Odniesienie do podstawy programowej: Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
1.3) szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
1.14) życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość);
3. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne):
3.1) określa główną myśl tekstu;
3.3) znajduje w tekście określone informacje;
5. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi pisemne (np. notatka, ogłoszenie, zaproszenie, pozdrowienia, życzenia, wiadomość, ankieta, pocztówka, e-mail, opis, krótki list prywatny):
5.7) opisuje intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5.8) opisuje doświadczenia swoje i innych osób;
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypaku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.1) człowiek (np. dane... więcej
Zagadnienia:
• Różnorodność i stosunki międzykulturowe
• Władza polityczna, demokracja i prawa człowieka
• Zdrowie
Czas trwania:
45 minut
Pytanie kluczowe:
Jakie znaczenie ma kształcenie dziewcząt?
Cele zajęć:
• Dowiesz się, dlaczego pełny dostęp do edukacji jest ważny dla rozwoju każdego społeczeństwa.
• Poznasz Malalę Yousafzai i zobaczysz, jaki wpływ może mieć na inne młode dziewczęta.
• Uświadomisz sobie, jaki wpływ ma na dziewczęta oraz ich pozycję społeczną dostęp do edukacji.
Zagadnienia językowe:
• Czytanie ze zrozumieniem
• Konstruowanie wypowiedzi
Metody:
• Praca z tekstem
• Dyskusja
Formy pracy:
• Praca indywidualna
• Praca w grupach
Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
Słownictwo:
• access – dostęp
• condition – warunek
• courage – odwaga
• discrimination – dyskryminacja
• gain – zdobyć
• justification – usprawiedliwienie
• literacy – umiejętność czytania
• illiteracy – analfabetyzm
• poverty – bieda
• empowerment – poczucie osobistego wpływu
• target – cel
• violence – przemoc
Przebieg zajęć:
1. Zapisz na tablicy cytat: „The right to education is a fundamental human right and is essential to understand all other human rights” (Irish Government 2006, „80:20 Development in an Unequal World” str. 270). Poporoś jedną osobę o odczytanie tekstu i zapytaj młodzież, czego ich zdaniem będzie dotyczyła lekcja. Chętne osoby podają swoje sugestie.
2. Odczytajcie na głos tekst dotyczący dostępu do edukacji (załącznik nr 1A), a następnie wspólnie odpowiedzcie na pytania do tekstu.
3. Poleć uczniom i uczennicom, aby wykonali zadanie znajdujące się pod tekstem, polegające na dopasowaniu definicji do słówek z tekstu. Odczytajcie odpowiedzi na forum. (załącznik nr 1B)
Klucz: a. justification; b. illiterate; c. target; d. gaining; e. condtition
4. Zaptaj, kto w klasie słyszał o Mlalali Yousafzai. Poproś o podzielenie się informacjami. Wspólnie odczytajcie tekst o Malali (załącznik nr 2A), a następnie zadaj pytania sprawdzające zrozumienie tekstu.
5. Poproś o odczytanie na głos listu od dziewczynki z Zimbabwe (załącznik nr 2B). Podzielcie się wrażeniami po przeczytaniu listu.
6. Podziel klasę na czteroosobowe grupy. Poproś, aby uczniowie i uczennice zastanowili się, jak edukacja wpływa na pozycje społeczną i rodzinną oraz niezależność finansową dziewcząt i kobiet. Podzielcie się pomysłami.
7. Następnie poproś, aby w grupach uczniowie i uczennice wpólnie odczytali tekst dotyczący skutków edukacji dziewcząt (załącznik nr 3) i odszukali poglądy, które wcześniej przedyskutowali. W tym momencie lekcji można znaleźć odpowiedź na pytanie kluczowe.
8. Poinformuj uczniów i uczennice, że jeśli są poruszeni kwestią dostępu dziewcząt do edukacji, mogą zaangażować się indywidualnie podpisując petycję lub włączając się w istniejący projekt. Petycje i zaangażowanie w projekty są sposobem wyrażenia jedności ze sprawą, z którą odczuwamy emocjonalny związek.
”Dziewczynka z książką” is a Polish edition of the international campaign ”Girl with a book”, created in order to support Malala Yousafzai. After the attack on Malala, Ban Ki Mun, the UN Secretary-General said: ”The terrorists showed what frightened them the most: a girl with a book”. These words ignited this initiative.
http://dziewczynkazksiazka.natemat.pl
If you feel an urge to support the action for education for all girls, you can sign a petition:
“We call on Pakistan to agree to a plan to deliver education for every child through building schools, training teachers and funding families whose daughters regularly attend school. All governments and international organizations must play their part to ensure that the millions of children who are currently out of school, get an education".
www. avaaz.org/en/malala_hope_f
Praca domowa:
1. Napisz list do Malali, w którym wyjaśnisz, dlaczego twoim zdaniem równy dostęp wszystkich dzieci do edukacji jest istotny. Rozpocznij pisanie listu od „Dear Malala”.
Podsumowanie
Załączniki:
Załącznik nr 1 - Exercise: The importance of girls’ education
Załącznik nr 2 - Exercise: Malala Yousafzai
Załącznik nr 3 - Exercise: A girl who graduates from a secondary school may...
Źródła:
http://www.malala-yousafzai.com/
http://plan-international.org/
Książka “80:20 Development in an Unequal World”, Colm Regan 2012
Artykuł „Dziewczyńska rewolucja”, Wprost nr 30/2013 (1587): http://bit.ly/dziewczynskarewolucja