Odniesienie do podstawy programowej:
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE – III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy.
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 3. wyjaśnia, odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki;
23. 4 rozważa, jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie (np. oszczędzanie wody i energii, przemyślane zakupy);
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE - IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
II. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów Uczeń rozpoznaje problemy w skali lokalnej, krajowej, europejskiej czy globalnej oraz szuka ich rozwiązania. Rozumie złożoność problemów społecznych i politycznych; dostrzega perspektywy różnych uczestników życia publicznego.
VI. Dostrzeganie współzależności we współczesnym świecie Uczeń przedstawia związki miedzy swoim życiem a sytuacją swojej społeczności lokalnej, sytuacją Polski, Europy i świata. Wyjaśnia złożoność zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Uwzględnia perspektywę globalną w interpretacji tych zjawisk.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym. Uczeń:
40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
40. 4. przedstawia wzajemne zależności pomiędzy krajami Północy i Południa w dziedzinach polityki, ekonomii, kultury i ekologii;
GEOGRAFIA , IV etap edukacyjny- zakres podstawowy.
Wykorzystanie rożnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych.
Formułowanie i weryfikowanie hipotez dotyczących problemów współczesnego świata.
Rozumienie relacji człowiek- przyroda – społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej.
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń:
4) wyjaśnia, z czego wynikają różnice w wielkości i strukturze spożycia żywności na świecie (uwarunkowania przyrodnicze, kulturowe, społeczne i polityczne, mechanizmy wpływające na nierównomierny rozdział żywności w skali globalnej)
8) charakteryzuje i ocenia zróżnicowanie i zmiany struktury wykorzystania surowców energetycznych na świecie; dokonuje oceny zjawiska uzależnienia produkcji energii na świecie od źródeł zaopatrzenia surowców nieodnawialnych, potrafi wyjaśnić twierdzenie „Ropa rządzi światem”;
14) podaje przykłady procesów globalizacji i ich wpływu na rozwój regionalny i lokalny;
3. Relacja człowiek- środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń:
1) formułuje problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej;
4) wskazuje na przykładach, że zbyt intensywne wykorzystanie rolnicze gleb oraz nieumiejętne zabiegi agrotechniczne powodują w wielu częściach świata degradacji gleb, co w konsekwencji prowadzi do spadku produkcji żywności, a w niektórych regionach świata do głodu i ubóstwa.
GEOGRAFIA , IV etap edukacyjny- zakres rozszerzony.
III. Proponowanie rozwiązań problemów występujących w środowisku geograficznym, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy, w tym międzynarodowej.
9. Działalność gospodarcza na świecie. Uczeń:
4) porównuje i uzasadnia strukturę spożycia żywności w państwach wysoko i słabo rozwiniętych;
7) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii postępujące wraz z rozwojem gospodarczym państw świata i ocenia skutki wynikające z rosnącego zużycia energii oraz konieczność pozyskiwania nowych źródeł energii;
14) wskazuje i uzasadnia pozytywne i negatywne skutki globalizacji i integracji politycznej.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI, IV etap edukacyjny
I. Komunikacja i podejmowanie decyzji.
4. Państwo, gospodarka. Uczeń:
12) ocenia wpływ globalizacji na gospodarkę świata i Polski oraz podaje przykłady oddziaływania globalizacji na poziom życia i model konsumpcji.
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE – III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i... więcej
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń/uczennica:
- Dowie się, czym jest odpowiedzialna produkcja i konsumpcja. Zdobędzie pogłębioną wiedzę w zakresie problemów społecznych i ekologicznych związanych z produkcją żywności i energii.
- Zdobędzie umiejętność formułowania argumentów i dyskutowania.
- Nabędzie postawy odpowiedzialności za swój styl konsumpcji i jego skutki ekologiczne oraz społeczne.
Pytanie kluczowe: Czemu ma służyć odpowiedzialna produkcja i konsumpcja?
Metody i formy pracy: debata, praca grupowa
Materiały dydaktyczne: karty informacyjne dla uczestników debaty.
Przygotowanie lekcji
UWAGA: lekcja wymaga, aby z ok. tygodniowym wyprzedzeniem zaangażować 4 uczniów i uczennic do przygotowania się do debaty pt. „Światowe trendy w produkcji i konsumpcji: czego oczekujemy?”. Podziel ich na dwie dwuosobowe drużyny - jedna z drużyn prezentować będzie perspektywę praw człowieka, a druga perspektywę ochrony środowiska. Aby uzyskać efekt konfrontacji perspektyw omów zadanie z każdą drużyną osobno. W debacie poruszone będą dwa zagadnienia:
- Globalna produkcja i konsumpcja żywności
- Globalna produkcja i konsumpcja energii
Dla każdego zagadnienia drużyna powinna przygotować krótką (ok. półtorej minuty) wypowiedź wprowadzającą. Informacje o tym, jak przygotować się do debaty, zawarte są na kartach informacyjnych załączonych do scenariusza. Wydrukuj każdą kartę dwukrotnie i rozdaj je odpowiednim drużynom. Upewnij się, że uczniowie i uczennice zrozumieli swoje zadanie.
Przebieg lekcji
I. Tuż przed lekcją
Zapisz na tablicy lub flipcharcie następujące pytania:
- które argumenty były najbardziej przekonujące?
