Indianie w dobie globalizacji – procesy globalne oraz ich konsekwencje wśród Indian Ameryki Północnej
Opis:
Scenariusz zajęć na temat procesów globalnych oraz ich wpływu na życie tradycyjnych społeczeństw na przykładzie Indian z Ameryki Północnej
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Oliwa, Ewelina Osińska, Katarzyna Zielonka, uzup. Karolina Kryściak
Wydawca:
Salezjański Wolontariat Misyjny "Młodzi Światu"
Odniesienie do podstawy programowej: Wiedza o społeczeństwie
III etap edukacyjny
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
3) wyjaśnia, odwołując się do przykładów , na czym polega globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki.
Geografia
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek- przyroda – gospodarka. Uczeń:
11) wyróżnia główne cechy i przyczyny zróżnicowania kulturowego i etnicznego Ameryki Północnej i Południowej.
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Wiedza o społeczeństwie
III etap edukacyjny
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
3) wyjaśnia, odwołując się do przykładów , na czym polega globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki.
Geografia
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek-... więcej
RODZAJ ZAJĘĆ: zajęcia odbywające się w szkole.
CZAS TRWANIA: 90 min.
GRUPA DOCELOWA: uczniowie klas gimnazjalnych.
CEL GŁÓWNY:
Pogłębienie wiedzy na temat procesów globalnych oraz ich wpływu na życie tradycyjnych społeczeństw na przykładzie Indian z Ameryki Północnej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Po zakończeniu zajęć uczeń:
- posiada wiedzę na temat tradycyjnej kultury Indian Ameryki Północnej;
- zna realia życia dzisiejszych Indian;
- potrafi ocenić obecną sytuację plemion indiańskich, zdefiniować podstawowe problemy, oraz wskazać szanse i zagrożenia;
- umie wyjaśnić pojęcie globalizacja, wymienić jego przyczyny i skutki;
- wyraża własną opinię na temat wad i zalet procesów globalnych.
ŚRODKI:
- teksty informujące o życiu współczesnych Indian w Ameryce Północnej,
- tabela analizy SWOT.
METODY:
- dyskusja,
- praca z tekstem,
- analiza SWOT,
- tworzenie definicji.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie
Nauczyciel informuje, że na dzisiejszych zajęciach uczniowie pogłębią swoją wiedzę na temat współczesnego życia Indian oraz możliwości i zagrożeń, jakie niesie im dzisiejsza cywilizacja.
2. Wprowadzenie
Uczestnicy dobierają się parami. Każda para wymyśla 3 pytania dotyczące kultury i historii Indian. Następnie każda para wymienia się pytaniami z kolegami z sąsiedniej ławki. Po napisaniu odpowiedzi na pytania otrzymane od kolegów, następuje ponowna wymiana, tak aby twórcy pytań mogli sprawdzić, czy koledzy poprawnie odpowiedzieli na wymyślone przez nich pytania. Warto w tym miejscu podkreślić, że wiele dzisiejszych problemów Indian ma swoje korzenie w przeszłości. Historia Indian w dużej mierze łączy się z utratą ziem i walką o jej odzyskanie. Starcia te trwają do dzisiaj.
3. Globalizacja – co to takiego?
Nauczyciel prosi uczniów o to, aby w kilkuosobowych grupach stworzyli własną definicję słowa globalizacja, oraz spróbowali podać jej przykłady. Każda grupa zapisuje swoją defi nicję i przykleja na tablicy. Następnie uczniowie wspólnie wybierają jedną z propozycji, która jest najbliższa prawdy, a nauczyciel uzupełnia informacje. Uczniowie szukają pozytywnych i negatywnych przykładów przejawów globalizacji.
4. Obecna sytuacja Indian – analiza SWOT
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdy zespół dostaje teksty dotyczące współczesnego życia Indian w USA oraz tabelę analizy SWOT. Nauczyciel wyjaśnia, jak na podstawie tekstów należy wypełnić tabelę. Po skończeniu zadania każda grupa prezentuje na forum klasy wypracowane przez siebie rozwiązanie. Analiza SWOT to metoda, która pozwala uporządkować informacje, znaleźć pozytywne i negatywne aspekty danego zjawiska, oraz ocenić szanse i zagrożenia na przyszłość. Tabelę należy wypełnić zgodnie z oznaczeniami:
S (Strengths) – mocne strony: pozytywne elementy współczesnego życia Indian, co udało się osiągnąć, jak poprawiła się ich sytuacja dzięki zmianom cywilizacyjnym
W (Weaknesses) – słabe strony: wszystkie problemy współczesnego świata, z którymi muszą się zmagać tradycyjne plemiona indiańskie
O (Opportunities) – szanse: wszystko to, co stwarza dla Indian szanse zmiany na lepsze
T (Threats) – zagrożenia: wszystko to, co stwarza dla Indian niebezpieczeństwo niekorzystnej zmiany
Mocne i słabe strony uczniowie wypisują z załączonych tekstów, natomiast szanse i zagrożenia starają się wymyślić na podstawie samodzielnej analizy zdobytych informacji.
5. Podsumowanie
Na podstawie zaprezentowanych przez uczniów tabel nauczyciel moderuje dyskusję:
Jak wygląda sytuacja współczesnych Indian w USA? Czy obecną sytuację Indian można porównać do tej z poprzednich wieków? Jaki wybór mają Indianie? Jak i dlaczego powinni postąpić? Jak globalizacja wpływa na proces asymilacji i zachowania własnej tożsamości i kultury?