SCENARIUSZE

Internet jako narzędzie edukacji globalnej

Opis: Scenariusz dla klas 4-6 szkół podstawowych oraz gimnazjum poruszający temat Internetu jako narzędzia edukacyjnego.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Katarzyna Krężel, Magdalena Anna Macoń Uzupełnienia: Zofia Cofałka



Cele zajęć:
Cel ogólny:
Uczestnik/-czka posiada podstawową wiedzę na temat korzysta z internetu wyszukiwania i weryfikowania informacji w Internecie.

Cele szczegółowe:
Uczestnik/-czka:
1. Zna podstawowe narzędzia i sposoby umożliwiające efektywne wyszukanie informacji w sieci.
2. Potrafi samodzielnie, korzystając z zasobów Internetu, wyszukiwać rzetelne informacje na interesujący go/ją temat.
3. Wie, czym jest edukacja globalna.
4. Zna wybrane serwisy i portale internetowe, których tematyka mieści się w obszarze edukacji globalnej.

Metody i formy pracy: Metody:
– metody asymilacji wiedzy: pokaz (prezentacja filmu), opis, wyjaśnienie, pogadanka, dyskusja
– metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: gra dydaktyczna
– metody praktyczne: ćwiczebna
– metody waloryzacyjne: ekspresyjna

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Niezbędne narzędzia do realizacji:
Flipchart wraz z papierem, kolorowe markery, komputery z dostępem do Internetu (w tym jeden z podłączeniem do projektora multimedialnego), ekran projekcyjny, blok techniczny, kartki A4, małe karteczki samoprzylepne, taśma klejąca, flamastry, kredki świecowe, kredki ołówkowe, kolorowe długopisy, ołówki, temperówka, gumka do ścierania, karty pracy przy komputerze: Internet jako narzędzie zdobywania wiedzy w zglobalizowanym świecie (Zał. 1).

Opis przebiegu zajęć:

I. Wprowadzenie
1. Zadanie ogólne: Wprowadzenie do tematyki Internetu jako globalnego medium

2. Zadania szczegółowe:
• Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami związanymi z Internetem.
• Utworzenie definicji Internetu.

3. Forma/metoda:
• Forma: zbiorowa, grupowa;
• metoda: pogadanka heurystyczna, gra dydaktyczna

4. Instrukcja:
Prowadzący/-a wita uczestników i uczestniczki zajęć, krótko przedstawia ich tematykę, cele oraz plan. Następnie zadaje pytania: Co to jest Internet? Z czym Wam się kojarzy? Czym się charakteryzuje? Odpowiedzi uczestniczek i uczestników zapisuje na flipcharcie. Następnie wspólnie z uczestnikami i uczestniczkami tworzy definicję i charakterystykę Internetu, uzupełniając pominięte przez uczniów informacje

5. Materiał dydaktyczny: Flipchart), kolorowe markery,

6. Uwagi:
Wprowadzenie do zajęć (cele, plan itd.) powinno zostać przeprowadzone w jak najbardziej interesujący i dynamiczny sposób, aby nie zniechęcić uczestników i uczestniczki do podejmowania dalszych aktywności.
Na filipcharcie należy zapisywać każdą odpowiedź (zgodnie z zasadami burzy mózgów), która jest związana z tematem, co pozwala na pozytywne wzmocnienie uczestników i uczestniczek, dzięki czemu stają się oni bardziej aktywni.

II. Wprowadzenie
1. Zadanie ogóle I: Wprowadzenie w problematykę efektywnego wyszukiwania poprawnych merytorycznie informacji

2. Zadania szczegółowe:
• Wprowadzenie w problematykę wyszukiwania rzetelnych informacji w Internecie.
• Zweryfikowanie poziomu wiedzy uczestników/uczestniczek zajęć w tym zakresie.
• Przedstawienie podstawowych narzędzi i sposobów wyszukiwania informacji w Internecie.
• Przedstawienie zasad weryfikacji treści z Internetu.
• Wprowadzenie do ćwiczenia umiejętności wyszukiwania rzetelnych informacji w Internecie na przykładzie treści z zakresu edukacji globalnej.
• Wyszukiwanie rzetelnych informacji w Internecie, zgodnie z podanymi poleceniami.Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami związanymi z Internetem.
• Utworzenie definicji Internetu.

