Planowana liczba odbiorców: 25 osób (jedna grupa przedszkolna), dzieci w wieku 5–6 lat.
Czas trwania: 60 min.
Cele ogólne:
– Wprowadzenie dzieci do tematyki różnorodności krajów i kultur: Meksyk – Polska.
– Poznanie przez dzieci legendy azteckiej o powstaniu państwa Meksyk.
– Podkreślanie elementów podobnych, wspólnych, uniwersalnych pomiędzy grupami narodowymi i kulturami – zwłaszcza „własną” i „obcą”.
Metody:
– podające,
– ćwiczeniowe,
– ekspresyjne.
Przygotowania:
Przed zajęciami dzieci poznają legendę „O Lechu, Czechu i Rusie” oraz mają kontakt z mapą/ globusem.
Potrzebne materiały: nagranie piosenki „Chu-chu-ua”
1, odtwarzacz, komputer i rzutnik lub wydrukowane ilustracje, tekst legendy
2, wydrukowana flaga Meksyku
3 kredki ołówkowe i pastelowe, mapa świata, kartki, ołówki, duży format papieru na tablicę, dwa arkusze brystolu z konturami zamku i piramidy
4, gotowe „cegiełki” z szarego papieru w koszyku – duża ilość, kleje.
Przebieg zajęć:
1. Piosenka „Chu-chu-ua”
Czas trwania: 5 min.
Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zabawy ruchowej przy piosence „Chu-chu-ua” (czyt.: ciu-ciu-ła). Dzieci śpiewają i naśladują ruchy.
Wspólny śpiew:
Refren:
Chu-chu-ua,ua,ua (czyt.: ciu-ciu-ła,ła,ła)
Chu-chu-ua,ua,ua (czyt.: ciu-ciu-ła,ła,ła)
dzieci kołyszą się, a ich ręce ruszają się jak wycieraczki samochodowe
I. Osoba prowadząca: Companía (czyt.: kompanija)
salutuje
Dzieci: Companía (czyt.: kompanija)
salutują
Osoba prowadząca: Ręce w przód.
wyciąga ręce
Dzieci: Ręce w przód.
wyciągają ręce
Refren:
Chu-chu-ua,ua,ua (czyt.: ciu-ciu-ła,ła,ła)
Chu-chu-ua,ua,ua (czyt.: ciu-ciu-ła,ła,ła)
dzieci kołyszą się, a ich ręce ruszają się jak wycieraczki samochodowe
w kolejnych zwrotkach dodawane są nowe wersy:
II. …ściśnij pięści
III. …kciuki w górę
IV. …kciuki w dół
V. …głowa w chmury
VI. …kuper wypięty
VII. …na zewnątrz pięty
VIII. …język wyjęty.
2. Odkrywanie tajemnicy
Czas trwania: 5 min.
Cel edukacyjny: Poznanie flagi Meksyku.
Osoba prowadząca zaprasza dzieci przed obrazek zakryty kawałkami czystego papieru. Chętne dzieci kolejno odsłaniają obrazek, próbując odgadnąć, co ukrywa całość.
Osoba prowadząca kieruje odkrywaniem flagi, zapraszając kolejne dzieci i zadając pytania:
– Jakie są kolory?
– Co jeszcze jest pośrodku?
Dzieci próbują zgadnąć, jakiego państwa jest to flaga.
Materiały: kolorowy wydruk flagi Meksyku w formacie A3, kawałki białego papieru
5.
3. Aztecka legenda o powstaniu Tenochtitlán (czyt. tenosztitlan)
Czas trwania: 15 min.
Cel edukacyjny: Poznanie legendy o powstaniu Tenochtitlán.
Osoba prowadząca czyta dzieciom legendę o powstaniu Tenochtitlán
2.
Rozmawia z dziećmi, zadając pytania dotyczące legendy:
– Jak nazywali się ludzie, którzy wyruszyli na poszukiwanie nowych terenów?
– Gdzie Aztekowie zatrzymali się i założyli swoje miasto?
– Dlaczego właśnie w tym miejscu?
