Odniesienie do podstawy programowej: W zakresie celów wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
10)zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
W zakresie kształtowania umiejętności:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
2) dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:W zakresie celów wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych... więcej
Cele:
1. uwrażliwienie dzieci na podobieństwa i różnice kulturowe
2. zapoznanie z różnorodnymi środkami transportu, zawodami wykonywanymi na ulicach, specyfiką ulicznych targów
3. kształtowanie postawy otwartości na różne kultury
Realizacja
1. Uliczny kociołek: Uczestnicy losują role w zabawie. Są one przedstawione za pomocą rysunków (np. środki transportu: autobus, skuter, samochód, riksza etc.). Każdy obrazek występuje min. dwa razy; tak więc min. dwójka dzieci będzie np. autobusami lub skuterami. Pytamy dzieci czy wiedzą, co znajduje na wylosowanych rysunkach. Gdy wszyscy mają jasność, co wylosowali, można przystąpić do zabawy. Uczestnicy siadają w kole na krzesłach, których powinno być o jedno mniej niż osób, które się bawią. Uczestnik, który nie ma miejsca na krześle staje na środku i mówi: „po ulicy jadą samochody” (można oczywiście wybrać dowolne pojazdy spośród wylosowanych). Wówczas samochody powinny zamienić się miejscami, a osoba bez miejsca spróbować je w tym ubiec i zająć wcześniej jedno ze zwolnionych na chwilę krzeseł. Ten, kto zostanie bez miejsca, kontynuuje zabawę. Materiały: losy z rysunkami, krzesełka Czas: ok. 5 min.
2. Jadą wozy kolorowe: Uczestnicy dostają do pokolorowania motorikszę. Ważne, by pojawiło się na niej jak najwięcej kolorów oraz, by w środku dorysować ludzi. Jeśli grupa jest duża można zaproponować podzielenie na trzy podgrupy i pracę na mniejszych obrazkach przedstawiających motorikszę, autobus i ciężarówkę. Na koniec poprośmy uczestników, by wskazali te plansze wystawy, na których znajdują się środki transportu. Czym różnią się od tych z ich rysunku/ów? Materiały: wydrukowany rysunek motorikszy na papierze A2 lub trzy obrazki A3 (kolorowanki z serii „Pojazdy”), pastele Czas: ok. 15 min.
3. Gdzie jest targ?: W różnych częściach sali umieszczamy puzzle przedstawiające targ w Ugandzie. Zadaniem grupy jest podczas zabawy w ciepło-zimno zebranie wszystkich elementów, ułożenie układanki i przyklejenie jej na kartce. Materiały: kartka A4, puzzle „Targ w Ugandzie”, klej Czas: ok. 7 min.
4. Na targu: Gotową układankę naklejmy na dużej kartce przedstawiającej kwadrat podzielony na dziewięć części. Układanka znajdzie się w samym środku kwadratu. Opowiadamy uczestnikom, że cały kwadrat do wielki targ, a wszystko, co dookoła to ulica. Na targ przyszedł chłopiec kupić kilka owoców.
Szuka stoiska z owocami poruszając się po kwadratach wokół obrazka. Zaczyna z dolnego lewego rogu. Opisujemy, gdzie chłopiec się porusza np. idzie w górę, w górę i w lewo. Uczestnicy śledzą jego drogę patrząc na kartkę i wyobrażając sobie kolejne kroki chłopca. Kiedy wyjdzie poza kwadrat-targ na ulicę wszyscy powinni go ostrzec udając trąbienie samochodu. Zabawę można powtórzyć kilka razy startując innych punktów, a także spróbować wersji z zamkniętymi oczami. Materiały: kartka A2, marker, klej Czas: ok. 5 min.
5. Tajemnicze zawody z fotografii: Uczestnicy dostają worek, w którym jest kilka przedmiotów (owoc, gazeta, szczotka do butów, t-shirt). Nie wolno im zajrzeć do worka, ale każdy po kolei będzie mógł włożyć do niego rękę i dotknąć przedmioty. Oczywiście zadaniem wszystkich jest zgadnąć, co znajduje się w worku. Prowadzący wyjmuje każdy odgadnięty przedmiot. Gdy wszystkie zostają już wyjęte z worka, informuje grupę, że te przedmioty w różny sposób wiążą się z pracą, którą wykonują bohaterowie zdjęć prezentowanych na wystawie i prosi, by dopasowali je do poszczególnych fotografii mówiąc jednocześnie, co one przedstawiają. Materiały: nieprześwitujący worek, owoc, gazeta, szczotka do butów, t-shirt Czas: ok. 10 min.
