Ghana - trudna droga do rozwoju
Opis:
Załącznik nr 5 - Produkcja czekolady a handel światowy
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Oliwa, Ewelina Osińska, Katarzyna Zielonka, uzup. Karolina Kryściak
Wydawca:
Salezjański Wolontariat Misyjny "Młodzi Światu"
Odniesienie do podstawy programowej: Jak dla właściwego scenariusza zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Jak dla właściwego więcej
Załącznik nr 5 - Produkcja czekolady a handel światowy
Ghana to światowy producent kakao, które zaraz po złocie jest najważniejszym towarem eksportowym. Klimat w Ghanie, z wysokimi temperaturami i znacznymi opadami deszczu jest idealnym miejscem do uprawy kakao. Pierwszym ogniwem tej gałęzi eksportu są 2 miliony farmerów kakao, którzy zarabiają mniej niż 50 funtów na rok. Międzynarodowy handel jest ważny zarówno w kontaktach globalnych, jak i w łączeniu zwykłych ludzi na całym świecie. Od 1970 roku rozwinął się dziesięciokrotnie, a jego wartość obecnie wynosi 11,5 biliona funtów za dzień (towaru eksportowanego). Handel międzynarodowy wiąże jednostki, fi rmy i rządy. Nie jest to jednak zysk równy dla każdego gracza, jego struktura sprzyjają bogatym i silnym krajom. Na przełomie XVIII/XIX wieku kraje europejskie rządziły biednymi i słabo rozwiniętymi koloniami. Używały je jako źródło tanich surowców do produkcji przemysłowej. Zbyt niska cena za surowce nie pozwalała na rozwój kolonii. Dziś bogate kraje są dalej u władzy. Poprzez wysokie podatki na import dóbr przetworzonych i niskie podatki na surowe produkty, bogate kraje uniemożliwiają uboższym obszarom rozwój ich własnych przemysłów. Na przykład: import ziaren kakaowych do Europy jest tańszy niż import masła kakaowego i tańszy niż import czekolady. W dodatku popyt na surowe materiały jest mniejszy. To skutkuje spadkiem cen surowych produktów. Idea “uczciwego handlu” ma za zadanie zmianę zasad w handlu międzynarodowym. Fundacja Sprawiedliwego Handlu stworzona przez CAFOD, Christian Aid, Oxfam, Traidcraft i Światowy Ruch Rozwoju ma zapewnić lepsze porozumienie między producentami z krajów rozwijających się a przetwórcami i konsumentami w krajach rozwiniętych. Przyznanie marki „Sprawiedliwego Handlu” dla produktów jest niejako gwarancją uczciwych płac oraz bezpiecznych i godnych warunków pracy dla farmerów producentów kakao w krajach Południa. Aby dowiedzieć się więcej o idei sprawiedliwego handlu zachęcamy do odwiedzenia strony polskiej Koalicji Sprawiedliwego Handlu.
www.christianaid.org.uk