3. Forma/metoda:
• Forma: zbiorowa, grupowa;
• metoda: dyskusja ukierunkowana na kształtowanie postaw uczniów, pokaz, ćwiczebna

4. Instrukcja:
Prowadzący/-a prowadzi dyskusję na temat sposobów wyszukiwania informacji w Internecie, zbiera i komentuje to, co zostało wypracowane podczas dyskusji, zwracając uwagę na to, co oznacza efektywne wyszukiwanie i rzetelna informacja. Dzieli uczestników i uczestniczki zajęć na maksymalnie czteroosobowe zespoły. Prezentuje na komputerze/laptopie, podłączonym do Internetu i rzutnika, przykłady wyszukiwania rzetelnych informacji w Internecie, jednocześnie omawiając każdy z etapów wyszukiwania po kolei (wyszukiwane informacje znajdują się w obszarze tematycznym edukacji globalnej, np. prezentuje, jak można wyszukać podstawowe informacje o kulturze danego kraju, codzienności życia itp. Kraj wybiera razem z dziećmi). Dzieci w zespołach notują czynności i zasady, które prezentuje prowadzący/a. Następnie dzieci zostają rozmieszczone przy stanowiskach komputerowych. Każdy zespół otrzymuje jedną kartę pracy. Przed rozpoczęciem zadania prowadzący/a dokładnie wyjaśnia, na czym będzie polegać ćwiczenie.

5. Materiał dydaktyczny:
Flipchart, kolorowe markery, kartki A4, długopisy, komputer z podłączeniem do rzutnika multimedialnego i Internetu, ekran projekcyjny, komputery z Internetem, karty pracy przy komputerze: Internet jako narzędzie zdobywania wiedzy w zglobalizowanym świecie (Zał. 1).

6. Uwagi:
Dyskusja umożliwi uczestnikom i uczestniczkom przedstawienie znanych im sposobów wyszukiwania informacji w Internecie oraz wyrażenia na ten temat swojej opinii (na ile są to skuteczne i efektywne sposoby). Dzięki tej metodzie dzieci będą miały okazję podzielić się swoimi osobistymi doświadczeniami z innymi, a prowadząca/y zweryfikuje poziom wiadomości uczestników i uczestniczek w tym zakresie, co może być istotne przy udzielaniu wsparcia w pracy grupowej przy komputerach. Notatki posłużą dzieciom do późniejszej pracy przy komputerach w sytuacji, kiedy będą doświadczać trudności w realizacji zadań. Poprzez prezentację przykładu uczestnicy i uczestniczki poznają wzór prawidłowego wyszukiwania informacji w Internecie. Robiąc taką prezentację, należy wyszukiwać informacje, o których wiemy, że będą interesujące lub ważne (z punktu widzenia np. przełamywania posiadanych przez grupę stereotypów) dla dzieci, a znajdują się w obszarze edukacji globalnej. Obserwując działania uczestników i uczestniczek, prowadzący/a ma możliwość zweryfikowania ich stanu wiedzy i umiejętności w tym zakresie. W przypadku pojawienia się trudności w wykonaniu polecenia może zrobić przerwę w ćwiczeniu na udzielenie pomocy w dalszym działaniu, co jest istotne w budowaniu poczucia sukcesu u dzieci.

1. Zadanie ogólne II: Wprowadzenie w problematykę Internetu jako narzędzia edukacji globalnej

2. Zadania szczegółowe:
• Wprowadzenie w problematykę edukacji globalnej – czym jest, jakie zawiera obszary problemowe, dlacze- go jest ważna we współczesnym świecie.
• Wskazanie zastosowania Internetu w edukacji globalnej.
• Zapoznanie z wybranymi treściami edukacji globalnej.
• Wprowadzenie w tematykę serwisów i portali internetowych o tematyce związanej z edukacją globalną.

