Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
5. 4. wyjaśnia, podając przykłady, jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz na poziomie lokalnym, krajowym, europejskim i światowym;
10. Państwo i władza demokratyczna. Uczeń:
10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej demokracji.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
7. Ochrona praw i wolności. Uczeń:
7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
8. Ludność. Uczeń:
8. 11. charakteryzuje zróżnicowanie religijne ludności świata i ocenia wpływ religii na postawy społeczne i gospodarkę. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
5. 4. wyjaśnia, podając przykłady, jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz na poziomie lokalnym, krajowym, europejskim i światowym;
10. Państwo i władza demokratyczna. Uczeń:
10.... więcej
CEL: Uczeń po przeprowadzonej lekcji wie:
- jaka sytuacja społeczno-polityczna panuje w takich krajach jak Pakistan lub Afganistan,
- jakie występują tam ograniczenia w podstawowych prawach człowieka,
- kim są talibowie i jakie wyznają prawa i zasady.
- co to jest blog oraz prawa człowieka,
- umie wyjaśnić, dlaczego działalność Malali miała tak poważne konsekwencje dla całego społeczeństwa i dlaczego spotkała się z tak drastyczną odpowiedzią.
METODY PRACY:
Wykład – przedstawienie uczniom postaci Malali, opisanie i wyjaśnienie jej działalności oraz
Konsekwencji, jakie ją za to spotkały.
Dyskusja – debata na temat: „Jak wysoka może być cena za dostęp do edukacji?”.
ŚRODKI:
Informacje z artykułów internetowych na temat Malali (Linki w Materiałach dodatkowych), fragmenty z podręcznika z przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie „Z demokracją na Ty”, mapa ścienna z widocznym Pakistanem i Polską, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, zdjęcia ukazujące system edukacji w Pakistanie, zdjęcia oraz filmy
HASŁA/TAGI: blog, prawa człowieka, generacje praw człowieka, prawo do edukacji, Talibowie, Pakistan, Internet, Nagroda Nobla, konflikt o Kaszmir
PRZEBIEG LEKCJI:
1. 10 minutowy wykład wprowadzający na temat Malali (Materiały dodatkowe – Informacje o Malali).
Opowiedzenie kim jest, w jakim kraju się urodziła, jakie panują tam zasady, kim są
talibowie, dlaczego zaczęła prowadzić blog, o czym w nim pisała i dlaczego próbowano
pozbawić ją życia.
Dodatkowo zostaną zaprezentowane materiały pomocnicze w postaci zdjęć i filmów ukazujących wystąpienia Malali na sesjach Zgromadzenia Ogólnego ONZ (dostępne tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=gAddubVs0OM), zdjęcia szkół i uczniów w Pakistanie, mapy obrazujące położenie tego kraju oraz artykuły prasowe z sieci o Malali.
2. 20 minutowa debata na temat jej działalności (5 minut na przygotowanie argumentów i 15 minut na dyskusję).
Uczniowie zostaną podzieleni na dwie grupy wg. własnych preferencji.
a. Grupa pierwsza będzie optowała za podporządkowaniem się panującym zwyczajom
i przerwaniem prowadzenia bloga.
Argumentami tutaj mogą być: walką o prawa człowieka powinni zajmować się dorośli -
politycy, działacze społeczni, organizacje do tego powołane, a nie dzieci; lepiej żyć
spokojnie i bezpiecznie, ale bez edukacji, niż narażać się na tak duże niebezpieczeństwo;
jeden blog zwykłej nastolatki nic nie zmieni, to za mało żeby zmienić mentalność całego
społeczeństwa. Uczniowie popierający te stanowisko powinni zauważyć jakie
niebezpieczeństwa wynikają ze sprzeciwu wobec lokalnych władz i tradycji, jakie niesie to
konsekwencje i czy otwarty konflikt z lokalnymi władzami jest jedynym sposobem na
rozwiązanie problemu.
b. Grupa druga będzie przekonywała do kontynuowaniem pisania bloga przez
nastolatkę, pomimo narażania życia.
Argumentami tutaj mogą być: nawet blog pojedynczej nastolatki może mieć ogromny
wpływ na prawo do edukacji wielu osób w takich krajach jak Pakistan czy Afganistan;
każdy może walczyć o prawa człowieka, nie trzeba do tego być politykiem lub osobą do
tego powołana; dobra edukacja to podstawa do lepszego życia, bez edukacji społeczeństwa
w tym regionie nadal będą żyły w biedzie więc warto jest ryzykować w jej obronie.
Uczniowie popierający te stanowisko powinni wykazać się zrozumieniem problemu braku
edukacji oraz tego jak ważne jest każde wsparcie dla osób w podobnej sytuacji jak Malala.
Dopuszczalne będzie również zadawanie pytań stronie przeciwnej oraz odnoszenie się do jej
wypowiedzi, na każdą odpowiedź przewidziana jest 1 minuta. Uczniowie będą się zgłaszać
do odpowiedzi poprzez podniesienie ręki, a prowadzący będą udzielać głosu.
Po debacie uczniowie zostaną podzieleni w pary (tak jak siedzą w ławkach) i każda para
będzie musiała krótko odpowiedzieć na zadane pytanie. Przykłady: Czy internet może służyć
do walki o prawa człowieka? Czy nawet tak młode osoby jak Malala mogą starać się walczyć
o prawa człowieka? Czy walka nieletnich jest skuteczna? Odpowiedzi na powyższe pytania będą stanowić podsumowanie lekcji.
ZADANIE EWALUACYJNE/DOMOWE
Odszukaj informacje o innych osobach np. z Polski lub Białorusi, które również narażały
życie poprzez swoją działalność na rzecz praw człowieka w tym szczególnie prawa do
edukacji.
MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE, DODATKOWE
Blog - http://www.malala-yousafzai.com/
Film z relacją z wystąpienia Malali w ONZ z tłumaczeniem na polski tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=gAddubVs0OM
Dla bardziej zainteresowanych lub do użycia na lekcjach j. angielskiego, cała przemowa w języku angielskim, dostępna tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=3rNhZu3ttIU