- czy są jakieś fakty i argumenty, które nie zostały przedstawione w debacie?
- gdzie tkwią kluczowe różnice między przedstawionymi punktami widzenia?
- jak można pogodzić te dwa punkty widzenia?
II. Wprowadzenie (4 min.)
- Zapowiedz uczniom i uczennicom, że ta lekcja dotyczyć będzie jednego z celów, jaki postawiły sobie państwa na szczycie ONZ w Nowym Jorku w 2015 r.: zapewnienie odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji do 2030 r. Jest to dwunasty z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Zapowiedz, że podczas tej lekcji spróbujecie wspólnie dojść do tego, czym jest odpowiedzialna produkcja i konsumpcja.
- Zapowiedz, że w pierwszej części lekcji odbędzie się debata między dwiema drużynami pt.: „Światowe trendy w produkcji i konsumpcji: czego oczekujemy?”, które przedstawią dwa punkty widzenia na kwestię odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji. Debata będzie miała dwie rundy po 8 minut. Przedstaw skład obydwu drużyn i zaproś je na środek sali, tak żeby wszyscy uczniowie i uczennice mogli wygodnie obserwować debatę.
- Zapowiedz też, że w drugiej części lekcji każdy będzie mógł zgłosić się do wypowiedzi i skomentować debatę. Zachęć ich przy tym, żeby komentarze odnosiły się do pytań zapisanych na tablicy. Jeśli masz taką możliwość, ustal nagrody za najciekawsze wypowiedzi np. w formie plusów za aktywność na lekcji.
III. Debata (2 x 8 min.)
- Rozpocznij pierwszą rundę debaty stawiając pytanie: Czego oczekujemy od globalnej produkcji i konsumpcji żywności w najbliższych piętnastu latach? Zaproś referentów lub referentki po kolei do wypowiedzi prowadzającej, przypominając aby wypowiedzi mieściły się w przewidzianym czasie. Po tym, jak każdy przedstawił swoje stanowisko, zaproś drużyny do dyskutowania. Po 8 minutach zakończ rundę.
- Jako moderator/moderatorka debaty możesz stymulować rozwój debaty m.in. następującymi pytaniami:
- czy dany problem występuje w konkretnych rejonach geograficznych? (np. głód, marnowanie żywności)
- czy rozwój technologii może rozwiązać ten problem? Jeśli tak, to jakiej technologie?
- czy rządowe regulacje mogą rozwiązać ten problem? Jeśli tak, to jakie regulacje?
- czy możliwe jest osiągnięcie obu celów jednocześnie? W jaki sposób?
IV. Komentarze uczniów i uczennic (15 min.)
- Zwróć się do pozostałej części klasy z prośbą o komentarze. Przypomnij, że komentarze powinny się odnosić do następujących pytań:
- które argumenty były najbardziej przekonujące?
- czy są jakieś fakty i argumenty, które nie zostały przedstawione w debacie?
- gdzie tkwią kluczowe różnice między przedstawionymi punktami widzenia?
- jak można pogodzić te dwa punkty widzenia?
- Możesz stymulować komentarze uczniów i uczennic takimi samymi pytaniami, jak w przypadku debaty.
V. Podsumowanie debaty I (10 min.)
Odnosząc się do wcześniejszych komentarzy uczniów i uczennic, w szczególności podkreślając to do czego sami doszli w debacie i komentarzach, podaj trzy zasady definiujące odpowiedzialną konsumpcję (w rozumieniu Programu Środowiskowego Narodów Zjednoczonych, UNEP):
1. Poprawianie jakości życia nie degradując środowiska i pozostawiając potrzebne zasoby dla przyszłych pokoleń
Zastanów się z uczniami przez chwilę, dlaczego przyszłe pokolenia zostały tutaj uwzględnione.
2. Uniezależnienie wzrostu gospodarczego od degradacji środowiska poprzez:
- Ograniczenie intensywności zużycia materiałów i energii w gospodarce
Sprawdź, czy uczniowie rozumieją, co oznacza pojęcie efektywności (dlaczego to pojęcie? nie ma wyjaśnienia) (energetycznej, materiałowej).
- Ograniczenie emisji zanieczyszczeń, wytwarzanych ścieków i odpadów w gospodarce
- Promocja stylu konsumpcji, który wymaga stosunkowo mniejszych nakładów energii i materiałów
Zapytaj uczniów, czy przychodzą im do głowy przykłady zmian w stylu konsumpcji, które ograniczyłyby globalne zużycie energii i materiałów (np. jazda na rowerze zamiast samochodem, ponowne wykorzystywanie tekstyliów, produkcja bardziej trwałych dóbr użytkowych.)
3. Myślenie w kategoriach cyklu życia produktu, czyli branie pod uwagę wpływu środowiskowego produktu na każdym etapie jego produkcji i konsumpcji
Zadanie domowe dla chętnych:
Czwarta zasada odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji wg. UNEP to wystrzeganie się „efektu odbicia”. W krótkim tekście (ok 300 słów) wyjaśnij, czym jest „efekt odbicia” (ang. rebound effect).
Materiały pomocnicze: karty informacyjne dla uczestników i uczestniczek debaty -
Drużyna A i
Drużyna B.