6. Gry do pary: Ostatnim razem przydał się uczestnikom zmysł dotyku. Teraz będą mieli szansę sprawdzić swoją spostrzegawczość. Pierwszym, wspólnym dla całej grupy zadaniem będzie odnalezienie na planszach wystawy zdjęcia, które przedstawia ludzi
rających w jakąś grę. Umiejętność szukania plansz przyda się także potem. Tymczasem uczestnicy dobierają się w pary, by wspólnie zagrać w krótką grę polegającą na znajdywaniu różnic. Każda z nich otrzymuje dwa obrazki z serii wyszukiwanie różnic: „Azjatycki posiłek” i „Gotowanie kukurydzy”. Zadanie oczywiście polega na wyłapaniu wspólnie i zaznaczeniu przynajmniej 8 różnić na obu obrazkach. W nagrodę para otrzymuje pionek – przepustkę do następnej. Materiały: kolorowe flamastry, obrazki z serii wyszukiwanie różnic: „Azjatycki posiłek” i „Gotowanie kukurydzy”, pionki Czas: ok. 5 min.
7. Razem w grze: Gra będzie opierała się o planszę „Wędrówka po Azji”. Każda para kolei będzie rzucać kostką i przesuwać pionek o tyle do przodu, ile wypadnie oczek na kostce. Prowadzący pomaga odczytać liczbę oczek i przesunąć pionek na odpowiednią pozycję. Jeśli pionek zatrzyma się na polu czerwonym para przekazuje kostkę dalej. Jeśli na polu białym z numerkiem dostaje zadanie, którym jest znalezienie na wystawie i wskazanie planszy wymienionej przez prowadzącego (np. pokażcie planszę, na której widać autobus?). Wtedy para musi jak najszybciej wskazać właściwą planszę. Jeśli jej się to nie uda będzie musiała przepuścić następną kolejkę do rzutu kostką. Wygrywa para, która pierwsza dotrze na metę. Materiały: plansza do gry „Wędrówka po Azji”, kostka i pionki do gry Czas: ok. 10 min.
8. Wesoła parada: Uczestnicy ustawiają się pod planszą ukazującą ludzi idących w paradzie. Z tego punktu za chwilę sami ruszą w paradę do skocznej, energetycznej muzyki. Prowadzący będzie moderował paradę podając oraz pokazując typ marszu (np. teraz w paradzie idą muzycy grający na trąbkach, teraz tancerze, teraz wojskowi). Uczestnicy idą w określony sposób dopóki nie ustanie muzyka. Wówczas powinni się zatrzymać w bezruchu w pozycji, w której właśnie się znajdują. Parada kończy się pod tą samą planszą wystawową. Materiały: sprzęt grający, wesoła muzyka Czas: ok. 5 min.
9. Podsumowanie: Prowadzący jeszcze na chwilę puszcza muzykę i prosi, by każdy tanecznym krokiem przeszedł pod plansze, która najbardziej mu się podoba. Uczestnicy, którzy będą chcieli mogą opowiedzieć, czemu ta właśnie plansza oraz jaka była najciekawsza rzecz, jaką dziś poznali. Czas: ok. 5 min.
Spis ilustracji i materiałów:
- Rysunek motorikszy z serii „Kolorowanki – pojazdy” http://www.miedzykulturowa.org.pl/cms/pl/pojazdy-ii.html
- Rysunek autobusu (Boliwia) z serii „Kolorowanki – pojazdy” http://www.miedzykulturowa.org.pl/cms/pl/pojazdy-ii.html
- Rysunek ciężarówki (Pakistan) z serii „Kolorowanki – pojazdy”
- Puzzle „Targ w Ugandzie” http://www.miedzykulturowa.org.pl/cms/pl/targ-w-ugandzie.html
- Azjatycki posiłek - obrazek z serii „Wyszukiwanie różnic” http://www.miedzykulturowa.org.pl/cms/pl/azjatycki-posilek.html
- Gotowanie kukurydzy - obrazek z serii „Wyszukiwanie różnic” http://www.miedzykulturowa.org.pl/cms/pl/gotowanie-kukurydzy.html
- Plansza do gry „Wędrówka po Azji” http://www.miedzykulturowa.org.pl/cms/pl/wedrowka-po-azji.html