Odniesienie do podstawy programowej: Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
1.14) życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość);
3. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne):
3.1) określa główną myśl tekstu;
3.2) określa główną myśl poszczególnych części tekstu;
4. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne:
4.5) wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.1) człowiek (np. dane... więcej
Zagadnienia:
• Konsumpcja i produkcja
Czas trwania:
45 minut
Pytanie kluczowe:
Czym charakteryzują się globalny obywatel i globalna obywatelka?
Cele zajęć:
• Poznasz wybrane problemy globalne.
• Dowiesz się, w jaki sposób możesz pozytywnie reagować na problemy współczesnego świata.
Zagadnienia językowe:
• Czytanie ze zrozumieniem
Metody:
• Praca z tekstem
• Dyskusja
Formy pracy:
• Praca indywidualna
• Praca w grupach
Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
Słownictwo:
• environmental problem – problem środowiska naturalnego
• diversity – różnorodność
• brotherhood – wspólnota, braterstwo
• global community – globalna społeczność
• poverty – ubóstwo
• to contribute – przyczynić się
• lack of – brak czegoś
• to protect and to sustain environment – chronić i zachować środowisko naturalne
• equality – równość
• justice – sprawiedliwość
• access to education – dostęp do edukacji
Przebieg zajęć:
1. Zapytaj uczniów i uczennice, jakie znają wartości. Które wartości są dla nich ważne, z którymi się utożsamiają? Jakie wartości są promowane w książkach czy filmach, które ich interesują? Odpowiedzi zapisz na tablicy, żeby móc do nich wrócić w dalszej części lekcji.
2. Podziel klasę na grupy. Zadaniem grup jest przyporządkowanie zdań na karcie pracy do odpowiednich kategorii (załącznik nr 1). Poproś kolejno grupy o odczytanie odpowiedzi i w miarę potrzeb przedyskutujcie te odpowiedzi, które różnią się w poszczególnych grupach.
KLUCZ: Challenges: 3, 6, 8, 9, 21, Values: 1, 2, 4, 5, 7, 14, 15, 17, 18, Solutions: 11, 12, Results: 4, 10, 13, 16, 19, 20
3. Rozdaj klasie karty pracy z ćwiczeniem dotyczącym charakterystyki globalnego obywatela i globalnej obywatelki (załącznik nr 2). Uczniowie i uczennice w grupach rozwiązują zadanie dopasowując nagłówki do odpowiednich tekstów. Poproś grupy o odczytanie odpowiedzi. W tej części lekcji pada odpowiedź na pytanie kluczowe.
KLUCZ: 1e, 2i, 3c, 4g, 5a, 6j, 7d
4. Zapytaj uczniów i uczennice, czy sami czują się globalnymi obywatelami i obywatelkami. Porównajcie wartości, które zostały zapisane na początku lekcji, sprawdzając, czy zgadzają się z definicją globalnego obywatela i globalnej obywatelki.
Załączniki:
Załącznik nr 1 – Exercise: What does it mean to be a global citizen?
Załącznik nr 2 – Exercise: Global citizen’s description
Źródła:
http://www.globalcitizen.org/
Film "What is a Global Citizen": http://bit.ly/globcitizen