Cele zajęć:
Cel ogólny:
Uczestnik/-czka zajęć ma świadomość, czym jest zrównoważona i niezrównoważona konsumpcja oraz jakie są skutki każdej z nich.
Cele szczegółowe:
Uczestnik/-czka zajęć:
– Zna podstawowe pojęcia dotyczące problematyki zrównoważonej i niezrównoważonej konsumpcji oraz oszczędzania zasobów naturalnych.
– Rozumie zależności pomiędzy produkowaniem, konsumowaniem a generowaniem odpadów i dewastacją środowiska.
– Potrafi wymienić wybrane zagrożenia, jakie powstają na skutek niezrównoważonej konsumpcji.
– Zna podstawowe zasady zrównoważonej konsumpcji.
– Umie efektywnie współpracować w grupie.
– Umie na podstawowym poziomie analizować własne potrzeby i sposoby ich zaspokajania w kontekście ich wpływu na środowisko naturalne.
– Ma świadomość, jak istotny wpływ na stan środowiska naturalnego wywierają codziennie dokonywane przez niego/nią i innych ludzi.
Metody i formy pracy:
Metody:
– metody asymilacji wiedzy: opis, pokaz, pogadanka, dyskusja, wyjaśnienie,
– metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: giełda pomysłów (burza mózgów)
– metody praktyczne: ćwiczebna, realizacji zadań wytwórczych
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Narzędzia niezbędne do realizacji zajęć:
Komputer/ laptop z dostępem do Internetu oraz programem do odtwarzania filmów/zdjęć podłączony do projektora multimedialnego; ekran projekcyjny; tablica i kreda lub flipchart (duże arkusze papieru) i markery; kserokopie załączników: ilustracja: Piramida Maslowa (Zał. 1), przedmioty codziennego użytku: woda w butelce, chleb, szampon, MP3, zeszyt, koszulka, książka, słownik, ozdoba, porcelanowa figurka itp.
Pytania problemowe do zajęć:
1. Co twoim zdaniem jest potrzebne do życia każdemu człowiekowi?
2. Zastanów się i odpowiedź, co twoim zdaniem ułatwia Ci życie codzienne lub sprawia, że jest ono przyjemniejsze? Wymień przybory, produkty, które sprawiają, że twoje codzienne czynności stają się prostsze.
3. Jakie produkty uważasz za zbędne lub mało istotne?
4. Co należy zrobić, aby być świadomym konsumentem?
5. Jaki wpływ na nasze otoczenie mają nasze codzienne wybory podczas zakupów?
Lista załączników:
Załącznik 1 Ilustracja: Piramida Maslowa
Załącznik 7 Słowniczek pojęć
Załącznik 8 Lista instytucji, organizacji do współpracy w poruszanej tematyce
Załącznik 9 Literatura