– Jak nazwali swój kraj?
W trakcie rozmowy pokazuje flagę, godło i ilustracje.
Materiały: tekst legendy, ilustracje (wydruki lub slajdy).
Przykładowe ilustracje:
- Godło Meksyku: http://es.wikipedia.org/wiki/Escudo_Nacional_de_M%C3%A9xico#mediaviewer/Archivo:Coat_of_arms_of_Mexico.svg
Prawa autorskie: Alex Covarrubias, licencja: Wikimedia Commons.
- Rekonstrukcja azteckiego targu w Tenochtitlán – makieta z Narodowego Muzeum Antropologii w Meksyku:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rekonstruktion_Aztekenmarkt_1.jpg
Prawa autorskie: Wolfgang Sauber, licencja: Wikimedia Commons.
- Pomnik upamiętniający założenie Tenochtitlán (Miasto Meksyk):
http://es.wikipedia.org/wiki/Tenochtitl%C3%A1n#mediaviewer/Archivo:MexicanSculptureRememberingTheSignForTenochtitlanFoundation.JPG
Prawa autorskie: Wikimedia Commons.
4. Kolorowanie flagi Meksyku
Czas trwania: 15 min.
Cele edukacyjne: Zapamiętanie przez dzieci wyglądu flagi Meksyku. Przypomnienie legendy o powstaniu państwa polskiego – szukanie podobieństw.
Osoba prowadząca pyta:
– Czy inne kraje mają swoje flagi?
– Czy znacie jakiś inny kraj, który ma w godle orła?
– Dlaczego orzeł jest w godle Polski?
Osoba prowadząca prosi o przypomnienie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie”, zaprasza do opowiedzenia chętne dziecko.
Pokazuje flagę i godło Polski oraz ilustracje do legendy, zaprasza dzieci do znalezienia podobieństw w legendach i flagach.
Osoba prowadząca rozdaje kontury flagi meksykańskiej i kredki, dzieli dzieci w pary i zaprasza do wspólnego kolorowania.
Materiały: wydruki flagi meksykańskiej do kolorowania
3, kredki.
5. Rozmowa przy mapie świata
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie u dzieci spostrzegawczości, koncentracji uwagi, kojarzenia informacji i wyciągania wniosków. Przybliżanie dziedzictwa kulturowego Meksyku, poszukiwanie podobieństw i różnic.
Osoba prowadząca prosi, by dzieci podeszły do mapy świata i przyjrzały się jej. Zadaje pytania:
– Gdzie jest Polska na mapie świata?
– Gdzie leży Meksyk?
– Czy to daleko?
– Jak tam możemy dotrzeć?
Osoba prowadząca podsumowuje: choć te kraje są tak daleko od siebie, to oba mają w godle orła, mają flagi i legendy o swoich królach.
6. Orzeł i wąż – zabawa ruchowa
Czas trwania: 5 min.
Osoba prowadząca objaśnia reguły zabawy i zaprasza dzieci do przyłączenia się.
Dwoje dzieci z rąk tworzy „bramę”. W sekrecie umawiają się między sobą, które z nich jest wężem, a które orłem (grupa nie zna tych ustaleń).
Pozostałe dzieci ustawiają się jedno za drugim, łapią się za ramiona i ruszają w rzędzie w rytm muzyki.
Na pauzę w muzyce „zapada się” brama. Dzieci zatrzymują się, osoba prowadząca pyta cicho „złapaną” osobę kim chce być: orłem, czy wężem. Ustawia zatrzymane dziecko za tą osobą z „bramy”, która jest właśnie orłem lub wężem – wg. wyboru dziecka (osoba prowadząca przydziela dzieci, ale nie zdradza innym wyboru dziecka i nie ujawnia roli dzieci tworzących bramę).
Wygrywa ten, za kim stanie więcej dzieci.
Materiały: odtwarzacz i muzyka.
7. Licz jak Aztekowie – zabawa matematyczna
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Poznanie przez dzieci sposobu azteckiego zapisu liczb. Przybliżenie dziedzictwa kulturowego.
