Odniesienie do podstawy programowej: Wychowanie przedszkolne
W zakresie celów wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
10)zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
W zakresie kształtowania umiejętności:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Wychowanie przedszkolne
W zakresie celów wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są... więcej
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 5-6 latki.
Czas trwania: 40 min (wraz z modułami dodatkowymi – 50 min).
Cele ogólne:
• Dzieci poznają pojęcie zasoby naturalne.
• Dzieci potrafią nazwać i wskazać wybrane zasoby naturalne Ziemi.
• Dzieci rozumieją istotę dzielenia się bogactwami ziemi oraz ideę współpracy różnych państw, posiadających inne zasoby.
• Dzieci wiedzą, że ilość zasobów jest ograniczona i kiedyś bogactwo to się skończy.
Metody:
• podające,
• ekspresyjne,
• ćwiczeniowe,
• aktywizujące.
Materiały:
- 6 zestawów obrazków: słońce, woda, powietrze, gleba, drzewa, sól, węgiel kamienny, gaz ziemny, ropa naftowa, miedź, złoto,
- okrągły tort symbolizujący kulę ziemską,
- plansza z wyjaśnioną symboliką składników tortu (orzechy – złoto; rodzynki- miedź; cząstki czekolady - gaz ziemny; migdały – węgiel kamienny; wiórki kokosowe – sól; suszone śliwki – ropa naftowa),
- ilustracje pokazujące wykorzystanie węgla, miedzi i soli oraz bryłki węgla, soli, kawałki miedzi,
- miedziane druciki, drewniane koraliki,
- mapa świata,
- worek,
- tekst zagadki,
- ilustracje ropy naftowej i złota,
- ilustracje ukazujące wykorzystanie miedzi.
Opis działań:
Wprowadzenie (5 min)
Weź „tajemniczy worek” – w którym ukryta jest bryłka soli. Poproś dzieci, aby dotknęły worka i zgadły, co jest w środku. Jako podpowiedź możesz zadać zagadkę:
„Wydobywa się ją z ziemi, lecz kupuje w sklepie.
Gdy jej dodasz do potrawy, to smakuje lepiej.
W Wieliczce ją wszędzie spotkasz
i w morzu też jest, rozpuszczona.
Nie kwaśna, nie gorzka, nie słodka,
no, jakże nazywa się ona?”
Dzieci, dotykając worka, zgadują, co się w nim kryje.
Zasoby naturalne (10 min)
Podziel dzieci na kilka grup (4– lub 5-osobowe). Każda grupa spośród obrazków przedstawiających zasoby naturalne wybiera jeden i nazywa go. Następnie przedstawiciel grupy umieszcza obrazek na tablicy.
Zwróć uwagę, że zasoby naturalne mogą występować nad ziemią i w ziemi. Zapytaj dzieci, gdzie występują widoczne na tablicy zasoby, a następnie zaproponuj zabawę ruchową: „Co na ziemi, a co w ziemi?”.
Dzieci biegają po sali przy muzyce. Kiedy podajesz nazwę jednego z zasobów, dzieci kucają lub podnoszą ręce do góry, w zależności, czy zasób ten znajduje się pod powierzchnią ziemi, czy na ziemi/nad ziemią.
Podróż w głąb Ziemi (10 min) – moduł dodatkowy
Zaproś dzieci w podróż w głąb Ziemi, w której ukryte są zasoby naturalne. W tym wypadku Ziemią będzie tort (w kształcie kuli ziemskiej). Dzieci otrzymują po kawałku ciasta i odszukują oraz nazywają „zbiory”: bakalie, czekoladę itp. Tort jest tak upieczony, że „zasoby” są rozłożone w nim nierównomiernie.
Symbolika składników ciasta, widoczna na planszy, jest następująca:
orzechy – złoto,
rodzynki – miedź,
cząstki czekolady - gaz ziemny,
migdały – węgiel kamienny,
wiórki kokosowe – sól,
suszone śliwki – ropa naftowa.
Dzieci częstują się tortem, uważnie obserwując, jakie mają w swojej porcji dodatki. Sprawdzają (z planszą), symbolikę tych dodatków.
Zasoby naturalne w Polsce (15 min)
Zapytaj dzieci, czy wiedzą, jakie zasoby naturalne znajdują się w Polsce.
Pokaż próbki surowców lub rysunki: węgla kamiennego, miedzi i soli, a na mapie świata miejsca, w których można te bogactwa znaleźć, zarówno w Polsce, jak i zagranicą (miedź: Chile, Peru; Zambia; węgiel kamienny: wschód USA, wschód Chin, sól kamienna: Chiny, USA, Niemcy).
Podaj przykład wykorzystania miedzi w życiu codziennym - możesz użyć ilustracji. Następnie pomóż dzieciom wykonać ozdoby z miedzianego drutu i drewnianych koralików.
Dzieci oglądają i dotykają węgiel, miedź i sól, następnie wykonują ozdoby.
Podsumowanie (10 min)
Opowiedz dzieciom, z jakich zasobów innych krajów korzysta Polska:
- ropa naftowa – z niej produkuje się benzynę, potrzebną do jazdy samochodem,
- gaz ziemny – sprawia, że w domach nawet zimą jest ciepło, potrzebny jest też do gotowania żywności,
- złoto - używane jest do produkcji monet i ozdób;
Pokaż na mapie świata, skąd pochodzą omawiane bogactwa (ropa naftowa: Arabia Saudyjska, USA, Rosja, Chiny, Irak; gaz ziemny: Rosja, Iran, Arabia Saudyjska, złoto: Australia, Peru, RPA).
Zakończ stwierdzeniem, że planeta Ziemia bogata jest także w wiele innych skarbów i obiecaj opowiedzieć o tym podczas kolejnych zajęć.