SCENARIUSZE

Mali podróżnicy – wycieczka dookoła świata

Opis: Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, których głównym celem jest wprowadzenie do edukacji pokojowej, wzmocnienie postaw pokojowych w grupie oraz dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie osób żyjących w różnych regionach globu.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Beata Kowalczyk i Estera Werpulewska (Przedszkole nr 77 we Wrocławiu); Uzupełnienia: Aneta Cruz-Kąciak



Planowana liczba odbiorców: 25 osób (jedna grupa przedszkolna), dzieci w wieku 4 lat.

Czas trwania: 35 min.

Cele ogólne:
– Wprowadzenie do edukacji pokojowej, wzmocnienie postaw pokojowych w grupie.
– Nauka współpracy.
– Dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie osób żyjących w różnych regionach globu.
– Uczenie rozumienia siebie i innych.

Metody:
– aktywizujące,
– twórcze,
– elementy edukacji przez ruch i pedagogiki zabawy.

Potrzebne materiały: płyta z muzyką relaksacyjną, odtwarzacz, kartki papieru (niebieskie, zielone, pomarańczowe, białe), kontur Ziemi, kartki, kredki, nożyczki, klej, plan miasta.

Przebieg zajęć:

1. Zabawa na powitanie
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Utrwalanie stron (lewa-prawa) oraz nazewnictwa części ciała.

Osoba prowadząca proponuje dzieciom zabawę integracyjną, pomagającą pokonać nieśmiałość.
Dzieci witają się z rówieśnikami różnymi częściami ciała: kolanami, brzuchami, plecami itd. W trakcie zabawy nauczyciel/-ka pyta dzieci, czy wiedzą, którą ręką należy się witać, która ręka jest prawa, gdzie są kolanka, gdzie są łokcie itd.

Materiały: płyta z muzyką relaksacyjną, odtwarzacz.

2. Barwy Ziemi
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Rozwój muzyczny, uczenie wrażliwości na dźwięk, uczenie radości zabawy.

Dzieci stają w kręgu, w tle słychać muzykę.
Nauczyciel/-ka podaje osobie po prawej stronie kartkę, mówiąc „Proszę”. Dziecko bierze kartkę i mówi „Dziękuję”, a potem podaje kartkę dalej tak, by dotarła do ostatniego dziecka. Zabawa toczy się dalej tak, aby każde dziecko dostało kartkę kolorowego papieru.
Dzieci najpierw jedną, potem drugą rączką, a potem obiema, ugniatają kulkę z papieru. Na ustalony sygnał wyznaczone kolory rozpoczynają taniec radości. W czasie przerwy w muzyce dzieci przyklejają kolorowe kulki na konturze Ziemi.

Materiały: kartki papieru (niebieskie, zielone, pomarańczowe), kontur Ziemi.

3. Lubię, kiedy…
Czas trwania: 15 min.
Cele edukacyjne: Rozwój manualny, rozwój wyobraźni, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych. Nauka wyrażania swojego zdania.

Dzieci dostają kartki papiery i kredki. Od środka kartki rysują koło (ślimaka) w rytm spokojnej i nastrojowej muzyki. Następnie wycinają z pomalowanej kartki kształt głowy. W ten sposób otrzymują „bazę” twarzy, naklejają ją na kartkę i dorysowują oczy, nos, uszy, usta, włosy i korpus.

Nauczyciel/-ka zachęca dzieci, by narysowały twarze osób pochodzących z różnych krajów, różniące się od siebie kolorem, kształtem oczu, fryzurą itp.

Gdy dzieci oglądają swoje prace, nauczyciel/-ka rozpoczyna zdania, a dzieci je kończą:
– Lubię, kiedy…
– Jestem smutny/-a, kiedy…
– Denerwuje mnie…
– Radość sprawia mi….
– Kiedy jestem zły/-a, wyglądam jak…
– Kiedy jestem zdenerwowany/-a, wyglądam jak…

Materiały: kartki, kredki, nożyczki, klej.

4. Odkrywanie różnorodności
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: Rozwój manualny. Umiejętność pracy w grupie.

Dzieci siadają w kole i rozmawiają z nauczycielem/-ką.
Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do szukania w przygotowanych pracach różnic i podobieństw, tj. kolor włosów, oczu, skóry itp.
Pyta, w jaki jeszcze sposób ludzie mogą się od siebie różnić.

Następnie nauczyciel/-ka rozkłada na dywanie plan miasta, w którym odbywają się zajęcia. Zadaje podobne pytania o różnice i podobieństwa między mieszkańcami jednego miasta. Następnie proponuje, by dzieci rozłożyły swoje rysunki na planie miasta.

Nauczyciel/-ka pyta dzieci, czy spotkały kiedyś osoby, które nie mówiły w ich języku i czy udało im się wspólnie bawić. Co można zrobić, gdy ludzie nie mówią w tym samym języku? (np. pokazywać, rysować itd.).

Na zakończenie zajęć dzieci śpiewają piosenkę:
O benoje, o benoje, o benoje,
Oje benoje, oje benoje,
Umba ja, umba je,
Bago ba, bago je.

Materiały: plan miasta.