Odniesienie do podstawy programowej: GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
3. Relacja człowiek - środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń:
3. 5. wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relację
człowiek - środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczą-cych ochrony środowiska).
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
3. Sfery Ziemi – atmosfera. Uczeń:
3. 7. wyjaśnia na przykładach obserwowane przyczyny i skutki globalnych zmian klimatu na Ziemi.
6. Sfery Ziemi – pedosfera i biosfera. Uczeń:
6. 6. omawia podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju i ocenia możliwo-ści ich realizacji w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
9. Działalność gospodarcza na świecie. Uczeń:
9. 7. charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii postępujące wraz z rozwojem gospodarczym państw świata i ocenia skutki wynikające z rosnącego zużycia energii oraz konieczność pozyskiwania nowych źródeł energii zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
3. Relacja człowiek - środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń:
3. 5. wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relację
człowiek - środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii... więcej
Cele:
Po zajęciach uczestnicy m.in.:
• rozumieją wpływ poszczególnych środków transportu na środowisko i zmiany klimatu
• potrafią wskazać środki transportu przyjazne środowisku i wskazują korzyści z nich
wynikające.
Metody i formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna, analiza i interpretacja
informacji
Pojęcia kluczowe: zrównoważony transport, zwiększona emisja CO2
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie
Przywitanie uczestników
Przedstawienie się prowadzących
Przedstawienie celów i programów warsztatu
Przedstawienie się uczestników
Ustalenie zasad pracy na warsztacie – spisanie kontraktu
2. Planowanie podróży marzeń a CO2
Podziel uczniów na 3 – osobowe grupy, w których mają za zadanie stworzyć plan swojej podróż marzeń. Zastanawiają się nad tym:
- dokąd pojadą?
- w jaki sposób się tam dostaną (środki transportu)?
- co będą robić na miejscu i jakim aktywnościom się oddadzą?
Następnie, trener pyta uczniów czy podczas planowania podroży zastanawiali się, w jaki sposób będzie ona wpływać na środowisko.
Poproś, aby uczniowie zaznaczyli, przy których zaplanowanych aktywnościach, nastąpi duże np. spalanie paliwa, co wpłynie na wysokość emisji CO2. Według własnej wiedzy czy przypuszczeń.
Trener podsumowuje rezultaty prac w grupach. Wyszczególnia, jakie środki transportu pojawiły się w planach uczniów oraz podaje przykładowe dane dotyczące emisji CO2 (np. 100 kg CO2 powstaje wskutek rocznego używania samej lodówki).
Wspólnie z uczniami zastanawiamy się, czy udałoby się choć trochę zniwelować emisję CO2
podczas ich podróży marzeń. Uczniowie wprowadzają zmiany i prezentują swoje pomysły.
Trener zaznacza, że emitujemy CO2 nie tylko podczas wielkich podróży, ale także na co dzień, np.dojeżdżając do szkoły czy pracy.
Pytamy, się w jaki sposób można ograniczyć emisję CO2 na co dzień.
3. Ile osób zmieści się w samochodzie?
Jako jeden z przykładów, przedstawiamy portal www.carpooling.com. Uczestnicy zastanawiają się nad użytecznością tego typu portalu oraz jak mogą wykorzystać
go zarówno na co dzień, jak i podczas planowania dalszych wyjazdów.
Trener proponuje rozpoczęcie akcji informacyjnej wśród lokalnej społeczności. Uczniowie
zastanawiają się czy takie rozwiązanie cieszyłoby się powodzeniem oraz w jaki sposób
mogliby zachęcić mieszkańców swojej miejscowości do zaangażowania się w tego typu
działanie.
Emisja filmów ,,Save the world, carpool” i Car pooling (Eco Seven), dostępne: http://greentransportation.info/shared-transit/carpooling/save-the-world.html
Można użyć dodatkowej listy działań, mających na celu zmniejszenie emisji CO2 (Materiały dodatkowe – Zmniejszenie CO2).
4. Transport – pomalujmy go na zielono
Podsumowanie – dlaczego warto jak najczęściej poruszać się pieszo, korzystać
z rowerów, środków komunikacji zbiorowej, a dopiero w ostateczności – z samochodów.
Trener wspólnie z uczniami zastanawia się, które rozwiązania są możliwe w ich miejscowości.
Trener zbiera pomysły uczniów na zorganizowanie akcji w szkole/lokalnej społeczności i
zachęca ich do organizacji i zaangażowania.
5. Zakończenie
Refleksje uczestników
Materiały:
www.carpooling.com
http://www.youtube.com/watch?v=8u9cwNlTd18
http://www.youtube.com/watch?v=xGQTlM9dwUE