Odniesienie do podstawy programowej:
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
6. Prawa człowieka. Uczeń:
6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza,
że są one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 4. znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w Internecie) informacje
o przypadkach łamania praw człowieka na świecie;
6. 5. bierze udział w debacie klasowej, szkolnej lub internetowej na temat wolności słowa lub innych praw i wolności;
7. Ochrona praw i wolności. Uczeń:
7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
10. Państwo i władza demokratyczna. Uczeń:
10.2 Wskazuje różnice w sytuacji obywatela w ustroju demokratycznym autorytarnym, i
totalitarnym;
10.3 Wyjaśnia zasady: większości, pluralizmu i poszanowania praw mniejszości w
państwie demokratycznym;
10.6 Wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji;
10.7 Rozważa i ilustruje przykładami zalety i słabości demokracji.
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
6. Prawa człowieka. Uczeń:
6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza,
że są one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 4. znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w Internecie)... więcej
Cele:
• Zapoznanie uczniów z istotnością prawa do zgromadzeń, użyteczności Internetu w
korzystaniu z tego prawa oraz z przykładami ograniczenia i walki o to prawo.
• Przygotowanie uczniów do przygotowania własnej akcji w przestrzeni publicznej oraz porównanie sytuacji w Polsce i na Białorusi.
Po lekcji uczeń powinien:
• Mieć świadomość posiadania prawa do zgromadzeń
• Mieć świadomość istotności sieci globalnej w walce o prawa człowieka znając
przykłady wykorzystania Internetu
• Umieć wykorzystać Internet do zastosowania i obrony prawa do zgromadzeń
• Znać przykłady łamania i walki o prawa do zgromadzeń na przykładzie
Białorusi, Chin, Rosji, Stanów Zjednoczonych, krajów Bliskiego Wschodu.
• Umieć zorganizować akcję (flash mob) mającą na celu zwrócenie uwagi na łamanie
praw człowieka poprzez wykorzystanie Internetu
Metody: Wykład, Pogadanka, Symulacja,
Środki: Zdjęcia z demonstracji, Komputer, Rzutnik;
Przebieg lekcji
Część pierwsza( 10 min) – zapoznanie z tematem:
• Ustalenie, czym według uczniów są prawa człowieka i jakie prawa człowieka znają. Wyjaśnienie,że prawa człowieka są przyrodzone i niezbywalne.
Rozwinięcie wiedzy o prawie do zgromadzeń (tutaj: http://poradnik.ngo.pl/x/455881)
• Rozmowa o wykorzystaniu Internetu do przekazywania informacji i organizacji imprez masowych
• Pogadanka o sytuacji politycznej na Białorusi (tutaj: http://wolnabialorus.pl/o-bialorusi/abc-bia%C5%82orusi/)
Cześć druga (25 min): Symulacja – przygotowanie Flash Moba
Po krótkiej informacji i pokazaniu kilku przykładów flash mobów klasie zostanie
przedstawiona propozycja organizacji flash moba na wybrany przez nich temat:
Inspiracje:
https://www.youtube.com/watch?v=OEkrd8xYslg
https://www.youtube.com/watch?v=QmdYZL6xSVo
https://www.youtube.com/watch?v=zGQ41ZqgI2I
Zadaniem klasy będzie wspólne ustalenie tego tematu oraz organizacja akcji z wykorzystaniem Internetu (utworzenie wydarzenia na Facebooku, ogłoszenie na portalu Internetowym szkoły itd. – wybór należy do uczniów).
- Uczniowie będą poinformowani o zobowiązaniach prawnych co do organizacji flash moba
(informacja o tym, że prawo polskie w zasadzie nie przewiduje żadnych regulacji
dotyczących flash moba, chodzi przede wszystkim o to, aby stosować się do ogólnych
zasadach bezpieczeństwa, takich jak kodeks cywilny i drogowy – flash moby nie są
organizowane formalnie, to spotkanie na chwilę kilkudziesięciu osób, nie mające właściwie
formy zgromadzenia).
- Po przedstawieniu zasad i regulacji, klasa zostanie poinformowana, że w tej chwili przenosi się w realia białoruskie. Klasie zostanie zaproponowana organizacja tej samej akcji, ale na Białorusi.
Uczniowie przygotowują wszystko, jak w Polsce, jednak na każdym kroku napotykają na ograniczenia, których często nie ma w przepisach prawa – po wymyśleniu akcji są poinformowani o tym, że muszą napisać oddzielne pismo z prośbą o pozwolenie na
organizację (zgromadzenie osób powyżej trzech, nawet nieformalne, musi zostać zgłoszone),
muszą zostać przygotowane odpowiednie warunki bezpieczeństwa (policja, pogotowie), jak
w przypadku dużej imprezy masowej, czym flash mob w rzeczywistości nie jest. Po kolei będą zakazywane kolejne lokalizacje. Zostaną również przedstawione konsekwencje wynikające z niestosowania się do tych regulacji. Po spełnieniu przez uczniów wszystkich wymagań akcja finalnie zostanie zabroniona, co często się zdarza w realiach białoruskich. Przedstawienie dalszych losów akcji w przypadku jej organizacji mimo zakazu.
Część trzecia (10 min): Ewaluacja z przedstawieniem różnego podejścia do organizacji zgromadzeń z wykorzystaniem Internetu na świecie i podkreśleniem istotności wykorzystania Internetu do obrony praw człowieka. Pokazanie osiągnięć zgromadzeń organizowanych przez Internet w różnych krajach jak:
- w kajach arabskich, podczas tzw. Arabskiej Wiosny
(tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=lnPR90dJ3Gk,, zdjęcia: https://www.youtube.com/watch?v=utD4T9oCVIY, wypowiedź uczestniczki wydarzeń: https://www.youtube.com/watch?v=GEK08Sl9egM),
- Demonstracje związane z sytuacją na Białorusi (Demonstracja białoruskich studentów w Krakowie: https://www.youtube.com/watch?v=sDbMJkgmw_g,
- Milczący protest z Belgii (tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=MnfGEgFvETE)
Praca domowa
Zorganizowanie flash moba w obronie praw człowieka, nagranie filmu lub zrobienie
dokumentacji fotograficznej z tego wydarzenia i zamieszczenie go w sieci. Sama rejestracja
nie jest wyzwaniem – najlepiej będzie jeśli film lub fotografia będą zrobione telefonem.