SCENARIUSZE

Siła Internetu. Internet jako środek wpływu na społeczeństwo.

Opis: Scenariusz dla gimnazjum poruszający temat zaangażowania społecznego w Internecie.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Uzupełnienia: Anna Paluszek



CELE:
Po zajęciach uczeń potrafi:
- rozpoznać zjawisko łamania praw człowieka i formy zaangażowania społecznego,
- wyjaśnia podstawowe formy organizowania się obywateli,
- proponuje własne formy zaangażowania się lokalnie w walce z problemami, które rozpoznaje wokół siebie.

METODY PRACY: dyskusja, mini-wykłady, praca z fotografią, praca z filmem;
ŚRODKI: zdjęcia z Internetu pokazujące zaangażowanie lub/i protesty obywatelskie (Prezentacja do pobrania)


HASŁA/TAGI: Arabska Wiosna, Anonimowi, Akcje milczące na Białorusi, masowe,
zgromadzenia w Rosji, cenzura, wolność w Internecie

PRZEBIEG LEKCJI

1. WSTĘP 10 min.
Prowadzący zajęcia krótko się przedstawiają. 1 min.
Zapoznanie się z grupą za pośrednictwem gry. Przygotowujemy kartki za zapisanymi niedokończonymi zdaniami tematycznie powiązanymi z rolą Internetu w życiu codziennym (przykładowe pytania: "Gdyby nie było Internetu świat byłby...", "Gdyby świat nie znał wikipedii...", "Najczęściej w Internecie używam..", "Facebook to...", "Moja ulubiona przeglądarka to..."). Można je rozłożyć ponumerowane w widocznym miejscu. Uczniowie losują numer zdania, które mają dokończyć po tym jak się przedstawią. Losowanie może być odbyć się za pomocą kostki do gier planszowych, z numerami od 1 do 6. Numerki mogą być losowane także. Dzięki temu mam swoiste wprowadzenie do tematu lekcji - 7 min.


2. PRACA W GRUPACH – 20 min.

Prezentacja zdjęć z różnych wydarzeń zaangażowania obywatelskiego, demonstracji. Użyj prezentacji do tego scenariusza (do pobrania ze strony http://www.e-globalna.edu.pl/) lub utwórz własną. Możesz skorzystać z galerii Inicjatywa Wolna Białoruś: http://wolnabialorus.pl/multimedia/nasze-zdjecia/

Dzielimy klasę na dwie grupy za pomocą odliczania do dwóch. Jedna z grup pracuje nad zagrożeniami, druga nad możliwościami, jakie daje sieć.
Każda z grup ma napisać na dużych papierowych planszach swoje propozycje. Pracę będą stymulować może użycie Internetu przez grupy. Możesz też przygotowane wcześniej dla uczniów wycinki z gazet, zdjęcia, artykuły.

3. DYSKUSJA TEMATYCZNA - 10 min
Prezentowanie wyników pracy w grupach ( jedna grupa uczniów prezentuje wyniki pracy drugiej i odwrotnie)
• Przedstawienie wniosków.
• Dyskusja, na temat roli Internetu w walce o różne prawa człowieka.
• Znalezienie problemu lokalnego.

Na koniec dyskusji ustalamy z uczniami problem lokalny, który wydaje się im istotny. Umawiamy się, że będzie on tematem pracy domowej.

4. ZADANIE DOMOWE – 5 min
Utworzenie wydarzenia na Facebook\'u lub posłużenie się podobnym środkiem w celu zmiany sytuacji w środowisku lokalnym (według pytania, które będzie ustalone jako ciekawe dla uczestników lekcji po zapoznaniu się z uczniami w trakcie wstępu)-> przesłanie podsumowania z działań prowadzącym -> ocena dla nauczyciela (np. "+" dla najaktywniejszych).
Przykładowe akcje uczniów:
• problem na terenie szkoły,
• walka o swoje prawa,
• zbiórka dla potrzebujących.