SCENARIUSZE

Tajemnice Puszczy Amazońskiej

Opis: Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, których celem jest poszerzenie wiedzy na temat Puszczy Amazońskiej i jej mieszkańców oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Małgorzata Ludwichowska, Barbara Wojtyra (Przedszkole nr 140 „Pod Platanem”); Uzupełnienia: Aneta Cruz-Kąciak



Planowana liczba odbiorców: 25 osób – jedna grupa przedszkolna, dzieci w wieku 4–5 lat.

Czas trwania: 55 min.

Cele ogólne:
– Poszerzanie wiedzy o Puszczy Amazońskiej i jej mieszkańcach.
– Kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko.
– Poszerzanie wiedzy na temat zasobów naturalnych Ziemi.

Metody:
– podające,
– ćwiczeniowe,
– ekspresyjne.

Przygotowania: w zajęciach uczestniczy dodatkowy/-a prowadzący/-a, który/-a wciela się w rolę Puszczy Amazońskiej.

Potrzebne materiały:
– wycięte z kartonu lub papieru sylwetki zwierząt (mrówkojad, leniwiec, tukan, jaguar, pancernik, wąż boa, typowe dla Amazonii motyle, żaba),
– zdjęcia roślin rosnących w Puszczy Amazońskiej (maniok, owoce acai, guarana, wanilia, banany, ananasy, marakuja),
– nagrane odgłosy dżungli: szum roślin, nawoływania zwierząt, brzęczenie owadów, rechot żab itp.,
– kukiełki tekturowe: narrator, mężczyzna, chłopiec, małpka, boa, dwa motyle, tukan, żaba, jaguar, dwa pancerniki, mrówkojad, leniwiec,
– ilustracja drzewa kapokowego,
– parawan,
– szary papier z narysowanymi konturami Ameryki Płd. i zaznaczonym terenem Puszczy Amazońskiej,
– koperty z obrazkami: jabłko, gruszka, marchewka, ziemniak, marakuja, banany, kawa, papaja, czekolada, ananasy, lekarstwa, opona, drzewo kauczukowe, patat, klej,
– kolorowe pióra,
– rzutnik multimedialny, komputer, magnetofon.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: wzbudzenie zainteresowania u dzieci, skupienie uwagi.

Nauczyciel/-ka wita dzieci i zapowiada specjalnego gościa.

Nauczyciel/-ka opowiada dzieciom o zwierzętach żyjących w Puszczy Amazońskiej (tj. mrówkojad, leniwiec, tukan, jaguar, pancernik, wąż boa, typowe dla Amazonii motyle, żaba) i pokazuje wycięte z papieru lub kartonu sylwetki zwierząt. Następnie opowiada o popularnych roślinach Amazonii tj. maniok, owoce acai, guarana, wanilia, banany, ananasy, marakuja. Opowiadanie ilustrują zdjęcia (prezentacja multimedialna).

Nauczyciel/-ka informuje, że do przedszkola przyjdzie specjalny gość z daleka: zachęca dzieci, by zgadły, kto to jest i skąd przybywa.

Do sali wchodzi osoba przebrana za Puszczę Amazońską i wita się z dziećmi. Opowiada, że kocha swoją przyrodę, kolorowe ptaki, dzikie zwierzęta, pachnące rośliny. Puszcza przyjechała do dzieci, aby przypomnieć im, jak ważna jest Amazonia. Jest jej jednak źle, bo nie ma czym oddychać, a dookoła panuje straszny hałas – w związku z tym prosi dzieci o pomoc.

Materiały: wycięte z kartonu i papieru sylwetki zwierząt, zdjęcia roślin rosnących w Puszczy Amazońskiej (prezentacja multimedialna), komputer i rzutnik.

2. Spacer przez Amazonię – opowieść ruchowa
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie koordynacji ruchowej i koncentracji. Utrwalenie nazw zwierząt i roślin Amazonii.

Nauczyciel/-ka prosi dzieci, by pomogły Puszczy Amazońskiej poczuć się jak u siebie w domu. Prosi je o wyobrażenie sobie, że są w dżungli i idą na spacer. Dzieci słuchają opowiadania i postępują zgodnie z instrukcjami 1.

Opowieści towarzyszyć mogą nagrania odgłosów dżungli, np.:
– http://www.ivoox.com/sonido-selva-del-amazonas-audios-mp3_rf_259271_1.html,
– http://www.ivoox.com/blogg-audios-mp3_rf_3311496_1.html?autoplay=true&fromnext=1603340.

3. Amazoński teatr
Czas trwania: 20 min.
Cele edukacyjne: Pokazanie współzależności między organizmami żywymi.

Puszcza Amazońska dziękuje dzieciom, że mogła poczuć się jak u siebie i w podzięce zaprasza dzieci do obejrzenia teatrzyku kukiełkowego pt. „Wielkie drzewo kapokowe” 2.

Po zakończonym spektaklu nauczyciel/-ka zadaje dzieciom pytania:
– Jak wygląda drzewo kapokowe?
– Czyim domem było drzewo kapokowe?
– Dlaczego zwierzęta broniły swojego domu?
– Dlaczego musimy chronić rośliny i zwierzęta Puszczy Amazońskiej?

Materiały: kukiełki tekturowe (narrator, mężczyzna, chłopiec, małpka, boa, dwa motyle, tukan, żaba, jaguar, dwa pancerniki, mrówkojad, leniwiec), nagrania odgłosów Puszczy Amazońskiej, ilustracja drzewa kapokowego, parawan.

4. Dary Puszczy Amazońskiej
Czas trwania: 15 min.
Cele edukacyjne: Utrwalenie wiadomości na temat o Puszczy Amazońskiej. Nauka pracy z mapą.

Puszcza chwali dzieci, za to, że dużo wiedzą na temat ochrony przyrody. W nagrodę ma dla nich zadanie specjalne. Dzieli dzieci na cztery grupy i przekazuje koperty z obrazkami. Zadaniem dzieci jest wybór właściwych obrazków przedstawiających różne dary Amazonii i przyklejenie ich na zaznaczonym na narysowanej mapie Ameryki Południowej obszarze Puszczy Amazońskiej.
Nauczyciel/-ka wspólnie z dziećmi i Puszczą Amazońską ogląda wykonane prace i sprawdza ich poprawność.

Materiały: szary papier z narysowanymi konturami Ameryki Płd. i zaznaczonym terenem Puszczy Amazońskiej, koperty z obrazkami: jabłko, gruszka, marchewka, ziemniak, marakuja, banany, kawa, papaja, czekolada, ananasy, lekarstwa, opona, drzewo kauczukowe, patat; klej.

5. Kolorowe pióra
Czas trwania: 5 min.
Cel edukacyjny: utrwalanie właściwego toru oddechowego

Puszcza Amazońska chwali dzieci, że tak świetnie poradziły sobie z zadaniem i tak dużo wiedzą na temat ochrony Amazonii. Może teraz spokojnie wrócić. W prezencie przekazuje kolorowe pióra: dzieci kładą je na dłoniach i przy dźwięku muzyki zdmuchują, nabierając powietrze nosem, a wypuszczając ustami (powtarzają to trzykrotnie).

Po zakończonej zabawie Puszcza Amazońska dziękuje za wspaniały, wspólnie spędzony czas i odchodzi. Dzieci żegnają się, machając gościowi jak papugi.


1: Załącznik nr 1.

2: Załącznik nr 2.