, by pokazać, że ten problem wpływa na cały świat i zajmie lata, by go rozwiązać lub możecie zdecydować, że jest to problem osobisty i umieścicie tę kartę nad słowem "ja".
Pracując w grupach, dzieci mają zastanowić się nad wszystkimi zagadnieniami, a następnie wspólnie podjąć decyzję, gdzie umieścić karty. Dzieci muszą umieć uzasadnić swoje decyzje.
Po umieszczeniu kart rozdanych przez nauczyciela, dzieci mają zastanowić się nad innymi zagadnieniami, które są im znane lub nad którymi pracują; zapisać je na dodatkowych, czystych kartach, a następnie umieścić je na wykresie. Istotnym aspektem tego zadania jest refleksja nad zagadnieniami oraz dyskusja w grupie. Nie ma tu dobrej czy złej odpowiedzi! Pamiętaj, by zapewnić o tym dzieci, tak żeby swobodnie dzieliły się swoimi (różnymi) opiniami i przedstawiały swój punkt widzenia.
Poproś poszczególne grupy, aby obejrzały nawzajem swoje wykresy. Następnie zapytaj dzieci, jak według nich wyglądałby wykres, gdyby to ich rodzice, nauczyciele bądź inni dorośli go wypełnili. Czym by się różnił? Jak by wyglądał wykres stworzony przez polityków lub osoby podejmujące ważne decyzje w kraju?
Wróć do wykresów dzieci; zwróć ich uwagę na problemy światowe, w szczególności te, które dzieci uznały za odległe i ich nie dotyczące. Zastanówcie się nad tym, w jaki, niebezpośredni sposób, te problemy jednak na nas wpływają. Rozważcie możliwe sposoby rozwiązania tych problemów lub to, w jaki sposób każdy z nas może się przyczynić do ich rozwiązania. Zastanówcie się, dlaczego w ogóle powinniśmy się nimi zajmować, skoro nas bezpośrednio nie dotyczą.
- To pytanie może być punktem wyjścia do sesji dociekań filozoficznych.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Stwórzcie wystawę z wykresem.
- Dodawajcie kolejne problemy oraz pomysły na to, jak walczyć z tymi problemami.