Cele zajęć:
Cel ogólny:
Uczestnik/-czka zajęć ma świadomość, czym jest zrównoważona i niezrównoważona konsumpcja oraz jakie są skutki każdej z nich.
Cele szczegółowe:
Uczestnik/-czka zajęć:
– Zna podstawowe pojęcia dotyczące problematyki zrównoważonej i niezrównoważonej konsumpcji oraz oszczędzania zasobów naturalnych.
– Rozumie zależności pomiędzy produkowaniem, konsumowaniem a generowaniem odpadów i dewastacją środowiska.
– Potrafi wymienić wybrane zagrożenia, jakie powstają na skutek niezrównoważonej konsumpcji.
– Umie efektywnie współpracować w grupie.
– Ma świadomość, jak istotny wpływ na stan środowiska naturalnego wywierają codziennie dokonywane przez niego/nią i innych ludzi.
Metody i formy pracy:
Metody:
– metody asymilacji wiedzy: opis, pokaz, pogadanka, dyskusja, wyjaśnienie,
– metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: giełda pomysłów (burza mózgów)
– metody praktyczne: ćwiczebna, realizacji zadań wytwórczych
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Narzędzia niezbędne do realizacji zajęć:
Komputer/ laptop z dostępem do Internetu oraz programem do odtwarzania filmów/zdjęć podłączony do projektora multimedialnego; ekran projekcyjny; tablica i kreda lub flipchart (duże arkusze papieru) i markery; film: Drugie życie butelki PETulki; woda w szklanej zwrotnej butelce, sok w małym kartoniku z rurką, herbata sypka i w torebkach opakowanych w folię (każda), zeszyty z makulatury, kosmetyki testowane i nietestowane na zwierzętach, ubrania wykonane w UE i w krajach Globalnego Południa, detergenty ekologiczne i tradycyjne itp.; puszki, pudełka, butelki, kawałki materiałów, kredki, farby, papier kolorowy, klej, nożyczki, plastelina itp. wzór: Dyplom za udział w zajęciach edukacyjnych (Zał. 6);Informacje o linkach do filmów pod koniec materiału.
Pytania problemowe do zajęć:
1. Co twoim zdaniem jest potrzebne do życia każdemu człowiekowi?
2. Zastanów się i odpowiedź, co twoim zdaniem ułatwia Ci życie codzienne lub sprawia, że jest ono przyjemniejsze? Wymień przybory, produkty, które sprawiają, że twoje codzienne czynności stają się prostsze.
3. Jakie produkty uważasz za zbędne lub mało istotne?
4. Co należy zrobić, aby być świadomym konsumentem?
5. Jaki wpływ na nasze otoczenie mają nasze codzienne wybory podczas zakupów?
6. Dlaczego należy segregować odpady?
7. Jaki sposób uważasz za najlepszy w zakresie ograniczania ilości śmieci? Uzasadnij dlaczego tak uważasz?
Lista załączników:
Załącznik 6 Wzór dyplomu
Załącznik 7 Słowniczek pojęć
Załącznik 8 Lista instytucji, organizacji do współpracy w poruszanej tematyce
Załącznik 9 Literatura
Linki do filmów, które są pomocą dydaktyczną podczas zajęć:
• Film Drugie Życie Butelki PETulki http://www.youtube.com/watch?v=jMPDOt2zmbU (film edukacyjny dla dzieci zrealizowany na zlecenie IMP Polowat Sp. z o.o. ukazuje cykl życia butelki plastikowej PET – od narodzin do ponownego przetworzenia, produkcja: Synchron-Studio).
Czas trwania: 6 min
• Film Recycling Band http://www.youtube.com/watch?v=mHGUC2iC7ZY Niezrównoważona konsumpcja a problem produkcji i przetwarzania śmieci versus świadoma konsumpcja i oszczędzanie zasobów naturalnych (film prezentuje fragment koncertu zespołu „recykling band”, jest to przykład nowatorskiego podejścia do tworzenia muzyki, film zamieszczono 8 czerwca 2013, autor: W. Wawrzyniak).
Czas trwania: 2,5 min
• Film Jak to robią kobiety w Nepalu. Sztuka użytkowa ze śmieci http://www.youtube.com/watch?v=l3PisdglOZA (film pokazuje, że czasem tworzenie „czegoś z niczego” wynika z potrzeby, innym razem ze świadomości ekologicznej, którą staramy się zaszczepić w dzieciach podczas zajęć, proponowany film przedstawia kobiety produkujące przedmioty sztuki użytkowej ze śmieci. Film zrealizowany na przełomie kwietnia i maja 2011 roku, udostępniony 5 grudnia 2011, scenariusz: Dariusz Zalewski, producent wykonawczy: Polka PR, montaż: studio Wideo Gazeta.pl).
Czas trwania: 4,5 min