Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
4) identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), pamiętnik i dziennik (pisane z perspektywy bohatera literackiego lub własnej), list oficjalny, proste sprawozdanie (np. z wycieczki, z wydarzeń sportowych), opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, ogłoszenie, zaproszenie, prosta notatka;
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
7) tłumaczy, odwołując się do przykładów, na czym polega postępowanie sprawiedliwe;
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4)opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
4) identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- motywacja.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie nierówności społecznych w kontekście tematu żywności i głodu na świecie,
- rozumienie podstawowych faktów dotyczących przyczyn głodu na świecie.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- wyszukiwanie informacji z różnych źródeł,
- ćwiczenie pamięci z zastosowaniem mnemotechniki,
- tworzenie konspektu artykułu prasowego,
- rozróżnianie stylów literackich – styl dziennikarski.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- równość,
- potrzeby,
- pragnienia i zachcianki,
- zrównoważony rozwój.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kartka z cytatem Mahatmy Gandhiego,
- kartki papieru A4,
- karteczki samoprzylepne,
- karta pracy "Matryca Kosmicznych wieści",
- karta pracy "Fakty na temat żywności".
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Usiądź z uczniami i uczennicami w kręgu. Zagrajcie w grę „lista zakupów”. Rozpocznij grę, mówiąc:
„Kiedy jestem w sklepie, kupuję…” i wymień jakiś produkt zaczynający się na tę samą literę co Twoje imię, np. Monika: „Kiedy jestem w sklepie, kupuję mleko”. Kolejna osoba powtarza słowo wypowiedziane przez poprzednika (poprzedniczkę) i dodaje nowy „zakup”. W ten sposób powstaje lista zakupów. Kontynuujcie zabawę, aż każda osoba w kręgu coś „kupi”. Pod koniec rundy wasza „lista zakupów” powinna mieć tyle pozycji, ile jest osób w klasie.
Powtórz procedurę. Tym razem użyj zdania: „Kiedy myślę o swoich potrzebach, myślę o…”. Kiedy dokończycie rundę, zacytuj Mahatmę Gandhiego: "Ziemia ma wystarczająco zasobów, by spełnić potrzeby wszystkich ludzi, ale nie ich zachcianki". Cytat możesz zapisać na dużej kartce papieru i pokazać dzieciom. Zapytaj dzieci, czy wiedzą, kim był Mahatma Gandhi, w razie potrzeby wyjaśnij. Daj uczniom i uczennicom chwilę na zastanowienie się nad cytatem. Następnie zapytaj ich, co czują. Czy mają jakieś skojarzenia, przemyślenia związane z cytatem? Zapytaj uczniów i uczennice, co o stylu życia na Ziemi powiedzieliby kosmici, gdyby nas odwiedzili. Przywołaj np. statystyki dotyczące problemu głodu na świecie. Przypomnij, że 1/7 ludzkości nie ma co jeść i cierpi głód. Zapisuj pomysły uczniów i uczennic na tablicy.
Rozdaj uczniom i uczennicom karteczki samoprzylepne, po pięć dla każdej osoby. Rozdaj pocięte kopie karty pracy "Fakty na temat żywności". Poproś uczniów i uczennice, by w czasie gdy zapoznają się z faktami, zapisywali na karteczkach swoje myśli i skojarzenia wywołane lekturą. Gdy uczniowie i uczennice zapoznają się ze wszystkimi faktami, zbierz karteczki i przyklej je w widocznym miejscu, grupując je tematycznie.
- Ta część zajęć może stanowić punkt wyjścia do sesji dociekań filozoficznych.
TWORZENIE KONSPEKTU ARTYKUŁU PRASOWEGO
Przed zajęciami z wykorzystaniem tego scenariusza warto przeprowadzić z uczennicami i uczniami zajęcia na podstawie dwóch scenariuszy pt. "Fakty i opinie", aby uwrażliwić dzieci na różnice między faktami i opiniami w tekstach dziennikarskich.
Poproś uczniów i uczennice, by wyobrazili sobie, że są reporterami z Marsa. Wyjaśnij, że ich zadaniem będzie teraz napisanie artykułu dla marsjańskiej gazety pt. "Kosmiczne wieści". Czytelnicy gazety chcą się dowiedzieć więcej na temat życia na Ziemi, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie produkcji żywności, marnowania żywności, głodu. Rozdaj uczniom i uczennicom kartę pracy "Matryca Kosmicznych wieści. Powiedz, że to bardzo ważne, by dobrze zaplanować swój artykuł. Karta pracy ma w tym pomóc. Upewnij się, że uczniowie i uczennice rozumieją, co mają zrobić. Rozpocznijcie pracę nad konspektami artykułów.
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś grupy o prezentację wyników pracy. Poświęć chwilę na refleksję nad podobieństwami i różnicami w odpowiedziach. Zapytaj, czy są rzeczy, o których grupy chciałyby porozmawiać. Czy nasunęły im się jakieś skojarzenia, pytania? Czy ktoś z klasy pomyślał o swojej szkole i nauce?
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH
Jeśli macie dostęp do internetu, poproś uczniów, by wyszukali zdjęcia, które mogłyby zostać wykorzystane do artykułów. Zastrzeż jednak, że na zdjęciach nie mogą się pojawiać drastyczne sceny, pokazujące ludzi cierpiących głód. Ważne jest, by zdjęcia były zgodne z "Kodeksem w sprawie obrazów i przesłań dotyczących krajów globalnego Południa" – warto przed tymi zajęciami przeprowadzić zajęcia z wykorzystaniem scenariusza pt. "Jak wygląda szacunek?". Uczniowie i uczennice mogą wydrukować zdjęcia. Przedyskutujcie wasze wybory.