Cele zajęć
Cel ogólny:
Uczeń/uczennica postrzega wodę jako istotny zasób dla człowieka, dba o jej zasoby.
Cele szczegółowe:
Uczeń/uczennica:
– Posiada podstawowe wiadomości na temat właściwości wody oraz jej zasobów.
– Rozumie, jakie znaczenie ma woda dla życia człowieka.
– Wie, ile wody zużywa się podczas codziennych czynności.
– Potrafi przeprowadzić proste ćwiczenia z wodą.
– Zna różnorodne sposoby oszczędzania wody, jest gotowy wdrażać te rozwiązania do swo- jego życia codziennego.
– Umie współpracować w grupie.
Metody i formy pracy:
Metody:
– metody asymilacji wiedzy: pogadanka, opis, wyjaśnienie
– metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: gra dydaktyczna
– metody praktyczne: ćwiczebna, realizacji zadań wytwórczych
– metody waloryzacyjne: ekspresyjna
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna Narzędzia niezbędne do realizacji:
Karta „Jak oszczędzać wodę?” (zał. 1), zdjęcia przykładowej planszy do gry i pionków (Zał. 6, 7, 8), , karteczki do podziału na grupy, kubeczki (4 dla każdej grupy), taśma, papier, nożyczki, klej, flamastry, karta obserwacji (Zał. 2), zasady gry (Zał. 5), kubeczek dla każdego dziecka, kilka litrowych miarek, 5 różnych pojemników z wodą, każda o pojemności 1 l (np. karton, słoik, butelka wysoka, niska itp.), dwie takie same szklanki, farba plakatowa, dwie wysokie szklanki, dwie niskie szklanki o grubym dnie, dwa kieliszki, lód, kubek z wodą, czajnik, gorąca woda, przezroczysta miska, gumka do włosów, gumka do ścierania, kreda, piłeczka ping-pongowa, kamień, gąbka, kartka papieru, kamień leżący na kartce papieru, butelka zakręcona korkiem, butelka bez korka, pięć szklanek z zimną wodą i pięć z ciepłą, garść soli, mąki, ziemi, pieprzu, kaszy, łyżeczki do mieszania, ręcznik papierowy, wzory kwiatów (Zał. 3), 4 kubeczki z dziurkami, woda, plastelina, igła, spinacz, pinezka, moneta, guzik, widelec, dwa kubeczki z wodą, rodzynki, szklane naczynie w kształcie kuli z wodą, menzurka, zakraplacz, dwie torebki herbaty, kubek z zimną i gorącą wodą, plansza z odpowiedziami na pytania (odpowiedzi do pytań w części: Przykładowe pytania i zadania), geograficzna mapa świata, zdjęcia sportów wodnych, pocięte hasła do ułożenia: czynności i zużycie wody (Zał. 4), kartka i kredki dla każdego ucznia, dyplom dla każdego uczestnika.
Pytania problemowe do zajęć:
1. Dlaczego twoim zdaniem powinniśmy oszczędzać wodę?
2. Jak można dziś oszczędzać wodę?
3. Jakie właściwości ma woda?
4. Jakie są konsekwencje ograniczonego dostępu do wody dla ludzi, zwierząt oraz dla roślin w Twoim środowisku zamieszkania?
5. Jakie są konsekwencje ograniczonego dostępu do wody dla ludzi, zwierząt oraz dla roślin w środowisku zamieszkania twoich rówieśników w krajach Globalnego Południa?
6. Jakie są różnice pomiędzy niektórymi krajami Globalnego Południa i Globalnej Północy w codziennym pozyskiwaniu i wykorzystywaniu wody? Spróbuj wskazać, jakie występują pomiędzy nimi podobieństwa?
Ćwiczenia edukacyjne i animacyjne; autorskie zabawy, gry:
„Wielka, wodna gra planszowa” – pomysł autorski (zdjęcia gry w załącznikach, przebieg gry w tabeli).
Lista załączników:
Załącznik 1. Lista haseł odpowiadających poprawnemu oraz niewłaściwemu postępowaniu odnośnie do wody
Załącznik 2. Karta obserwacj
Załącznik 3. Wzory kwiatów
Załącznik 4. Czynności i zużycie wody
Załącznik 5. Zasady gry
Załączniki 6, 7, 8 Zdjęcia przykładowej planszy do gry i pionków
Załacznik 9. Słowniczek pojęć.
Załącznik 10. Lista instytucji, organizacji do współpracy w poruszanej tematyce.
Załącznik 11. Literatura i przegląd badań, opracowań i danych źródłowych dotyczących omawianej tematyki i specjalnej potrzeby edukacyjnej.