Planowana liczba odbiorców: 25 osób (jedna grupa przedszkolna), dzieci w wieku 4–5 lat.
Czas trwania: 70 min.
Cele ogólne:
– Poznanie rozmieszczenia i nazw kontynentów.
– Refleksja nad zasobami naturalnymi – lasy.
– Zrozumienie zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt.
– Kształtowania krytycznego myślenia i zmian postaw dotyczących oszczędzania papieru.
– Zrozumienie zależności między działaniami ludzi i ich skutkami dla przyrody.
Metody:
– podające,
– ćwiczeniowe,
– ekspresyjne.
Przygotowania: W tym dniu dzieci mogą przyjść do przedszkola ubrane na zielono lub z zielonymi elementami stroju.
Potrzebne materiały: opowiadanie Ryszarda Przymusa pt. „Fruwające drzewko”, gazety, mapa świata, plakat z dużym pniem i korzeniami drzewa, naklejki/emblematy (chmurka, listek, jeleń, jaszczurka, jabłko, liść paproci, rzeka, butelka ze znakiem +, człowiek, dom), mapy przedstawiające lasy pierwotne dawniej i dziś, rolki po papierze toaletowym, gazety, ścinki bibuły, kleje, kasztany, płyta CD pt. „Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą” (wyd. Klanza).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
Czas trwania: 5 min.
Osoba prowadząca zaprasza dzieci:
Chodźcie do koła, pani was woła
Już czas / x 3
Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg
Niech szybko wróci do moich rąk.
2. Fruwające drzewko
Czas trwania: 10 min.
Cel edukacyjny: Wprowadzenie do tematu, zaciekawienie, skupienie uwagi.
Osoba prowadząca czyta opowiadanie Ryszarda Przymusa pt. „Fruwające drzewko”
1.
Po lekturze rozmawia z dziećmi:
– Co działo się w klasie?
– W jaki sposób zareagowała pani na sytuację, jaką zastała po wejściu do klasy?
– Co postanowiły dzieci?
– Czy i wy lubicie składać samoloty i strzały z papieru ?
– Jakie kartki staramy się wykorzystywać do tego celu w naszym przedszkolu?
– Dlaczego staramy się oszczędzać kartki?
3. Uwaga! Odlatujemy!
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie umiejętności manualnych. Elementy rozluźnienia i zabawy twórczej. Przypomnienie nazw i położenia kontynentów.
Osoba prowadząca zaprasza do zadania:
– Zróbcie teraz papierowy samolot z gazety, bo zaraz odlecimy w wielką podróż dookoła świata.
– Uwaga, odlatujemy! – osoba prowadząca zaprasza do zabawy do słów piosenki pt. „Jadę, jadę…”
2.
„Jadę, jadę…”
1. Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę – O!
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę – Co?
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę – Gdzie?
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę – Zatrzymuję się!
2. Lecę…
3. Płynę…
4. Biegnę…
5. Idę…
Dzieci poruszają się swobodnie, naśladując określony ruch. Na słowa: O!, Co?, Gdzie? – każdy nagle hamuje. Na słowa „zmiana pojazdu” – każdy zwalnia.
Osoba prowadząca zaprasza dzieci, aby rzuciły swoje samoloty tak, by wylądowały na leżącej na dywanie mapie. Następnie prosi, aby dzieci usiadły wokół mapy i prowadzi rozmowę:
– Uwaga, nasze samoloty wylądowały, sprawdźmy gdzie znalazły swoje lotnisko. Na jakim kontynencie wylądowały? W jakim kraju?
Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi:
Wasze samoloty wylądowały na różnych kontynentach.
– Czy na każdym z nich rosną lasy?
– Co to są lasy?
– Jakie cechy wspólne mogą mieć lasy różnych kontynentów?
– Jakimi zmysłami te cechy możemy rozpoznać?
Materiały: gazety, mapa świata rozłożona na podłodze.
4. Rola lasów
Czas trwania: 10 min.
Cel edukacyjny: Poznanie i zrozumienie ważnych funkcji lasu.
Osoba prowadząca wprowadza dzieci do zadania:
– Lasy mogę pełnić różne funkcje i role. Dobierzcie się w pary, przyjrzyjcie się dokładnie emblematom i wybierzcie jeden emblemat dotyczący funkcji lasu (1 para dzieci = 1 emblemat). Omówcie go w parze i ustalcie co oznacza.
– Przypinam do tablicy pień i korzeń drzewa. Wy teraz po kolei podajcie funkcję, jaką przedstawia wasz emblemat i przyklejcie w miejscu korony drzewa
3.
Osoba prowadząca słucha dzieci, pomaga przykleić emblematy, omawia wraz z dziećmi funkcje lasów.
