SCENARIUSZE

Zapomniane konfl ikty – fakty a dziennikarska wizja.

Opis: Scenariusz zajęć na temat konfliktów na szczeblach lokalnych i międzynarodowych na przykładzie konfliktów w Papui

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dominika Oliwa, Ewelina Osińska, Katarzyna Zielonka, uzup. Karolina Kryściak



RODZAJ ZAJĘĆ: zajęcia odbywające się w szkole.
CZAS TRWANIA: 90 min.
GRUPA DOCELOWA: uczniowie klas ponadgimnazjalnych.

CEL GŁÓWNY:
Pogłębienie wiedzy na temat konfliktów na szczeblach lokalnych i międzynarodowych na przykładzie konfliktów w Papui.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Po zakończeniu zajęć uczeń:
- umie zdefiniować pojęcie konfliktu oraz wymienić jego rodzaje;
- potrafi dokonać selekcji i analizy treści oraz formy informacji przekazywanych w mediach;
- potrafi znaleźć i zinterpretować informacje o przyczynach i przebiegu konfliktu, oraz na ich podstawie przewidzieć jego skutki;
- wie, że Nowa Gwinea jest wyspą zamieszkałą przez rozmaite plemiona w obrębie dwóch oddzielnych struktur państwowych;
- ma informacje na temat życia i problemów mieszkańców obu części wyspy, potrafi porównać ich sytuację, oraz opisać na czym w obu przypadkach polegają konfl ikty.

ŚRODKI:
- artykuły prasowe dotyczące konfliktów na świecie, w tym konfliktów w Papui-Nowej Gwinei, oraz indonezyjskiej prowincji Papua;
- informacje pochodzące z programów telewizyjnych, radiowych, oraz portali internetowych na temat aktualnych konfliktów na świecie, zebrane wcześniej przez uczniów.
METODY:
-dyskusja,
-praca z tekstem,
-analiza materiałów multimedialnych,
-metoda ”kuli śniegowej”.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie
Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszych zajęciach pogłębią swoją wiedzę na temat problemów Papuasów, a w szczególności konfliktów dotykających już nie tylko mieszkańców państwa Papua-Nowa Gwinea, ale całej wyspy.

2. Wprowadzenie
a) Kilka dni przed planowanym przeprowadzeniem zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby przez najbliższy czas uważnie oglądali programy informacyjne w telewizji, oraz słuchali wiadomości radiowych, czytali gazety i notowali wszystkie informacje dotyczące różnego typu konfl iktów.
b) Defi nicja konfl iktu – Każdy uczeń indywidualnie na małej kartce wpisuje swoją własną defi nicję słowa „konfl ikt”. Następnie uczniowie w parach przedstawiają sobie wzajemnie swoje propozycje i razem tworzą nową, wspólną definicję. Pary łączą się w czwórki i ustalają wspólne stanowisko. Z kolei czwórki łączą się w ósemki i tworzą wspólną defi nicję. Tak aż do momentu kiedy powstaną 2 lub 3 grupy, które prezentują wypracowane przez siebie, jak najbardziej kompletne definicje słowa „konfl ikt”.
c) Analiza materiałów zebranych przez uczniów – uczniowie prezentują zebrane przez siebie materiały i wraz z nauczycielem zastanawiają się nad następującymi kwestiami:
- Gdzie można zdobyć informacje o konfl iktach?
- O jakich konfl iktach mogliśmy usłyszeć w ostatnim czasie?
- Czy w różnych środkach przekazu informacja ta podawana jest w ten sam sposób?
- Na czym polegają różnice w przekazie i z czego mogą one wynikać?
- Jakie typy konfl iktów możemy wyróżnić i które z nich są dominującym tematem w mediach?

3. Jakie są fakty?
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy (jeżeli klasa jest liczna, to na 6, wówczas 2 grupy dostają te same materiały) i każdej z nich daje artykuły dotyczące konfl iktów wycięte z gazet oraz wydrukowane z portali internetowych. Prosi o znalezienie artykułu, który dotyczyłby konfl iktu w Papui-Nowej Gwinei i prowincji Papua (w zestawie dla każdej grupy powinien znaleźć się jeden taki artykuł). Przy okazji nauczyciel przypomina podstawowe informacje na temat wyspy. Uczniowie w postaci mapy myśli mają przedstawić treść artykułu, biorąc pod uwagę następujące zagadnienia:
- Czego dotyczył artykuł, na czym polega konfl ikt (w trakcie czytania uczniowie, mogą zaznaczyć różnymi kolorami strony konfl iktów, przedmiot i konsekwencje)?
- Jaka jest skala konfl iktu (czy chodzi o konfl ikt lokalny, czy międzynarodowy)?
- Jakie są przyczyny danego konfl iktu i jak przedstawiają się możliwości jego rozwiązania?
Zastanawiają się również nad odpowiedziami na pytania:
- Kiedy i gdzie artykuł został opublikowany?
- Czy jest to wiadomość z pierwszych stron gazet, łatwo dostępna i popularna, pojawiająca się w kilku źródłach, czy raczej informacja niszowa?
- Czy artykuł przedstawia fakty, czy jest wyrazem opinii autora? Po czym można to rozpoznać?
- Jakim stylem artykuł został napisany (formalnym, potocznym, czy wyrażone są w nim emocje)?
- Czyje wypowiedzi są przytaczane w artykule? Czy zdaniem uczniów zabrakło czyjegoś głosu (np. jednej ze stron konfl iktu, ważnego obserwatora)?
- Co przedstawiają zdjęcia stanowiące ilustrację artykułu? Czy ich wybór jest trafny?
- Jaki zdaniem uczniów był cel autora artykułu?

4. Dziennikarska wizja
Na podstawie stworzonej przez siebie mapy myśli reprezentanci każdej z grup przedstawiają treść artykułu. Następnie nauczyciel moderuje dyskusję dotyczącą różnorodności konfliktów, oraz sposobu ich przedstawiania w mediach. Uczniowie biorą udział w dyskusji prezentując odpowiedzi wypracowane wcześniej w grupach.

5. Podsumowanie
Na koniec warto podkreślić marginalizację konfl iktów zarówno w Papui-Nowej Gwinei, jak i w należącej do Indonezji prowincji Papua. Świadczy o tym fakt, że chociaż konflikty te cały czas się toczą i pochłaniają coraz więcej ofi ar, to informacje na ich temat pojawiają się w mediach niezwykle rzadko. Mówiąc o przyczynach konfliktów należy wspomnieć o wielkim zróżnicowaniu etnicznym, językowym i religijnym na terenie całej Oceanii. Jest to bowiem przyczyna zarówno lokalnych sporów plemiennych na terenie państwa Papua-Nowa Gwinea, jak i problemów Papuasów w indonezyjskiej części wyspy Nowa Gwinea, której rząd próbuje podporządkować i ujednolicić wiele całkiem odmiennych od siebie kultur.