3. Forma/metoda:
• Forma: zbiorowa, grupowa, indywidualna;
• metoda: dyskusja panelowa, opis, wyjaśnienie, pogadanka

4. Instrukcja:
Prowadzący/a przybliża zagadnienie serwisów i portali internetowych o tematyce związanej z edukacją globalną poprzez zachęcenie dzieci do przedstawienia wykonanych przez nich prac przy komputerach.
Informuje dzieci, że treści, których szukały, są elementem edukacji globalnej, podaje jej krótką definicję.

5. Uwagi:
Aktywizacja uczestników i uczestniczek do samodzielnego przedstawienia wyników swej pracy na forum grupy daje im szanse na przełamywanie lęku przed prezentacjami publicznymi, który często jest wynikiem niskiego poczucia własnej wartości. Prezentacja swych działań umożliwia dzieciom także przećwiczenie formułowania pozytywnych komunikatów typu „udało mi się”, co wśród dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym często jest niewykształtowane. Nie należy jednak nikogo przymuszać do wystąpienia.
Uczestnicy i uczestniczki informują o chęci udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie poprzez podniesienie ręki. Edukatorki wyznaczają osobę, której zostaje przydzielony głos. Dzięki takiemu rozwiązaniu podczas pod- sumowania nie dojdzie do sytuacji, gdzie kilka osób będzie mówiło jednocześnie

III. Podsumowanie
1. Zadanie ogóle: Podsumowanie zajęć.

2. Zadania szczegółowe:
• Podsumowanie zajęć - Czy tego typu edukacja jest potrzebna i dlaczego?

3. Forma/metoda:
• Forma: zbiorowa, indywidualna;
• metoda: ekspresyjna, dyskusja

4. Instrukcja:
Zadaje uczestnikom i uczestniczkom pytanie: Czy tego typu edukacja jest potrzebna i dlaczego? Rozdaje kartki oraz przybory do rysowania uczestnikom i uczestniczkom. Poprzez indywidualną praca ekspresyjną dzieci mają przedstawić, czego nowego dowiedziały się dzięki zajęciom. Bazując na wykonanych pracach, edukatorki podkreślają najważniejsze zagadnienia, jakie należy zapamiętać z przeprowadzonych zajęć oraz przeprowadzają podsumowanie spotkania poprzez luźną pogadankę z dziećmi.

5. Materiał dydaktyczny:
Kartki z bloku technicznego, kolorowe kredki, flamastry.

6. Uwagi:
Indywidualna praca ekspresyjna ma na celu bardziej skuteczne utrwalenie omawianych treści dzięki utożsamianiu się z własnym wytworem. Stanowi również cenny dla prowadzących element ewaluacji projektu.
Należy poczekać aż wszystkie dzieci zakończą swoją pracę ekspresyjną, by nikogo nie wykluczyć z podsumowania. Nie powinno się krytykować żadnej z wykonanych przez uczestników i uczestniczki pracy, ponieważ mogło- by to zniechęcić ich do brania udziału w innych tego typu inicjatywach.

Pytania problemowe do zajęć:
– Czy twoim zdaniem Internet może być wartościowym narzędziem edukacji globalnej?
Dlaczego tak uważasz?
– W jaki sposób Internet pozwala na zgłębianie wiedzy z zakresu edukacji globalnej?
– Przedstaw, w jaki sposób będziesz szukał informacji w Internecie o kulturze Filipin? W jaki sposób zweryfikujesz te informacje?
– Czy znasz stronę www, która zawiera informacje na temat praw dziecka? Jak ją odszukasz?
– W jakim obszarze tematycznym edukacji globalnej zawierają się zagadnienia, o których uczysz się na przyrodzie?