MATERIAŁY DODATKOWE

Uchodźcy w Polsce – fakty i rozmowa o ważnych dla nas wartościach.

Opis: Uzyskanie przez uczniów podstawowych informacji na temat kryzysu uchodźczego i przyjmowania uchodźców w Polsce

Autor/Autorka (autorzy/autorki):



Uchodźcy w Polsce – fakty i rozmowa o ważnych dla nas wartościach.
Druga z cyklu 2 lekcji, kontynuacja scenariusza pt. "Jak rozmawiać na trudne tematy?"

Cele (w języku nauczyciela):
● Uzyskanie przez uczniów podstawowych informacji na temat kryzysu uchodźczego i przyjmowania uchodźców w Polsce.
● Rozpoznanie własnych wartości, jakimi w sprawie uchodźców uczniowie chcą się kierować, i zgodnie z którymi w tej sprawie w Polsce powinny być podejmowane decyzje.
● Doświadczenie rozmowy na kontrowersyjny temat w atmosferze wzajemnego szacunku.
● Zrozumienie wartości ważnych dla innych uczniów oraz perspektyw innych niż własna, związanych z przyjmowaniem uchodźców w Polsce.

Cele (w języku ucznia):
● Dowiemy się więcej o sytuacji uchodźców, którzy mają przybyć do Polski.
● Przeprowadzimy rozmowę o uchodźcach w Polsce w atmosferze wzajemnego zrozumienia wartości, które reprezentujemy.

Część 1. Nawiązanie do poprzedniej lekcji
1. W ramach nawiązania do poprzedniej lekcji, przedstaw uczniom podsumowanie i wnioski z wyjściówek z poprzedniej lekcji. (3 minuty).
2. Powieś w widocznym miejscu wypracowane przez uczniów zasady z poprzedniej lekcji. Przedstaw cele lekcji. (2 minuty)
Część 2. Poznanie informacji na temat uchodźców.
1. Poproś każdy z zespołów eksperckich stworzonych na poprzedniej lekcji o przedstawienie głównych faktów wynikających z lektury materiałów. Poproś, aby zespół wytypował przedstawiciela do przekazania informacji. Pozostaw uczniom 3 minuty na przygotowanie przedstawiciela. Przedstawiciel w krótkim czasie (2 minuty) mówi on najważniejszych faktach. Reszta członków zespołu ma minutę na dopowiedzenie czegoś od siebie, jeśli uznają to za konieczne. Pilnuj czasu prezentacji. Możesz jednocześnie zapisywać na tablicy najważniejsze rzeczy. (15 minut)
Część 3. Dyskusja uczniowska.
1. W ramach wprowadzenia do dyskusji rozdaj uczniom powielone wcześniej karteczki z pytaniami będącymi pomocą w trakcie indywidualnych wypowiedzi (materiał pomocniczy nr 3 do scenariusza "Jak rozmawiać na trudne tematy"). Zapowiedz, że każdy z uczniów będzie miał możliwość wyboru jednego lub kilku spośród pytań, na które będzie odpowiadał podczas rozmowy w grupie. Podziel uczniów na kilkuosobowe grupy, w miarę możliwości równoliczne. Zastosuj metodę podziału, która najlepiej sprawdza się w Twojej klasie. (2 minuty)