SCENARIUSZE

Kalejdoskop potrzeb – świadomy konsument w świecie nadprodukcji cz. 2

Opis: Scenariusz dla klas 4-6 szkoły podstawowej poruszający temat świadomej konsumpcji oraz problemu produkcji i przetwarzania śmieci. Scenariusz polecany do realizacji z grupami dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Agnieszka Maria Lew, Marlena Barbara Pinkowska Uzupełnienia: Zofia Cofałka



Cele zajęć:
Cel ogólny:
Uczestnik/-czka zajęć ma świadomość, czym jest zrównoważona i niezrównoważona konsumpcja oraz jakie są skutki każdej z nich.

Cele szczegółowe:
Uczestnik/-czka zajęć:
– Zna podstawowe pojęcia dotyczące problematyki zrównoważonej i niezrównoważonej konsumpcji oraz oszczędzania zasobów naturalnych.
– Rozumie zależności pomiędzy produkowaniem, konsumowaniem a generowaniem odpadów i dewastacją środowiska.
– Potrafi wymienić wybrane zagrożenia, jakie powstają na skutek niezrównoważonej konsumpcji.
– Zna podstawowe zasady zrównoważonej konsumpcji, potrafi rozpoznać oznaczenia zamieszczane na produktach.
– Umie efektywnie współpracować w grupie.
– Potrafi generować ciekawe i wartościowe pomysły, w tym kreatywnie wykorzystywać surowce wtórne.
– Umie na podstawowym poziomie analizować własne potrzeby i sposoby ich zaspokajania w kontekście ich wpływu na środowisko naturalne.
– Ma świadomość, jak istotny wpływ na stan środowiska naturalnego wywierają codziennie dokonywane przez niego/nią i innych ludzi.

Metody i formy pracy:
Metody:
– metody asymilacji wiedzy: opis, pokaz, pogadanka, dyskusja, wyjaśnienie,
– metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: giełda pomysłów (burza mózgów)
– metody praktyczne: ćwiczebna, realizacji zadań wytwórczych

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Narzędzia niezbędne do realizacji zajęć:
Komputer/ laptop z dostępem do Internetu oraz programem do odtwarzania filmów/zdjęć
podłączony do projektora multimedialnego; ekran projekcyjny; tablica i kreda lub flipchart (duże arkusze papieru) i markery; kserokopie załączników: lista:
Dekalog odpowiedzialnego konsumenta/-ki (Zał. 2), ilustracja: Wybory świadomego konsumenta (Zał. 3), tekst: Odpowiedzialna konsumpcja (Zał. 4), karta: Wybrane oznaczenia produktów (Zał. 5); link do filmu (na końcu scenariusza);



Pytania problemowe do zajęć:
1. Co twoim zdaniem jest potrzebne do życia każdemu człowiekowi?
2. Zastanów się i odpowiedź, co twoim zdaniem ułatwia Ci życie codzienne lub sprawia, że jest ono przyjemniejsze? Wymień przybory, produkty, które sprawiają, że twoje codzienne czynności stają się prostsze.
3. Jakie produkty uważasz za zbędne lub mało istotne?
4. Co należy zrobić, aby być świadomym konsumentem?
5. Jaki wpływ na nasze otoczenie mają nasze codzienne wybory podczas zakupów?

Lista załączników:
Załącznik 2 Lista: Dekalog odpowiedzialnego konsumenta/-ki
Załącznik 3 Ilustracja: Wybory świadomego konsumenta
Załącznik 4 Tekst: Odpowiedzialna konsumpcja
Załącznik 5 Karta: Wybrane oznaczenia produktów
Załącznik 7 Słowniczek pojęć
Załącznik 8 Lista instytucji, organizacji do współpracy w poruszanej tematyce
Załącznik 9 Literatura

Linki do filmu, który jest pomocą dydaktyczną podczas zajęć:
Film Opowieść o rzeczach (Story of Stuff) http://www.youtube.com/watch?v=waXLd93bYvk
(film obrazuje powiązania pomiędzy zachowaniami społecznymi, problemami gospodarczymi
a ich wpływem na środowisko; opublikowano 12 maja 2013, scenariusz: Annie Leonard
i Jonah Sachs, reżyseria: Louis Fox, produkcja: Free Range Studios).
Czas trwania: 24 min