Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
5. 4. wyjaśnia, podając przykłady, jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz na
5. 5. opracowuje – indywidualnie i w zespole – projekt uczniowski dotyczący rozwiązania jednego z problemów społeczności szkolnej lub lokalnej i w miarę możliwości go realizuje (np. jako wolontariusz).
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
6. Prawa człowieka. Uczeń
6. 4. znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w Internecie) informacje o przypadkach łamania praw człowieka na świecie;
7. Ochrona praw i wolności. Uczeń:
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
2. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
12. 4. opisuje formy aktywności obywateli w ramach społeczności lokalnej, regionu, państwa oraz na poziomie globalnym; w miarę możliwości uczestniczy w wybranym działaniu zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
5. 4. wyjaśnia, podając przykłady, jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz na
5. 5. opracowuje – indywidualnie i w zespole – projekt uczniowski dotyczący rozwiązania jednego z... więcej
CELE ZAJĘĆ:
Uczeń:
• wyjaśnia, jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz i liderów lokalnych i krajowych,
• omawia funkcje i wyjaśnia znaczenie Internetu i środków masowego przekazu w życiu obywateli;
• rozważa, jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie np. poprzez wspieranie petycji on-line.
METODY PRACY:
wykład, dyskusja, drama, praca w grupach
ŚRODKI:
Prezentacja multimedialna, fotografie, grafiki, memy, film z sieci (youtube):
http://www.youtube.com/watch?v=iPEiu1BdW3Y
HASŁA/TAGI:
mowa nienawiści, wolność słowa, godność człowieka, edukacja globalna, petycja;
PRZEBIEG LEKCJI:
1. (5 min) Wyświetlamy krótki film „Umorusany z Rosji”, dostępny: http://www.youtube.com/watch?v=iPEiu1BdW3Y
• Pytamy uczniów o ich odczucia - co widzieli?, co ich zdziwiło?, co śmieszyło?
• Przedstawiamy prawdziwą historię „Umorusanego” (Materiał dodatkowy – historia Umorusanego);
(5 min) Omówienie:
• w Internecie każdy nasz ruch zostawia cyfrowy ślad;
• często nie mamy wpływu, w jaki sposób informacja zaczyna żyć własnym życiem;
• nie zdajemy sobie sprawy z tego, co robimy w sieci;
• podkreślamy potrzebę urefleksyjnienia swych działań w Internecie;
• pojęcie mowy nienawiści oraz godności osobowej i osobistej;
2. (5 min) Druga strona medalu; opowiadamy historię walki o prawa człowieka z
wykorzystaniem Internetu;
• Historia Malalai Yousafzai – jej bitwa o prawo do edukacji kobiet w jej kraju (wykorzystujemy jej zdjęcia, screen z jej bloga, informacje o nominacji do pokojowej nagrody Nobla, Materiał dodatkowy dostępne przy scenariuszu „Czy zaryzykowałbyś swoje życie za prawo chodzenia do szkoły? Opis wydarzeń na przykładzie życia nastoletniej Pakistanki – Malali Yousafzai”);
3. (15 min) Odgrywanie scenek:
Uczniowie będą odegrywać scenki, w których wcielą się w określone grupy. Mają oni za zadanie w najbardziej przekonujący sposób przedstawić swoją sytuację, propozycję rozwiązania i odpowiedzieć na pytania przedstawicieli władz lub mediów, których odgrywają prowadzący.
• Podziel klasę na trzy grupy: każda z nich ma zadanie odegrać inną scenkę. Prowadzący przedstawia sytuację wyjściową, a grupa ma wymyślić najlepszy sposób walki o prawa człowieka. Przy założeniu, że najważniejszym narzędziem będzie dla nich Internet.
• Każda grupa otrzymują zapisy sytuacji wyjściowej (Materiał dodatkowy – scenki) pozostały przebieg polegać będzie na ich wyobraźni i improwizacji. Prowadzący wyjaśnia, że najważniejszym jest wcielenie się dogłębnie w rolę, wyobrażając sobie, że jest się w danej sytuacji. W trakcie przygotowania się do odegrania scenki prowadzący pomaga i odpowiada na pytania.
• W momencie wykonywania scenki prowadzący wciela się odpowiednio w Przewodniczącego Rady Rodziców, Burmistrza oraz Dziennikarzy (wtedy wychodzimy z roli prowadzącego, nie łączymy tych ról. Dlatego lepiej, aby druga osoba prowadząca, panowała nad przebiegiem zajęć z pozycji prowadzącego)
4. Odczarowanie i omówienie.
Po zakończeniu scenek, prosimy każdego uczestnika/uczestniczkę o uzupełnienie zdania (najlepiej wypisanego na tablicy):
„W odegranej scence byłam/byłem ....... i czułem się .............., a naprawdę mam na imię .......... .”
Podsumuj to, co się wydarzyło podczas dramy i wprowadź pojęcie edukacji globalnej; uświadomienie uczniom, że każdy ma wpływ na stan naszego świata. Jako przykład podaj stronę internetową z petycjami: avazz.com
PRACA DOMOWA:
• Napisać petycję dotyczącą spraw z najbliżej okolicy (pomożemy im odnaleźć takie
problemy); na pracę domową mają tydzień;
• składają ją do nauczyciela, który może zadecydować, czy to zadanie będzie oceniane.