Poznajemy Alego z dalekiej Tanzanii
Opis:
Załącznik nr 2 – zabawa dramowa, opowieść ruchowa pt. "Odgłosy Tanzanii". Materiały dodatkowe do scenariusza zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Opracowały: Anna Czajowska, Aldona Łukasik (Przedszkole nr 22 we Wrocławiu), Redakcja i modyfikacja: Beata Szcześniak-Piwowarska
Wydawca:
Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa
Odniesienie do podstawy programowej: Jak dla właściwego scenariusza zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Jak dla właściwego więcej
"Odgłosy Tanzanii" – zabawa dramowa, opowieść ruchowa
Przebieg:
W sali w trzech wyznaczonych miejscach leżą obrazki i na nich instrumenty muzyczne tj.: bębenek, grzechotka, flet. Osoba prowadząca wciela się w rolę przewodnika po Parku Narodowym Serengeti w Tanzanii i razem z Alim zaprasza dzieci na wspólną wyprawę . Idziemy cicho, spokojnie, jedno za drugim, nie płosząc mieszkańców dżungli. W dżungli można spotkać wiele różnych zwierząt. Słychać bębenek - na ten dźwięk stają i rozglądają się dzieci, podchodzą i podnoszą obrazek.
- Jakie to zwierzę? – odp. To jest małpa szympans.
- Co robi małpa? Pokażcie proszę – dzieci naśladują ruchy , a więc podskakują ,uderzają się w piersi, biegają na czworaka, robią śmieszne minki.
- A jak krzyczą, wołają ? – "ooo" i podnoszą ręce do góry oraz uderzają się w piersi wołając - "uuu" i jak jeszcze każde dziecko wg wł. interpretacji.
Jesteśmy zmęczeni, siadamy blisko siebie, wygodnie i dla bezpieczeństwa własnego. Aż tu nagle słychać kolejny dźwięk - grzechotkę. Dzieci wstają, podchodzą do miejsca gdzie jest obrazek, wskazane dziecko podnosi go.
- Co to za zwierzę? – odp. To jest wąż Czarna Mamba.
- Jak się porusza wąż? Pokażcie proszę – dzieci naśladują wicie się węża na podłodze. Później węże poruszają się do góry (w siadzie skrzyżnym podnoszą złączone ręce i poruszają nimi raz w lewo raz w prawo).
- Czy słyszeliście kiedyś węża?- to spróbujcie wydać dźwięk tak jak on - "sssssss".
Kładziemy się na brzuchu i oglądamy przez lornetkę (z rąk utworzona lornetka) zwierzęta przy wodopoju, gdzie gaszą swoje pragnienie. Słychać dźwięk fletu. Tym razem prowadząca pokazuje obrazek i pyta:
- Jak nazywa się to zwierzę? – odp. słoń afrykański
- Co je chętnie słoń? – odp. owoce, liście skubie trawę
- Pokażcie proszę jak biegnie słoń – dzieci naśladują ten ruch wg własnych możliwości.
- Jak się zdenerwuje słoń to na czym trąbi? – odp. na trąbie
- Spróbujcie więc i wy – dzieci stoją z rąk tworzą trąbę i trąbią - "uuuuu".
Nadchodzi wielkimi krokami noc więc musimy się pospieszyć, aby wrócić na czas do naszego obozowiska. W sposób bezpieczny jedno za drugim idzie, pilnie się rozglądając na boki. Dotarliśmy na miejsce.
Dziękuję za udział w zabawie.