Planowana liczba odbiorców: 20 osób - jedna grupa przedszkolna.
Czas trwania: 50 min (wraz z modułami dodatkowymi - 60 min).
Cele ogólne:
• Wprowadzenie do problematyki różnorodności krajów i kultur,
• Pokazanie dzieciom, jak żyją ich rówieśnicy w Tanzanii,
• Wzbudzanie postawy szacunku wobec mieszkańców globalnego Południa,
• Uświadomienie znaczenia wspólnego działania dla dobra ogółu.
Metody:
• podające,
• ekspresyjne,
• ćwiczeniowe.
Materiały:
Mapa świata, globus, Asante - lalka o ciemnym kolorze skóry, zdjęcia z Tanzanii (lub prezentacja slajdów), treść bajki „Dlaczego słoń ma trąbę?” z serii „Opowieści z Tinga Tinga”, utwór „Malaika”, odtwarzacz muzyki, opaska na oczy ,instrumenty (kołatki, grzechotki), duże arkusze papieru z fragmentami szkiców zwierząt – słoń, żyrafa, zebra , papier kolorowy, farba, pędzle, pastele, chipsy bananowe.
Opis działań:
Wprowadzenie (10 min)
Przedstaw dzieciom dziewczynkę (lalkę) o imieniu Asante pochodzącą z Tanzanii. Dziewczynka wita się z dziećmi i opowiada o swoim kraju: o warunkach geograficznych, życiu dzieci, malarstwie Tinga Tinga
1. Pokazuje zdjęcia Tanzanii
2.
Pokaż dzieciom mapę świata, kontynenty i oceany. Odszukajcie Europę, Polskę , a następnie Afrykę i Tanzanię. Później pokaż globus i przypomnij, że przedstawia on kulę ziemską . Dzieci oglądają mapę i globus, odnajdują gdzie leżą Polska i Tanzania.
Si Mama Kaa – zabawa ruchowa (5 min) – moduł dodatkowy
Prowadzący/-a zaprasza dzieci do krótkiej zabawy - ćwiczenia „Si Mama Kaa”
3.
Dlaczego słoń ma trąbę? (15 min)
Opowiedz lub pokaż dzieciom bajkę z serii „Opowieści z Tinga Tinga” pt.: „Dlaczego słoń ma trąbę?”
4. Zapytaj czy się podobała; jakie w niej występowały zwierzęta; jaki problem miał słoń i jak sobie z nim poradził; kto mu w tym pomógł; jakie znaczenie ma wspólne działanie. Dzieci dzielą się swoimi przemyśleniami i skojarzeniami.
Myśliwy i gazela oraz boa dusiciel (10 min)
Zaproś dzieci do udziału w zabawach, w które często bawią się dzieci w Tanzanii: „Myśliwy i gazela” oraz „Boa dusiciel”
5.
Zwierzęta sawanny (10 min)
Zaproponuj dzieciom wykonanie pracy plastycznej pt.: „Zwierzęta sawanny”. Praca odbywać się będzie w trzech grupach – podział na zespoły odbędzie się przez losowanie kolorowych, papierowych kółek. Osoby, które wylosowały jeden kolor, tworzą zespół. Zadaniem jest dokończenie naszkicowanych zwierząt: żyrafa, zebra i słoń.
Malaika (5 min) – moduł dodatkowy
Opowiedz o utworze „Malaika” – pochodzącym z Tanzanii i śpiewanym w j. suahili
6, po czym rozdaj dzieciom kołatki i grzechotki, włącz muzykę i zachęć do spontanicznego tańca w rytm muzyki
7.
Zakończenie (5 min)
Lalka Asantę żegna się z dziećmi. Przed odejściem pyta, czy spodobał się jej kraj, czy chcieliby go odwiedzić, a także: czy chcieliby, żeby jej przyjaciele przyjechali do Polski. W imieniu Asante poczęstuj dzieci chipsami z bananów – owoców, które rosną m.in. w Tanzanii.
Źródła:
1. Gry i zabawy afrykańskie, [red.:] M. Jackowska, H. Rubinkowska, Warszawa 2011.
2. Gakuya Edward, Lloyd Claudia, Dlaczego słoń ma trąbę?, [ser.:] Opowieści z Tinga Tinga, Warszawa 2012.
3. Tanzania,Wikipedia. Wolna encyklopedia, kod dostępu: http://pl.wikipedia.org./Wiki/Tanzania.
4. Utwór „Malaika”, śpiewany w j. suahili - http://www.youtube.com/watch?v=F9W3Dw_TiKk.
5. Zabawa "Si Mama Kaa - http://www.youtube.com/watch?v=dFYGD3IA-44.
6. http://www.orient.uw.edu.pl/AFRYKA/index.htm)- pokaz slajdów z Tanzanii-zwierzęta, dzieci w przedszkolu, szkole, bawiące się, spędzające czas wolny oraz http://www.orient.uw.edu.pl/AFRYKA/Gry%20i%20zabawy%20afrykanskie.pdf – omówienie slajdów str. 287.
7. Opowieści z Tinga Tinga, Dlaczego słoń ma trąbę?, http://www.eduglob.silesius.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=115&Itemid=242.
8. Opowieści z Tinga Tinga Dlaczego słoń ma trąbę? – film animowany: http://www.youtube.com/watch?v=CXqwUnx92Bc.