SCENARIUSZE

Milla i głodne brzuszki

Opis: Scenariusz zajęć "Milla i głodne brzuszki"

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Laetitia Barbry, Paulina Bąk, Justyna Byczkowska, Aneta Cruz-Kąciak, Agnieszka Grzesiak, Sylwia Hull-Wosiek, Magdalena Janaszek, Dominika Konieczna, Joanna Lewandowska, Joanna Łakomiec, Karolina Łebek, Joanna Markisz, Paulina Obiała, Anna NadŜera, Katarzyna Potoniec, Karolina Piątek, Martyna Rzepska, Monika Spławska, Agnieszka Szczepanik, Katarzyna Zaworska. Opracowanie: Jacek Kupski, Klaudia Rutkowska. Poprawki: Elżbieta Maćkowska



Cele edukacyjne:
Cel główny: zwrócenie uwagi dzieci na problem głodu na świecie i potrzebę poszanowania żywności
Cele szczegółowe:
- uwrażliwienie na przejawy niedożywienia na świecie na przykładzie Malawi
- poznanie zwyczajów żywieniowych różnych narodów (Polska, Malawi)
- zwrócenie uwagi na potrzebę szanowania żywności
- wyjaśnienie, jak produkowana jest żywność np. chleb i dlaczego należy go szanować
- kształtowanie odpowiedzialności za żywność i jej racjonalne wykorzystanie
Kształtowanie postaw:
- odpowiedzialności, szacunku, kreatywności,

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w młodszym wieku szkolnym (7-8 lat)
Czas trwania zajęć – 50 min.
Metody: podające, ćwiczeniowe, wypowiedzi dzieci


SCENARIUSZ WARSZTATU

1. Powitanie dzieci - 1 min

2. Zawarcie kontraktu - 5 min
- nie przekrzykujemy się, nie przerywamy sobie, aby każdy, kto chce coś powiedzieć mógł spokojnie to uczynić;
- szanujemy siebie i innych (nie robimy nic co krzywdzi lub przeszkadza innym);
- jeżeli z jakichś przyczyn ktoś nie chce odpowiedzieć na pytanie - nie odpowiada, jeśli nie chce wziąć udziału w jakiejś zabawie - siada z boku jako obserwator, cichutko, nie przeszkadzając pozostałym uczestnikom, ale w każdej chwili może wrócić do zabawy.

3. Uczta chlebowa (poczęstunek dla dzieci — chleb, jabłka) - 2 min.

4. Czytanie dzieciom bajki z podziałem na role, wraz z odpowiednim przebraniem: za ptaszka Globelka (skrzydła, dziób) oraz wujka Staszka (beret, wąsy). - 20 min.
- Pytania i zadania dla dzieci w trakcie czytania bajki:
a/ . Znacie takie powiedzenie "kiszki mi marsza grają"? Też nieraz tak mówicie? Czy znacie jeszcze jakieś inne określenia na takie uczucie głodu, jeśli chcecie powiedzieć, że bardzo, ale to bardzo Wam chce się jeść? (Głodny jak wilk, burczy w brzuchu, zjadłbym konia z kopytami, żołądek zaraz mi do krzyża przyrośnie.)
b/. Zapytanie dzieci o to, jak wyobrażają sobie głód, jak on może według nich wyglądać i jak go czują - swobodne wypowiedzi dzieci Co to znaczy "panuje głód"? (Nie wszyscy mają pożywienie w wystarczającej ilości, np.: Niektórzy jedzą tylko jeden posiłek albo bardzo małą porcję, może dlatego zjadają wszystko do ostatniego kęsa?)
c/. Często jest tak, że najemy się już i pozostaje coś na naszym talerzu (patrz: chlebek z uczty). Czy myślicie, że można coś zrobić z niedojedzonym przez nas pożywieniem?
d/ prezentowanie ilustracji przedstawiających zwierzęta, które stanowią pożywienie w Malawi (materiał dodatkowy nr 1)
e/ dzieci oglądają obrazy przedstawiające Malawi i życie ich rówieśników. Prowadzący przybliża dzieciom nieznany im kraj (materiał dodatkowy nr 2)

5. Rozłożenie i pokazanie dzieciom mapy z krajem, o którym mowa w bajce (można wykorzystać globus) - 2 min.

6. Wykonanie ilustracji do książki (co dzieci zapamiętały z tekstu). - 15 min.

7. Urządzenie wystawy prac dzieci (na tablicy magnesami) - 2 min.

8. Rozmowa podsumowująca zajęcia (wyjaśnienie nazwy wróbelka Globelka) i nabytą przez dzieci wiedzę. Technika zdań niedokończonych: np. Dzisiaj dowiedziałem się, że, … Zapamiętałem, że ….; Już wiem, że …. - 3 min.

9. Zakończenie warsztatu i podziękowanie za wspólnie spędzony czas.

Potrzebne materiały:
strój wujka Staszka i ptaszka Globelka, czyste kartki papieru, kredki, mapa świata, zdjęcia zwierząt hodowanych i spożywanych w Malawi (koza, struś, małpa, wąż, słoń, antylopa, jeżozwierz), kilka zdjęć obrazujących Malawi