MATERIAŁY DODATKOWE

Woda jako dobro konsumpcyjne i ważny zasób naturalny - gra dydaktyczna

Opis: Załącznik 9 - "Słowniczek pojęć". Materiały dodatkowe dla scenariusza dla klas 1-3 szkoły podstawowej poruszającego temat oszczędzania wody. Scenariusz polecany do realizacji z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w klasie masowej.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Katarzyna Domańska, Katarzyna Małgorzata Olszewska Uzupełnienia: Zofia Cofałka



Słowniczek pojęć:
Woda pitna – to czysta woda, nadająca się do spożycia, nie stanowiąca zagrożenia dla zdrowia. W niektórych kontekstach woda pitna nazywana jest wodą słodką (termin przeciwstaw- ny słonej wodzie morskiej). Woda zdatna do picia powinna zawierać odpowiednią ilość soli mineralnych, nie zawierać zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych. Woda pitna spożywa- na pochodzi z wód powierzchniowych oraz wód gruntowych. Jedynie minimalny procent wód do picia pochodzi z ujęć głębinowych. Na świecie coraz powszechniej spożywa się płatną wodę mineralną .
Woda słodka – woda zawiera stosunkowo niewielkie ilości soli. Woda słodka na kuli ziemskiej pochodzi z procesów parowania i skraplania. Dostęp do niej jest czynnikiem warunkują- cym życie i przetrwanie wielu gatunków roślin i zwierząt, w tym człowieka. Człowiek może pić tylko wodę słodką, pozyskując ją z wód powierzchniowych lub podziemnych .
Światowe zasoby wody – całość aktualnie i potencjalnie dostępnych wód na świecie, prze- znaczona do zaspokojenia określonego zapotrzebowania. Na zasoby wodne składają się: opady atmosferyczne, wody podziemne (głębszych poziomów) i wody powierzchniowe. Wody te znajdują się w ciągłym obiegu, decydują o stanie środowiska przyrodniczego, są niezbędne do życia. Istotny wpływ na jakość zasobów wodnych ma działalność człowieka .

Perlator – rodzaj nakładki (sitka) w kształcie pierścienia, którą montuje się na końcu wylew- ki, kranu, prysznica itp., zwiększającej optycznie strumień wody poprzez znaczne jej napowietrzenie. Zgodnie z danymi producentów perlator potrafi oszczędzić od 15% do 60% wody. Perlator to bardzo proste, ale jednocześnie niezwykle skuteczne rozwiązanie, umożliwiające w łatwy i tani sposób ograniczanie zużycia wody .

Globalne Południe i Globalna Północ – obecnie mówiąc o różnicach rozwojowych między krajami, używa się terminów „Globalna Północ” na określenie krajów bogatych znajdujących się prze- ważnie na północ od krajów biedniejszych, określanych mianem „Globalnego Południa”. Ważne jest to, że terminy „Północ – Południe” są względnie neutralne i nie powodują negatywnych skojarzeń, takich jak np. „Trzeci Świat” wskazujący, że są jakieś inne, lepsze światy. Wartościowanie po- szczególnych regionów tylko ze względu na poziom bogactwa materialnego jest również niesprawiedliwe, ponieważ nie uwzględnia bogactwa kultury i dorobku cywilizacyjnego danego obszaru.