SCENARIUSZE

Niebieskie niedźwiedzie wśród nas

Opis: Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, których głównym celem jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć własnych i cudzych, uczenie empatii wobec innych oraz kształtowanie postawy tolerancji.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Magdalena Gościmska i Grażyna Makieła (Przedszkola nr 29 we Wrocławiu); Uzupełnienia: Aneta Cruz-Kąciak



Planowana liczba odbiorców: 25 osób (jedna grupa przedszkolna), dzieci w wieku 5–6 lat.

Czas trwania: 55 min.

Cele ogólne:
– Uczenie empatii wobec innych.
– Kształtowanie postawy tolerancji.
– Rozwijanie umiejętności ekspresji w sposób pozawerbalny (drama, malowanie).

Metody:
– słowna,
– działań praktycznych: techniki dramowe, formy plastyczne – malowanie, operowanie barwami.

Potrzebne materiały: książka Joanny M. Chmielewskiej pt. „Niebieska Niedźwiedzica” 1, utwory: Avishai Cohen „Remembering”, Benny Goodman Quartet „Whispering”, odtwarzacz CD, globus, 4 pluszowe misie: brązowy, szary, biały i niebieski, arkusz brystolu dla każdego dziecka, farby, pędzle, woda.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Wprowadzenie do tematu. Zaciekawienie, skupienie uwagi.

Nauczyciel/-ka wprowadza dzieci do tematyki zajęć: rozmowa dotyczyć będzie niedźwiedzi. Przy pomocy globusa pokazuje i nazywa kontynenty, na których żyją niedźwiedzie: polarny i brunatny. Prezentuje maskotki, które witają się z każdym po kolei.

Materiały: pluszowe misie (brązowy, szary, biały i niebieski).

2. „Niebieska Niedźwiedzica”
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: Rozwój umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Rozwój wrażliwości na słowo pisane.

Nauczyciel/-ka czyta dzieciom fragment opowiadania (do opisu powrotu niedźwiedziczki Azul do Niedźwiedziej Doliny).
Pyta je:
– Kogo Azul spotkała w życiu?
– Jak była traktowana przez wszystkich?
– Dlaczego nikt nie chciał się z nią bawić i nie pozwolono jej brać udziału w zawodach łowienia ryb?
– Jak czuła się Azul?
– O czym marzyła bohaterka?

Materiały: opowiadanie Joanny M. Chmielewskiej pt. „Niebieska Niedźwiedzica”.

3. Smutek Azul
Czas trwania: 15 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie motoryki małej. Rozwijanie wrażliwości na sztukę. Rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć w sposób pozawerbalny. Poznawanie słów precyzyjnie określających uczucia.

Nauczyciel/-ka prosi dzieci, aby za pomocą plam z farb wyraziły wcześniej omówione uczucia Azul – powstają prace pod tytułem „Smutek Azul”. W tle słychać muzykę.

Osoba prowadząca układa prace w jednym miejscu i pyta, jakie uczucia dzieci chciały wyrazić, dlaczego użyły takich, a nie innych kolorów.

Materiały: farby, pędzle, kubki na wodę, brystol, odtwarzacz CD, muzyka: Avishai Cohen „Remembering”, Benny Goodman Quartet „Whispering”.

4. Kraina szczęścia i smutku
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: Wyzwalanie możliwości twórczych. Uczenie swobodnego wyrażania uczuć w sposób pozawerbalny. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć własnych i cudzych.

W tle spokojna muzyka. Słychać głos osoby prowadzącej:

Jesteś Azul. Skul się na ziemi, bo jesteś jeszcze mała. Rośniesz powoli i stajesz się większa, powoli prostujesz się. Ale jest ci smutno, bo wszystkie niedźwiedzie wyśmiewają się z ciebie, poszturchują. Masz ochotę uciekać jak najdalej od nich. Jesteś przerażona, chowasz się w kącie swojego pokoju. Jesteś smutna i samotna. Cała drżysz. Marzysz o krainie, w której wszyscy są mili, lubią cię i zachwycają się twoim niebieskim futerkiem. Zamieszkujesz piękną krainę. Jesteś szczęśliwa, ale brakuje ci dawnych przyjaciół i słodkiego miodu. Nagle, w pięknej krainie pojawia się król niedźwiedzi, który przeprasza cię i prosi, abyś wróciła do domu, do innych niedźwiedzi. Wszyscy tam na ciebie czekają. Wracasz. Wszystkie niedźwiedzie chcą się z tobą bawić, lubią cię i akceptują twoje niebieskie futerko. Jesteś szczęśliwa.
Dzieci słuchają w skupieniu i obrazują ruchem treść opowiadania.

Osoba prowadząca pyta:
– Jak czuła się Azul, gdy razem z królem wróciła do domu?
– Dlaczego czuła się szczęśliwa?
– Czy zdarzyło się Wam, że czułyście się tak szczęśliwe jak Azul?

5. Szczęście Azul
Czas trwania: 10 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć w sposób pozawerbalny.

Osoba prowadząca prosi dzieci, aby namalowały Azul tak, by było widać, że jest szczęśliwa. Zwraca uwagę na dobór odpowiednich kolorów.
Dzieci malują, słuchając muzyki.

Na zakończenie powstaje wystawa prac dzieci: po jednej stronie smutek, a po drugiej szczęście Azul.

Materiały: farby, pędzle, kubki na wodę, brystol, odtwarzacz CD, muzyka: Avishai Cohen „Remembering”, Benny Goodman Quartet „Whispering”.

6. Krąg uczuć
Czas trwania: 5 min.
Cele edukacyjne: Rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć własnych i cudzych.

Osoba prowadząca prosi, aby dzieci stworzyły „krąg uczuć”.
Zadaje pytania:
– Na czym polegała krzywda wyrządzona Azul?
– Czy czasami zdarza się wam czuć tak, jak czuła się Azul lub zachowywać tak, jak ci, których spotykała?
– Jak moglibyśmy jej pomóc?
Dzieci siedzą w kręgu i udzielają odpowiedzi na zadane pytania, odwołując się do własnych doświadczeń.

Podsumowanie: Ten, kto różni się od nas, nie jest od nas gorszy.


1: Joanna M. Chmielewska „Niebieska Niedźwiedzica”, Wydawnictwo Bajka, 2012.