Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
9. Europa i świat w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych. Uczeń:
9. 7. wyjaśnia cele utworzenia ONZ i charakteryzuje jej role w rozwiązywaniu
problemów współczesnego świata.
10. Rozpad systemu kolonialnego. Uczeń:
10. 3. ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacyjnego
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
5. 4. wyjaśnia, podając przykłady, jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz
na poziomie lokalnym, krajowym, europejskim i światowym;
5. 5. opracowuje – indywidualnie i w zespole – projekt uczniowski dotyczący rozwiązania jednego z problemów społeczności szkolnej lub lokalnej i w miarę możliwości go realizuje (np. jako wolontariusz).
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe. Uczeń:
22. 2 wskazuje na mapie miejsca najpoważniejszych konfliktów międzynarodowych; omawia przebieg i próby rozwiązania jednego z nich.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
7. Ochrona praw i wolności. Uczeń:
7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 5. rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu i ksenofobii; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się im oraz przedstawia możliwości zaangażowania się w wybrane działania na rzecz równości i tolerancji;
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
5. Zmiana społeczna. Uczeń:
5. 5. charakteryzuje wybrany ruch społeczny, np.: Solidarność, ruch niepodległościowy non-violence Mahatmy Gandhiego, ruch praw obywatelskich Martina L. Kinga, ruch na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ruch emancypacji kobiet.
12. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
12. 4. opisuje formy aktywności obywateli w ramach społeczności lokalnej, regionu, państwa oraz na poziomie globalnym; w miarę możliwości uczestniczy w wybranym działaniu.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym. Uczeń:
40. 6. rozważa możliwości przeprowadzenia akcji humanitarnych, współpracy rozwojowej i innych interwencji pokojowych na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
9. Europa i świat w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych. Uczeń:
9. 7. wyjaśnia cele utworzenia ONZ i charakteryzuje jej role w rozwiązywaniu
problemów współczesnego świata.
10. Rozpad systemu kolonialnego. Uczeń:
10.... więcej
Cele:
Po zajęciach uczestnicy m.in.:
1. Wiedzą o współczesnych problemach świata w kontekście Milenijnych Celów
Rozwoju
2. Znają „metodę projektu” jako narzędzie do przeprowadzania działań/akcji/inicjatyw
Metody i formy pracy: praca w podgrupach, praca indywidualna, analiza i interpretacja
informacji, filmiki edukacyjne, dyskusje na forum grupowym
Pojęcia kluczowe: Milenijne Cele Rozwoju, aktywizacja młodzieży, Metoda projektu
Materiały: mapa polityczna świata, kartki flipchart, markery, kredki, taśma malarska,
filmy:
Milenijne Cele Rozwoju:
http://www.youtube.com/watch?v=SArCV1RO-nc
„The Story of change”
http://www.youtube.com/watch?v=oIQdYXCKUv0
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie
Przywitanie uczestników
Przedstawienie się prowadzących
Przedstawienie celów i programów warsztatu
Przedstawienie się uczestników wg schematu: Mam na imię…, chciałabym/chciałbym, aby na
świecie…
Ustalenie zasad pracy na warsztacie – spisanie kontraktu
2. Jakie są współczesne problemy świata?
Kładziemy przed osobami uczestniczącymi mapę polityczną świata. Prosimy, aby każdy/każda patrząc na nią podał/-a jeden, nie powtarzający się problem, który dotyka dużej liczby osób na świecie.
Prosimy, aby każda osoba wyobraziła sobie, że ma „magiczną różdżkę” za pomocą, której
może zmienić jedną rzecz na świecie. Każda osoba uczestnicząca wymienia na forum, jaką
zmianę wprowadziłaby na świecie, prowadzący zapisuje je na kartce flipchart/tablicy.
Informujemy grupę, że nad problemami całego świata oraz życzeniami dla świata, by stał się
on lepszym miejscem myśleli także przedstawiciele różnych państw, organizacji
pozarządowych. W ten sposób, na początku nowego milenium, zostały stworzone Milenijne
Cele Rozwoju.