Osoba prowadząca objaśnia na tablicy, jak Aztekowie zapisywali liczby. Rozdaje kartki i markery i zaprasza dzieci, żeby zapisały na kartkach swój wiek według poznanego sposobu.
Rysunek: José Paredes Mondragón
8. Zakończenie
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Utrwalenie wiedzy. Wzmocnienie przekazu równościowego w odniesieniu do Polski i Meksyku.
Osoba prowadząca przypomina przebieg zajęć i zaprasza dzieci, aby każde pomyślało sobie, co dla niej/ dla niego było najciekawsze na zajęciach i ile podobieństw znalazło pomiędzy Meksykiem a Polską (mogą pomyśleć tylko dla siebie, mogą się tym podzielić).
Działania uzupełniające
Zajęcia można uzupełnić dodatkowymi działaniami, pogłębiającymi temat.
- Legendy – dalekie, a zarazem bliskie
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: Poznanie różnorodności budowli miast Meksyku i Polski. Dostrzeganie różnic i podobieństw.
Osoba prowadząca pokazuje obrazy ilustrujące legendy o powstaniu Polski i Tenochtitlán – państwa Azteków, przykłady architektury kamiennej w obu krajach, wygląd pierwszych władców oraz współczesną zabudowę stolic.
Zaprasza do oglądania, porównywania, rozmowy:
– Tak wyglądał pierwszy władca aztecki Acamapichtli (czyt. akamapisztli), a tak Mieszko I.
– Tak Aztekowie budowali piramidy, a tak dawno temu budowano zamki.
– Tak dziś wygląda Miasto Meksyk, a tak Warszawa.
Przykładowe ilustracje:
- Acamapichtli: http://es.wikipedia.org/wiki/Acamapichtli#mediaviewer/Archivo:Acamapichtli.jpg
Prawa autorskie: Creative Commons (CC BY-SA 3.0)
- Mieszko I: http://pl.wikipedia.org/wiki/Mieszko_I#mediaviewer/Plik:Mieszko1.jpg
Prawa autorskie: Wikimedia Commons.
- Makieta Tenochtitlán:
http://es.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9xico-Tenochtitlan#mediaviewer/Archivo:Templo_Mayor_Tenochtitlan.jpg
Prawa autorskie: Creative Commons (CC BY-SA 3.0)
- Zamek królewski w Nowym Sączu:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zamek_Kr%C3%B3lewski_w_Nowym_S%C4%85czu#mediaviewer/Plik:Ns_zamek02.jpg
Prawa autorskie: Creative Commons (CC BY-SA 3.0)
- Miasto Meksyk współcześnie:
http://es.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9xico,_D._F.#mediaviewer/Archivo:Cd._de_M%C3%A9xico_Collage.jpg
Prawa autorskie: Creative Commons (CC BY-SA 3.0)
- Piramidy i zamki – praca plastyczna
Czas trwania: 15 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, estetyki swojej pracy. Czerpanie radości z zabawy. Utrwalenie wiedzy na temat historycznej architektury Polski i Meksyku.
Osoba prowadząca dzieli dzieci na dwie grupy (np. prosząc, aby dzieci odliczyły co drugie: wąż – orzeł). Każda grupa losuje jeden arkusz brystolu – na jednym narysowany jest kontur zamku, na drugim piramida. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie zamku lub piramidy i wyklejenie ich kawałkami szarego papieru.
Osoba prowadząca podsumowuje prace, podkreślając wartość współpracy. Zwraca uwagę, że kiedyś, gdy nie było jeszcze dźwigów i ciężarówek, powstanie takich budowli było możliwe tylko dzięki wspólnemu zaangażowaniu. Podobnie na zajęciach – w tak krótkim czasie dzieci, pracując same, nie mogłyby wykleić tak dużych budowli, było to możliwe dzięki wspólnej pracy i zaangażowaniu każdej osoby.
Materiały: dwa arkusze brystolu z konturami zamku i piramidy (załącznik nr 3), kredki pastelowe, gotowe „cegiełki” z szarego papieru w koszyku – duża ilość, kleje.