Planowana liczba odbiorców: 25 osób - jedna grupa przedszkolna, 5-6 latki.
Czas trwania: 50 min (wraz z modułem dodatkowym 65 min).
Cele ogólne:
• ukazanie elementów różnorodności kultur Indii,
• wprowadzenie dziecka w świat obyczajowości i tradycji ludzi innych kultur,
• kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do ludzi innej narodowości,
• rozwijanie umiejętności budowania odpowiedzi na zadawane pytania, kreatywności i zgodnego współdziałania w grupie, dostrzegania różnic i podobieństw,
• poznanie słów w języku hindi: dzień dobry – namaste, liczba 1 – ek, liczba 2 – do.
Metody:
• podające,
• ekspresyjne,
• aktywizujące.
Materiały:
Film: fragment programu Roberta Makłowicza z cyklu „Makłowicz w podróży” pt. „ Indie - Ulice Delhi”
1, przyprawy indyjskie, miseczki na przyprawy, napisy z nazwami przypraw, sól, kubeczki na sól, flamastry, wzory dwóch mandali narysowanych na dużych arkuszach papieru, płyta z tradycyjną muzyką indyjską, woreczki, kręgle, lina, koce, globus, aparat fotograficzny, rzutnik, ekran, komputer.
Opis działań:
Wprowadzenie (5 min)
Przywitaj dzieci w języku hindi słowem: „namaste” (dzień dobry) i zaproś do bardzo pięknego, barwnego kraju, jakim są Indie. Indie to drugi po Chinach najludniejszy kraj świata. Jest zróżnicowany pod względem języka, religii i kultury. Mieszka tu ponad miliard ludzi. Różne narodowości i grupy etniczne używają ponad 1000 różnych języków i dialektów. Najważniejszą rzeką Indii jest święta rzeka Ganges.
2
Zaproponuj, że wspólnie z dziećmi popłyniecie do Indii statkiem. Pokaż na globusie odległość między Polską a Indiami. Następnie dzieci rozkładają dwa koce wyobrażając sobie, że to statki. Płyną przez oceany: wiosłują,
dmuchają w żagle, patrzą przez lunetę, wypatrując Ziemi.
Indie – Ulice Delhi (20 min)
Pokaż dzieciom fragmentu programu „Makłowicz w podróży” pt. „Indie - Ulice Delhi” (pierwsze 10 min programu), pokazujący wygląd współczesnej ulicy Indii, w tym targ z barwnymi owocami i przyprawami.
Po projekcji zapytaj dzieci:
-O czym opowiada film?
-Co dzieje się na ulicach Delhi?
-Czym różni się ulica polska od indyjskiej? W czym jest podobna?
W rozmowie zwróć uwagę na: barwne stragany z przyprawami, owocami, warzywami; piękne, kolorowe tkaniny ze znanej na całym świecie bawełny; krowy, które w religii hinduskiej są szanowane, uznane za zwierzęta święte i nie można ich zabijać; kolorowe, tradycyjne sari – element kobiecego stroju, kobiety i mężczyzn noszących na głowie towary.
Mój bagaż (10 min)
Zaproś dzieci do zabawy pt. „Mój bagaż”, w której spróbują przejść na drugą stronę ulicy z bagażem na głowie tak, aby nie spadł. Bagażem będzie niewielki woreczek.
Podziel dzieci na dwie grupy przez odliczanie kolejno jeden – „ek”, dwa - „do” w języku hindi. Poproś, aby grupy ustawiły się w dwóch rzędach. Dzieci w pierwszym rzędzie mają za zadanie przejść z woreczkiem na głowie kolejno slalomem między kręglami. Dzieci w drugim rzędzie przechodzą z woreczkiem na głowie po linii (stopa za stopą). Następnie grupy zamieniają się zadaniami.
Smak i zapach indyjskich przypraw (10 min)
Zaproś dzieci na indyjski stragan z przyprawami. Opowiedz, że przyprawy stanowią bogactwo Indii. W różnych zakątkach świata ludzie jedzą rozmaite dania i aby potrawy były smaczniejsze dodają do nich przypraw. Indie są krajem, gdzie tych przypraw jest bardzo dużo i właśnie stąd są one przewożone do różnych krajów świata.
Dzieci siedzą lub stoją przed „straganem”, na którym w miseczkach i w woreczkach są różne przyprawy. Dzieci wąchają, próbują i rozpoznają przyprawy. Następnie przyporządkowują do przypraw napisy z ich nazwami.
W ćwiczeniu możesz wykorzystać różne dostępne w Polsce przyprawy, pochodzące Indii np. kardamon, kurkuma, chili, cynamon, gałka muszkatołowa i mieszanki przypraw: curry, garam masala.
Mandala (15 min) - moduł dodatkowy
Podziel dzieci na dwie grupy i zaproponuj wykonanie mandali. Opowiedz, co to jest mandala. Do usypania mandali dzieci wykorzystają znaną na całym świecie przyprawę – sól. Każde dziecko otrzymuje kubeczek z solą, wybiera kolorowy flamaster i barwi nim sól. Na dwóch stołach leżą rysunki mandali, dzieci zabarwioną solą usypują mandale wg wzoru. W trakcie pracy dzieciom może towarzyszyć tradycyjna hinduska muzyka. Zgodnie z tradycją po zakończeniu pracy mandala musi zostać zniszczona, wcześniej możesz wykonać zdjęcie dzieci wokół swoich mandali.
Mandala
Mandala jest tworzona zarówno przez wyznawców buddyzmu, jak i hinduizmu. Słowo mandala oznacza po prostu „koło”. Podstawową formą większości mandali jest kwadrat z czterema bramami zawarty w okręgu. Mandale są precyzyjnie usypywane z drobnego kolorowego piasku, a następnie niszczone. Niszczenie mandal zaraz po ich stworzeniu ma ułatwić zrozumienie prawdy, że wszystko przemija i kiedyś się kończy, dlatego trzeba najlepiej jak tylko można wykorzystywać każdą chwilę swojego życia. Zachęć dzieci do stworzenia własnych mandali. Dzieci mogą pracować w grupach lub indywidualnie (im w większej grupie pracują dzieci, tym większa powinna być mandala).
3
Zakończenie (5 min)
Zaproś dzieci do kręgu. Poproś, aby przekazując sobie słonika – symbol szczęścia, powiedziały, co im się w dzisiejszych zajęciach najbardziej podobało.
Źródła:
• Fragment programu Makłowicza dostępny pod adresem: http://vod.tvp.pl/audycje/kulinaria/maklowicz-w-podrozy/wideo/indie-ulice-delhi/3408474.
• http://www.miedzykulturowa.org.pl/cms/pl/prezentacje.html - prezentacja na temat Indii oraz opis do prezentacji.
• http://mandale.info/co-to-jest-mandala.
• http://www.mandale.info/szablony-do-pobrania.