Prezentujemy film o Milenijnych Celach Rozwoju:
http://www.youtube.com/watch?v=SArCV1RO-nc
Po prezentacji filmu, pytamy uczestników/uczestniczki, co sądzą o Milenijnych Celach
Rozwoju?
Przypominamy treść MCR poprzez rozdanie wydruków lub projekcji następującego zestawienia: http://www.unic.un.org.pl/cele.php (do pobrania)
3. Jak być zmianą, której chcesz na świecie?
Prezentujemy przed osobami uczestniczącymi listę zmian, jaką wprowadziliby na świecie,
gdyby mieli „magiczną różdżkę”. Dzielimy uczestników na dwuosobowe zespoły – każdy z
nich otrzymuje inny pomysł na zmianę na świecie i ma za zadanie wymienić jak najwięcej
sposobów/metod/pomysłów w jaki sposób tą zmianę można osiągnąć.
Każdy zespół prezentuje na forum swój przykład zmiany oraz sposoby/metody/pomysły jak
można ją osiągnąć.
Prezentujemy film „The Story of change”
http://www.youtube.com/watch?v=oIQdYXCKUv0
Po prezentacji, pytamy uczestników/uczestniczki, do jakich refleksji skłonił ich film?
Dla chętnych można zaproponować zrobienie testu on-line (j. angielski), o którym mowa w filmie – Jakim typem aktywisty/aktywistki jesteś?
Można też w trakcie zajęć zaproponować przeprowadzenie testu „Jakim typem aktywisty/aktywistki jesteś?” po polsku, zainspirowanego „Story of change”. Do znalezienia w „Niezbędniku dla aktywistów i aktywistek PAH” - http://www.pah.org.pl/m/3356/Niezbednika_dla_aktywistow.pdf
4. Metoda projektu – jak wprowadzić zmianę?
Przedstawiamy grupie narzędzie pomagające przekuć pomysł na działanie, wspomagające
realizację różnorodnych akcji/inicjatyw – „Metodę projektu”.
Przedstawiamy krótko metodę projektu, która polega na następujących krokach:
CEL OKREŚLONY W CZASIE
WYBÓR TEMATYKI
POMYSŁ NA DZIAŁANIE
HARMONOGRAM I PODZIAŁ ZADAŃ
WSPÓŁPRACA (kto może nam pomóc w działaniach?)
/MEDIA (promocja naszych działań)/SOJUSZNICY (osoby, podmioty wspierające nas),
REALIZACJA FINAŁ DZIAŁAŃ,
CIESZENIE SIĘ,
SPRAWDZANIE EFEKTÓW
Prezentacja powinna być mniej lub bardziej szczegółowa w zależności od zaawansowania grupy. Skorzystaj z bezpłatnych materiałów organizacji realizujących edukację globalną:
- Metoda projektu w edukacji globalnej, wydany przez Polską Akcję Humanitarną, dostępne: http://www.kiwi.org.pl/files/862136761bc1009cb31460bbce522f4fa4ee8830.pdf
- Projekty edukacyjne z edukacji globalnej. Praktyczny przewodnik, wydany przez Instytut Globalnej Odpowiedzialności, dostępny: http://www.igo.org.pl/download/projekty-edukacyjne.pdf
Ustal, że metoda jest zrozumiana przez wszystkich. Prosimy uczestników/uczestniczki, aby sami/same dobrali się w podgrupy. Ich zadaniem będzie wymyślenie i zaplanowanie zgodnie z „Metodą projektu” jakiejś lokalnej inicjatywny (np. na terenie ich szkoły, miejscowości) związanej z problematyką edukacji globalnej. Na prezentację wyników swojej pracy każda podgrupa będzie miała 5 minut – prezentacja powinna być przeprowadzona w sposób kreatywny (narysowanie plakatu, ułożenie piosenki itp.), tak by zachęcić pozostałe osoby do włączenia się w działania. Podgrupy otrzymują kartki flipchart, kredki, markery.
5. Zakończenie
Dziękujemy osobom uczestniczącym za pracę na zajęciach i prosimy, aby każdy/każda
dokończył/-a zdanie: „Jestem zmianą, której chcę na świecie i dlatego….”