Materiały: plakat z dużym pniem i korzeniami drzewa, naklejki/emblematy: chmurka, listek, jeleń, jaszczurka, jabłko, liść paproci, rzeka, butelka ze znakiem +, człowiek, dom.
5. Dawniej i dziś
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Porównywanie dwóch map, refleksja nad zasobami leśnymi obecnie.
Poznanie przyczyn zmniejszania się powierzchni lasów. Samodzielne myślenie.
Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zapoznania się z mapami:
Teraz pokażę Wam dwie mapy świata.
– Jak myślicie, co one przedstawiają?
– A czy obie te mapy są takie same, czy się różnią?
– Jak myślicie, która mapa przedstawia to, co było kiedyś (przeszłość), a która to, co jest teraz (teraźniejszość)?
Osoba prowadząca zachęca dzieci do zastanowienia się:
– A dlaczego teraz jest mniej lasów?
– Jak myślicie, czy można całkowicie zatrzymać wycinanie lasów?
– Co nam daje las?
– Do czego człowiek wykorzystuje drewno?
– A co by się stało gdyby lasy całkowicie zniknęły z kuli ziemskiej?
Ciekawostka: W ciągu 9 miesięcy, ziemia traci tyle lasów, ile rośnie w całej Polsce.
Materiały: Mapy przedstawiające lasy pierwotne dawniej i dziś.
6. Ochrona lasów
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: Uświadomienie sposobów i znaczenia ochrony zasobów leśnych. Zapoznanie z systemem certyfikacji.
Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi o ochronie lasów:
– Czy ktoś z Was wie, jak dbać o lasy? Znacie pewnie wiele sposobów, aby to uczynić. Powiedzcie mi, co wiecie na ten temat?
Przykłady: sadzić dużo nowych drzew, ogrzewać nasze domy energią słoneczną, odnawiać stare meble, oszczędzać papier itd.
Ciekawostka: 1 tona makulatury to 17 uratowanych drzew. Słoń waży ok. 7 ton. Gdy uzbieramy tyle matury ile waży słoń, to uratujemy aż 119 drzew.
Osoba prowadząca zbiera i podsumowuje rozwiązania podawane przez dzieci oraz podaje informacje o znaczeniu certyfikowania drewna:
– Gdy macie do wyboru papier lub drewniane meble – bez zastanowienia wybierzcie te, które powstają z drewna z lasów certyfikowanych, oznaczone symbolami FSC i PEFC. Sprawdźcie w domu, czy macie papier lub meble z tymi certyfikatami.
Materiały: znak FSC
4, znak PEFC
5
Wskazówki:
FSC jest pierwszym i obecnie najbardziej rozpoznawalnym globalnie system certyfikacji lasów i produktów drzewnych. System oparty jest o szereg standardów stworzonych przez członków organizacji FSC A.C. Dokumenty te opisują zasady prawidłowego gospodarowania lasami oraz sposoby ich weryfikacji w terenie
6.
PEFC (Program Zatwierdzenia Systemów Certyfikacji Leśnej) jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest promocja trwale zrównoważonej gospodarki leśnej. Certyfikat PEFC potwierdza, że nabywcy drewna i wyrobów z papieru promują zrównoważoną gospodarkę leśną
7.
7. Recyklingowy las
Czas trwania: 15 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, estetyki swojej pracy. Czerpanie radości z zabawy. Modelowanie umiejętności wykorzystywania surowców wtórnych.
Osoba prowadząca wprowadza do wykonania pracy plastycznej:
– Zapraszam Was teraz do wspólnego „zasadzenia lasu” ze zużytych materiałów, ścinek oraz rolek po papierze toaletowym. Dzięki temu, że użyjemy makulatury, ochronimy drzewa, które musiałyby być ścięte, jeśli użylibyśmy nowego papieru.
Dzieci tworzą makietę lasu – drzewa wykonują z materiałów recyklingowych.
Materiały: rolki po papierze toaletowym, gazety, ścinki bibuły, kleje.
8. Podsumowanie
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Wyciszenie. Podkreślenie i docenienie wagi współpracy przy pracy plastycznej. Budowanie kontaktu z naturą (kasztany).
Osoba prowadząca podsumowuje zajęcia:
– Wykonałyście wspólnie wspaniałą pracę z materiałów już niepotrzebnych. Na zakończenie zapraszam Was do zabawy.
Proszę, niech każdy z Was zamknie oczy i wystawi do przodu otwartą dłoń. Za chwilę otrzymacie do ręki duże nasionko.
Osoba prowadząca rozdaje kasztany, kładąc je dzieciom na dłoniach.
– A teraz zatańczmy razem do piosenki „Małe nasionko”
2.