Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność.
23. 4 rozważa, jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie (np. oszczędzanie wody i energii, przemyślane zakupy).
31. Etyka w życiu gospodarczym. Uczeń:
31. 1 przedstawia zasady etyczne, którymi powinni się kierować pracownicy i pracodawcy; wyjaśnia, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
40. 4. przedstawia wzajemne zależności pomiędzy krajami Północy i Południa w dziedzinach polityki, ekonomii, kultury i ekologii;
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
4. Państwo, gospodarka. Uczeń:
4. 12. ocenia wpływ globalizacji na gospodarkę świata i Polski oraz podaje przykłady oddziaływania globalizacji na poziom życia i model konsumpcji.
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
3. Relacja człowiek - środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń:
3. 5. wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relację
człowiek - środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność.
23. 4 rozważa, jak jego zachowania mogą wpływać na... więcej
Cele:
Po zajęciach uczestnicy:
1. Wiedzą, co oznacza być świadomym konsumentem.
2. Wiedzą jak dokonywać odpowiedzialnych wyborów konsumenckich.
3. Potrafią rozpoznać produkt ekologiczny.
Metody i formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna, analiza i interpretacja
informacji, filmiki edukacyjne, dyskusje na forum
Pojęcia kluczowe: świadomy/-a konsument/-ka, zasady odpowiedzialnej konsumpcji,
ekoznaki, Fair Trade
Materiały: kartki flipchart, markery, długopisy, taśma malarska, symbole/oznaczenia
ekoznaków ze strony: http://www.zielonalekcja.pl/index.php?mod=informacja&id=5141
filmy:
Fairtrade w Polsce: http://www.youtube.com/watch?v=4EalH-PC-QA
„Kim jest świadomy konsument?”: http://www.youtube.com/watch?v=8BIJ6A9e7cI\\
Stowarzyszenie eFTe „Kupujesz Decydujesz”
http://www.youtube.com/watch?v=Yh4RQz5R_Bs
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie
Przywitanie uczestników
Przedstawienie się prowadzących
Przedstawienie celów i programów warsztatu
Przedstawienie się uczestników wg schematu: Mam na imię…zakupy to dla mnie…
Ustalenie zasad pracy na warsztacie – spisanie kontraktu
2. Co decyduje o moich wyborach konsumenckich?
Zadajemy grupie pytania: Co jest dla Was ważne kiedy robicie zakupy? Jakimi zasadami
kierujecie się wkładając różnorodne produkty do koszyka?
Odpowiedzi spisujemy na kartce flipchart/tablicy.
Następnie, proponujemy, aby zastanowić się, w jaki sposób nasze zakupy wpływają na innych ludzi i cały świat. Pytamy się, czy możemy dodać coś do zasad zapisanych na tablicy?
Zapowiadamy, że wrócimy do tej listy na koniec zajęć, aby wspólnie stworzyć katalog
zasad, jakimi warto się kierować robiąc zakupy.
3. Świadomi/-e konsumenci/-tki
Rozpoczynamy dyskusję, pytając: „Kto to jest świadomy/-a konsument/-ka?”.
Pomysły osób uczestniczących zapisujemy na kartce flipchart/tablicy.
Podsumowujemy dyskusję mówiąc, że świadomy/-a konsument/-ka, to osoba, która wie, że
jego/jej wybory dotyczące zakupów mają swoje konsekwencje dla całego świata i potrafi tą
wiedzę wykorzystać.
Prezentujemy filmik Stowarzyszenia eFTe „Kupujesz Decydujesz”
http://www.youtube.com/watch?v=Yh4RQz5R_Bs
Prosimy uczestników i uczestniczki o podzielenie się refleksjami, jakie w uczestnikach/uczestniczkach wzbudził film.
4. Jak być świadomym/-ą konsumentem/-ką
Następnie dzielimy uczestników warsztatu na trzy zespoły, każdy z nich otrzymuje kartkę
flipchart i markery. Ich zadaniem jest wypisanie zasad, którymi powinien kierować się
świadomy/-a konsument/-ka. Co 2 minuty zespoły zamieniają się kartkami i muszą dopisać
już do istniejącej listy kolejne zasady (takich zamian kartek między zespołami powinno być co najmniej 3) . Zasady na kartce flipchart nie mogą się powtarzać.
Zespoły czytają zasady wypisane na swoich kartkach flipchart. Następnie całe grupa razem
z osobą prowadzącą tworzą jedną listę 10 najważniejszych zasad odpowiedzialnej konsumpcji.
Jako podsumowanie możemy zaprezentować film „Kim jest świadomy konsument?”:
http://www.youtube.com/watch?v=8BIJ6A9e7cI\\
5. Ekoznaki
Pytamy grupę, czy znają jakieś symbole, oznaczenia umieszczane na produktach,
opakowaniach produktów, które informują nas, że są one przyjazne dla środowiska?
Następnie pokazujemy osobom uczestniczącym ekoznaki zamieszczone na stronie:
http://www.zielonalekcja.pl/index.php?mod=informacja&id=5141
i razem z grupą omawiamy ich znaczenie.
6. Fairtrade
Prezentujemy grupie symbol Fairtrade i pytamy, czy wiedzą co on oznacza.
Następnie prezentujemy film dotyczący Fairtrade w Polsce:
http://www.youtube.com/watch?v=4EalH-PC-QA
Prowadzimy dyskusje z grupą co sądzą o idei Fairtrade.
7. Zakończenie
Dziękujemy osobom uczestniczącym za pracę na zajęciach i prosimy, aby każdy/każda
podał/-a jedną zasadę jaką chce wprowadzić do swojego „kodeksu zasad” jakimi kieruje się
podczas zakupów.