Odniesienie do podstawy programowej: 1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
1.12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne);
4. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne:
4.5) wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia;
4.7) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6. Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach:
6.5) prowadzi proste negocjacje w typowych sytuacjach życia codziennego (np. wymiana
zakupionego towaru);
6.8) wyraża swoje opinie, intencje, preferencje i życzenia, pyta o opinie, preferencje i życzenia
innych, zgadza się, sprzeciwia się; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i... więcej
Zagadnienia:
• Konsumpcja i produkcja
• Zasoby naturalne
• Władza polityczna, demokracja i prawa człowieka
Czas trwania:
45 minut
Pytanie kluczowe:
Co każdy i każda z nas może zrobić, aby sprawić, żeby produkcja telefonów komórkowych stała się bardziej etyczna?
Cele zajęć:
• Zrozumiesz, w jaki sposób twoje decyzje wpływają na życie osób z Demokratycznej Republiki Kongo.
• Dowiesz się, co to są minerały konfliktowe.
• Wymienisz sposoby walki z nierównościami społecznymi.
Zagadnienia językowe:
• Czytanie ze zrozumieniem
• Konstruowanie wypowiedzi
Metody:
• Praca z tekstem
• Dyskusja
Formy pracy:
• Praca indywidualna
• Praca w grupach
Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
• Kartki z napisami „Yes” i „No”
Słownictwo:
• laws – prawa
• minerals – minerały
• to introduce – wprowadzić
• to earn – zarabiać
• peacekeeping force – siły pokojowe
• to mine – kopać
• to release – wytwarzać
• to protect – chronić
• to prevent – zapobiegać
• electronic device – urządzenie elektroniczne
• toxins – toksyny
• to contain – zawierać
Przebieg zajęć:
1. Poproś uczniów i uczennice, aby wyjęli swoje telefony komórkowe i powiedzieli, z czego się składają. Zapytaj, czy są w stanie wskazać, z jakich materiałów zostały wykonane i z jakich krajów mogą one pochodzić. Zadaj w końcu pytanie, czy ich telefon może stać się w jakiś sposób bronią? Następnie zapytaj, czy znają nazwy takie jak: tin (cyna), tantalum (tantal), tungsten (wolfram), gold (złoto). Zapisz nazwy tych minerałów na tablicy i poinformuj uczniów i uczennice, że na dzisiejszej lekcji rozmawiać będziecie o tym, jak ich decyzja o kupnie sprzętu elektronicznego może wpłynąć na sytuację w innych częściach świata.
Temat odpowiedzialnej konsumpcji jest w szkołach popularny, ale też stanowi wyzwanie. Ważne jest to, żeby zajęcia dotyczące tego zagadnienia dawały młodzieży poczucie wpływu na sytuację, o której się dowiadują. W przeciwnym razie uczniowie i uczennice mogą czuć się obwiniani i bezsilni, a w rezultacie zniechęceni.
Ten scenariusz powinien być realizowany jako spójna całość. Zaczyna się od indywidualnego doświadczenia, przechodzi w dyskusję dotyczącą indywidualnych poglądów, a kończy się przykładem działania na rzecz zmiany. Jest bardzo istotne, aby zrealizować wszystkie elementy scenariusza, w którym odniesienie do działania stanowi zachętę do pytania w sklepach ze sprzętem elektronicznym o warunki jego produkcji.
Obecnie (2014 rok) na rynku międzynarodowym jest tylko jedna firma, która za cel stawia sobie produkcję telefonów komórkowych z etycznie pozyskiwanych materiałów, ale jej produkty są niedostępne na rynku polskim. W związku z tym jednym z możliwych działań w tej sytuacji jest wywieranie presji na producentów i dystrybutorów sprzętu poprzez pytanie w sklepach o warunki jego powstawania.
2. Poproś uczniów i uczennice o wypełnienie ćwiczenia dotyczącego faktów o wydobyciu minerałów i ich przetwarzaniu (załącznik nr 1). Po wykonaniu zadania wspólnie odpowiedzcie na pytania do tekstu.
3. Poinformuj młodzież, że będzie uczestniczyła w dyskusji. W tym celu rozdaj karty pracy z przydatnymi wyrażeniami (załącznik nr 2). Poproś, aby swoją opinię na dany temat wyrazili stając bliżej końca sali symbolizującego odpowiedź „Yes” lub tego symbolizującego odpowiedź „No”.
Po odczytaniu każdego zdania (załącznik nr 3) daj uczniom i uczennicom chwilę na zajęcie miejsca reprezentującego ich opinię, a nastepnie poproś, aby chętni wyjaśnili dlaczego zgadzają się lub nie. Pozwól, aby uczniowie i uczennice zmieniali swoje pozycje, jeżeli w czasie dyskusji zmienią zdanie. Po zakończeniu dyskusji zadaj pytanie: What can each of us do to influence the production of mobile phones to become more ethical? Na tym etapie lekcji pada odpowiedź na pytanie kluczowe.
4. Poproś uczniów i uczennice, aby w parach przygotowali dialogi z wykorzystaniem sformułowań zawartych w Załączniku nr 3 oraz informacji z Załącznika nr 1.
5. Poproś uczniów i uczennice, aby na kartkach dokończyli zdanie: I was surprised to learn today that ….
Praca domowa:
1. Zorganizuj dla znajomych projekcję filmu „The Story of Electronics” i opowiedz im o tym, czego dowiedziałaś/eś się na dzisiejszej lekcji.
Link do filmu „The Story of Electronics”: http://storyofstuff.org/movies/story-of-electronics/
Podsumowanie
Załączniki:
Załącznik nr 1 - Exercise: Facts about conflict minerals
Załącznik nr 2 - Useful phrases – expressing your opinion
Załącznik nr 3 - Statements for discussion about conditions of production
of popular electronic items
Załacznik nr 4 - Exercise: Buying a new phone - a dialogue