Planowana liczba odbiorców: 25 osób - jedna grupa przedszkolna.
Czas trwania: 35 min.
Cele ogólne:
• wzbogacanie wiedzy na temat świata przyrody,
• uświadamianie, jakie znaczenie dla życia na Ziemi mają lasy (zasoby naturalne),
• kształtowanie odpowiedzialności za losy Ziemi (edukacja ekologiczna),
• rozwijanie umiejętności społecznych takich, jak: rozumienie stanowiska innych, umiejętność dzielenia się.
Metody:
• słowna,
• oglądowa,
• aktywizująca.
Materiały:
Dwie lalki, korale, bransoletka, fotografie lasów i zwierząt w nich mieszkających, płyta CD z muzyką, kredki, szary papier, nożyczki, kleje, taśma klejąca, sznurek dla każdego dziecka (dł. obwodu klatki piersiowej dziecka).
Opis działań:
Wprowadzenie ( 5 min)
Powiedz dzieciom, że przedszkole odwiedziły dziś dwie dziewczynki Zosia z Polski i Mali z Ghany (dwie lalki: jedna o ciemnej, druga o jasnej karnacji) . Lalki witają się, „przedstawiają się”, a następnie rozmawiają o tym, czym może być bogactwo. Lalka z Polski - Zosia ma na sobie dobrze widoczne korale i bransoletkę. Chwali się, że dostała je na urodziny i teraz jest już „bogata”. Lalka z Ghany - Mali opowiada, że ona też jest bogata. Jej bogactwem i bogactwem całego jej kraju są lasy.
Ćwiczenie oddechowe (5 min)
Lalka Mali pyta dzieci, czy wiedzą, jakie narządy pracujące w ich ciele, są odpowiedzialne za oddychanie.
Tłumaczy, na czym polega oddychanie i na czym polega rola płuc (Dzięki oddychaniu jest możliwe pobieranie z otoczenia świeżego powietrza i wydychanie zużytego).
Poproś dzieci, by przyłożyły rączki do swoich klatek piersiowych i zaobserwowały, kiedy podnoszą się, a kiedy opadają. Wyjaśnij, że w czasie wdechu płuca napełniają się powietrzem, rozszerzając się. Klatka piersiowa rozciąga się, by zrobić miejsce powiększającym się płucom. W czasie wydechu płuca kurczą się a klatka piersiowa opada.
Następnie rozdaj dzieciom sznureczki, za pomocą których w parach dzieci mierzą obwód klatki piersiowej partnera/-ki w momencie wdechu i wydechu. Wyniki zaznaczają na sznurku flamastrem, co pozwala na sprawdzenie różnicy.
Zielone płuca świata (10 min)
Lalka Mali wyjaśnia dzieciom, że lasy to zielone płuca świata, ponieważ produkują tlen niezbędny do życia ludziom i zwierzętom. Działają na zasadzie odwrotnej, niż płuca człowieka: pobierają powietrze zanieczyszczone, a oddają czyste (drzewa są doskonałymi pochłaniaczami CO2 z atmosfery. Łagodzą w ten sposób efekt cieplarniany pozostając istotnym elementem regulowania klimatu na Ziemi). Pokaż dzieciom fotografie lasów środkowej Afryki, Indonezji i Malezji oraz zwierząt mieszkających w nich. Uświadamiają dzieciom, że lasy są wycinane i wypalane, ponieważ ludzie robią z drewna m.in. meble i papier. Pokaż dzieciom fotografie wykarczowanych lasów. Zapytaj, w jaki sposób można chronić lasy.
Sadzimy drzewa (15 min)
Lalka Zosia mówi dzieciom, że świetnym sposobem ochrony środowiska jest sadzenie nowych drzew. Pyta dzieci, czy wiedzą, czego rośliny potrzebują do rozwoju. Zwraca uwagę, jaki jest dobry czas na sadzenie drzew i wyjaśnia, dlaczego. Wspólnie z Mali, proponują dzieciom zrobienie drzew, które będą symbolizować sadzonki.
Przeprowadź zabawę plastyczną, z wykorzystaniem metody: edukacja przez ruch D. Dziamskiej. Zabawa polega na tym, że dzieci w rytm muzyki na arkuszu szarego papieru kreślą linie – kształty drzewa, a potem wycinają pnie i korony drzew, kolorują i przyklejają na biały papier. Na koniec dzieci podziwiają powstałe drzewa, a Zosia i Mali przypominają, żeby dzieci nie zapomniały na wiosnę posadzić prawdziwych drzew, bo drzewa w Polsce tak samo produkują potrzebny ludziom tlen, jak drzewa w Afryce, w lasach równikowych. Drzewka z papieru mają im o tym przypominać.
Zosia na pożegnanie daje Mali część „swojego bogactwa” - bransoletkę – na znak przyjaźni oraz tego, że i ona dzieli się swoim dobrem, skoro drzewa z lasów równikowych pomagają oddychać ludziom na całym świecie.
Źródła:
- Zdjęcia i informacje nt. lasów równikowych:
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Wilgotny_las_r%C3%B3wnikowy;
- http://ziemianarozdrozu.pl/encyklopedia/49/niszczenie-lasow-tropikalnych.