SCENARIUSZE

Mikrokredyty, kobiety i przedsiębiorczość

Opis: Scenariusz poruszający temat mikrokredytów. Młodzież, zastanawiając się, kim jest człowiek przedsiębiorczy, poznaje ideę mikrokredytów oraz sylwetkę laureata Pokojowej Nagrody Nobla Muhammada Yunusa. W oparciu o dwie historie uczniowie i uczennice wezmą udział w dyskusji i wyrobią sobie zdanie na temat mikrokredytów. Część publikacji "W świat z klasą".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Halina Noiszewska



Zagadnienia:
• Konsumpcja i produkcja
• Globalny rynek i handel międzynarodowy
• Ubóstwo

Pytanie kluczowe:
• Jaką rolę w ograniczaniu ubóstwa pełnią mikrokredyty?

Cele zajęć:
• Dowiesz się, czym są mikrokredyty i w jaki sposób mogą wspierać przedsiębiorczość.
• Będziesz w stanie przedstawić własną opinię na temat mikrokredytów i ich znaczenia.

Metody:
• Praca z tekstem
• Dyskusja metodą myślących kapeluszy

Formy pracy:
• Praca indywidualna
• Praca w grupach

Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki

Przebieg zajęć:
1. Zapytaj, czy młodzież spotkała się z pojęciem mikrokredytów: na czym polegają, komu się ich udziela i czemu służą. Przy podsumowaniu tej części dopowiedz brakujące informacje dotyczące idei mikrokredytów oraz przedstaw sylwetkę noblisty z Bangladeszu – Muhammada Yunusa; możesz skorzystać z materiału pomocniczego (załącznik nr 1).

2. Rozdaj kopie tekstu „Mikrokredyty, kobiety i przedsiębiorczość” (załącznik nr 2). Poproś, aby każdy przeczytał tekst. Wyjaśnij, że na podstawie tych historii młodzież będzie później dyskutować na temat mikrokredytów.

3. Zaproś młodzież do dyskusji, zadając pytanie kluczowe: Jaką rolę w ograniczaniu ubóstwa pełnią mikrokredyty? Podziel uczniow i uczennice na 5 grup. Wyjaśnij, że będziecie pracowali metodą myślących kapeluszy i powiedz, na czym polega ta metoda. Przypisz grupom kolory kapeluszy i poleć, aby odszukali argumenty przydatne w argumentowaniu ich stanowiska.

Metoda kolorowych kapeluszy
Metoda przydatna w sytuacji, gdy młodzież przy rozwiązywaniu problemu ma zapoznać się z różnymi punktami widzenia. Pomaga przedstawić fakty w sposób uporządkowany, co ułatwia wypracowanie własnej opinii. Pięć kapeluszy różnego koloru symbolizuje sposoby postrzegania problemu, jego analizy i argumentowania w dyskusji. Jeśli klasa jest liczna, można stworzyć dodatkową grupę obserwatorów.

Biały – opiera się na neutralnych faktach, liczbach i danych
Czerwony – ukazuje emocje i uczucia
Czarny – pesymista, zauważa trudności i problemy
Niebieski – cechuje go dystans do omawianych zagadnień
Żółty – optymista, zwraca uwagę na pozytywne aspekty

4. Grupy przedstawiają swoje racje i argumenty w dyskusji. Przypilnuj, aby pojawiły się wszystkie kolory i zachęcaj młodzież, aby w dyskusji pojawiło się jak najwięcej rozmaitych argumentów.

5. Po zakończeniu dyskusji poproś młodzież o jej podsumowanie i udzielenie odpowiedzi na pytanie kluczowe: Jaką rolę w ograniczaniu ubóstwa pełnią mikrokredyty?

Praca domowa:
1. Poproś uczniów i uczennice o przeczytanie artykułu „Mikrofinanse i kobiety” autorstwa Niny Bąk i wypisanie na jego podstawie przykładów obrazujących, jaki wpływ na kobiety i społeczności miały mikrokredyty.
Link do artykułu:
http://bit.ly/ceo_mikrofinanse_kobiety

Podsumowanie
Źródła:
http://globalnepoludnie.pl/Mikrofinanse-w-pytaniach-i
http://recyklingidei.pl/witkowski-mikrokredyt-jako-alternatywna-forma-pomocy--w-globalnej-gospodarce
Nina Jozefina Bąk, „Mikrofinanse i kobiety”: http://bit.ly/ceo_mikrofinanse_kobiety
http://www.microloanfoundation.org.uk/success-stories/
www.unic.un.org.pl/rok_mikrokredytu/mikrofinanse_mcr.php

Załączniki:
Załącznik nr 1 – Materiał pomocniczy: Mikrokredyty
Załącznik nr 2 – Materiał pomocniczy: Mikrokredyty, kobiety i przedsiębiorczość