Mikrokredyty, kobiety i przedsiębiorczość
Opis:
Scenariusz poruszający temat mikrokredytów. Młodzież, zastanawiając się, kim jest człowiek przedsiębiorczy, poznaje ideę mikrokredytów oraz sylwetkę laureata Pokojowej Nagrody Nobla Muhammada Yunusa. W oparciu o dwie historie uczniowie i uczennice wezmą udział w dyskusji i wyrobią sobie zdanie na temat mikrokredytów. Część publikacji "W świat z klasą".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Halina Noiszewska
Wydawca:
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
Odniesienie do podstawy programowej: Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy.
IV. Uczeń rozumie demokratyczne zasady i procedury i stosuje je w życiu szkoły oraz innych społeczności;
rozpoznaje przypadki łamania norm demokratycznych i ocenia ich konsekwencje; wyjaśnia znaczenie
indywidualnej i zbiorowej aktywności obywateli.
24. Praca i przedsiębiorczość. Uczeń:
2) przedstawia cechy i umiejętności człowieka przedsiębiorczego; bierze udział w przedsięwzięciach
społecznych, ktore pozwalają je rozwinąć.
25. Gospodarka rynkowa. Uczeń:
3) uczeń charakteryzuje gospodarkę rynkową (prywatna własność, swoboda gospodarowania, konkurencja,
dążenie do zysku, przedsiębiorczość);
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy.
IV. Uczeń rozumie demokratyczne... więcej
Zagadnienia:
• Konsumpcja i produkcja
• Globalny rynek i handel międzynarodowy
• Ubóstwo
Pytanie kluczowe:
• Jaką rolę w ograniczaniu ubóstwa pełnią mikrokredyty?
Cele zajęć:
• Dowiesz się, czym są mikrokredyty i w jaki sposób mogą wspierać przedsiębiorczość.
• Będziesz w stanie przedstawić własną opinię na temat mikrokredytów i ich znaczenia.
Metody:
• Praca z tekstem
• Dyskusja metodą myślących kapeluszy
Formy pracy:
• Praca indywidualna
• Praca w grupach
Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
Przebieg zajęć:
1. Zapytaj, czy młodzież spotkała się z pojęciem mikrokredytów: na czym polegają, komu się ich udziela i czemu służą. Przy podsumowaniu tej części dopowiedz brakujące informacje dotyczące idei mikrokredytów oraz przedstaw sylwetkę noblisty z Bangladeszu – Muhammada Yunusa; możesz skorzystać z materiału pomocniczego (załącznik nr 1).
2. Rozdaj kopie tekstu „Mikrokredyty, kobiety i przedsiębiorczość” (załącznik nr 2). Poproś, aby każdy przeczytał tekst. Wyjaśnij, że na podstawie tych historii młodzież będzie później dyskutować na temat mikrokredytów.
3. Zaproś młodzież do dyskusji, zadając pytanie kluczowe: Jaką rolę w ograniczaniu ubóstwa pełnią mikrokredyty? Podziel uczniow i uczennice na 5 grup. Wyjaśnij, że będziecie pracowali metodą myślących kapeluszy i powiedz, na czym polega ta metoda. Przypisz grupom kolory kapeluszy i poleć, aby odszukali argumenty przydatne w argumentowaniu ich stanowiska.
Metoda kolorowych kapeluszy
Metoda przydatna w sytuacji, gdy młodzież przy rozwiązywaniu problemu ma zapoznać się z różnymi punktami widzenia. Pomaga przedstawić fakty w sposób uporządkowany, co ułatwia wypracowanie własnej opinii. Pięć kapeluszy różnego koloru symbolizuje sposoby postrzegania problemu, jego analizy i argumentowania w dyskusji. Jeśli klasa jest liczna, można stworzyć dodatkową grupę obserwatorów.
Biały – opiera się na neutralnych faktach, liczbach i danych
Czerwony – ukazuje emocje i uczucia
Czarny – pesymista, zauważa trudności i problemy
Niebieski – cechuje go dystans do omawianych zagadnień
Żółty – optymista, zwraca uwagę na pozytywne aspekty
4. Grupy przedstawiają swoje racje i argumenty w dyskusji. Przypilnuj, aby pojawiły się wszystkie kolory i zachęcaj młodzież, aby w dyskusji pojawiło się jak najwięcej rozmaitych argumentów.
5. Po zakończeniu dyskusji poproś młodzież o jej podsumowanie i udzielenie odpowiedzi na pytanie kluczowe: Jaką rolę w ograniczaniu ubóstwa pełnią mikrokredyty?
Praca domowa:
1. Poproś uczniów i uczennice o przeczytanie artykułu „Mikrofinanse i kobiety” autorstwa Niny Bąk i wypisanie na jego podstawie przykładów obrazujących, jaki wpływ na kobiety i społeczności miały mikrokredyty.
Link do artykułu:
http://bit.ly/ceo_mikrofinanse_kobiety
Podsumowanie
Źródła:
http://globalnepoludnie.pl/Mikrofinanse-w-pytaniach-i
http://recyklingidei.pl/witkowski-mikrokredyt-jako-alternatywna-forma-pomocy--w-globalnej-gospodarce
Nina Jozefina Bąk, „Mikrofinanse i kobiety”: http://bit.ly/ceo_mikrofinanse_kobiety
http://www.microloanfoundation.org.uk/success-stories/
www.unic.un.org.pl/rok_mikrokredytu/mikrofinanse_mcr.php
Załączniki:
Załącznik nr 1 – Materiał pomocniczy: Mikrokredyty
Załącznik nr 2 – Materiał pomocniczy: Mikrokredyty, kobiety i przedsiębiorczość